Egy sínjáró búcsúja

Miért nem fest a festő, miért nem ír az író, miért nem vés a szobrász, miért nem teremt többé a teremtő ember, ha a diktatúra börtönéből kiszabadul? Miért nem ismétlődnek meg a forradalmak, s miért nem lobban újra lángra a kiégett szerelem? Jeli Ferenc filmje halk búcsú a XX. századtól – és az alkotó élettől.

Muray Gábor
2007. 03. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Árad ebből a filmből a szeretet, mondja egy hölgy Jeli Ferenc Sínjárók című művének decemberi premierje után az Uránia kávézójában. Kiállunk az erkélyre, a Rákóczi út olyan most, mint Szerb Antal Londonja az Utas és holdvilágban, és ebben a szűnni nem akaró késő őszi spleenben mindenki Jeli Ferenc barátaira gondol, akik időt, áldozatot nem sajnálva fejezték be helyette a filmet. Puszt Tiborra, Kurucz Sándorra, Péterffy Andrásra – a Magyar Képek Egyesületre.
Beszédes képsorok: a Sínjárók főhőse a művész lakása előtti vakvágányon lépdel. Billeg, lecsúszik, elesik. Aztán újrakezdi. A sínek végén ütköző, az ütköző mögött fal.
Mielőtt a fal mögé lépett volna, Jeli az utolsó jeleneteket laptopról nézhette vissza kórházi ágyán. Mint aki még egyszer végiglapozza élete fotóalbumát, úgy nézhette azokat a digitális snitteket, hiszen a Sínjárók valójában nem Ádám, a piktor, hanem a filmet megálmodó film- és képzőművész életszilánkjainak gyűjteménye, anekdotakosár, elvonatkoztatva: névtelen alkotók emlékműve, olyanoké, akik ’56 után már semmit sem mondhattak el úgy a világról, ahogyan előtte hitték-akarták, s akiket egy élethoszszon át kísértek-kísértettek a diktatúra szellemei. Ádám (Gáspár Tibor) a rendszerváltoztatás utáni űrben lebeg; a körülötte galambként röpködő egykori tanítványával (Parti Nóra), az őt örök szerelemmel „tűrő” egykori feleségével (Kubik Anna) megélt fájdalmas szerelmi háromszögből kirajzolódik egy életút, kiérződik egy titkolt, implicit tragédia. A Sínjárók a teremtés szabadságától fosztott teremtő vívódásának filmje. ’56-os film, de nem ’56-ban játszódik. A történelemről beszél, de nem a tankönyvekben, hanem az egyes személyekben megírt/újraírt történelemről. Arról, hogy sem a forradalom, sem a nagy szerelem eufóriája nem ismétlődhet meg soha. Kimondja: nem a börtönben töltött idő az igazán fájdalmas, hanem a szabadulás utáni ketreclét. Nem a szabadságharc leverése, hanem az utána következő évtizedek hazugsága. Jeli Ferenc, a sínjáró tulajdonképpen egyetlen kérdést tesz fel: vajon felesleges volt-e élni?
Akkor, abban a nehéz levegőjű szobában, a betegágyán fekve, a snitteket vissza-visszanézegetve bizonyára megkapta rá a választ.
(Sínjárók, színes magyar filmdráma, rendezte Jeli Ferenc és Puszt Tibor, 94 perc.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.