Mítosz és látomás

k ö n y v e s h á z

P. Szabó Ernő
2007. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kérdéssel kezdődik és kérdéssel végződik Ashley Bassie reprezentatív albuma, pontosabban annak első, a modern művészet egyik legfontosabb fejezetéről elméleti-történeti áttekintést adó része. Mi az expresszionizmus? – kérdezi az első fejezet címe; Az expresszionizmus vége? – kérdezi az utolsóé. Nos, a válasz valahogy úgy hangzik, mint amilyet a Homérosz pályáját firtató kérdésre adott az egyszeri diák: nem tudjuk, ki volt pontosan, nem tudjuk, hol és mikor élt, az azonban bizonyos, hogy vak volt. A könyvtárnyi irodalom ellenére máig sem egységes a szakkutatók álláspontja arról, hogy mely művészek mely alkotásai sorolhatók az expresszionizmushoz, s arról sem, hogy valójában mikor ért véget, illetve véget érhet-e valamikor is ez a stílusirányzat. A probléma részben abban gyökeredzik, hogy eredetileg, körülbelül 1912-ig az expresszionizmus kifejezés egészen mást jelentett, mint ma. Egész Európában, elsősorban Franciaországban általában a progresszív művészet meghatározására használták, illetve az olyan művészetet jelölték vele, amely különbözött a XIX. század második felében világhódító útra indult impresszionizmustól, a „benyomások” művészetétől. Az expresszió, a kifejezés művészetét kezdetben olyan, többnyire nem német művészekre alkalmazták, mint Gauguin, Cézanne, Matisse, Van Gogh vagy éppen Munch, akiket ma már inkább előfutárként hoznak kapcsolatba az expresszionizmussal. Az előfutárok köre a végtelenségig tágítható, hiszen nincs expresszionizmusról szóló könyv, amely ne tárgyalná Grünewald isenheimi oltárát a nagy példák között, s a XX. század második felében is tovább él az expresszionizmus mint kifejezésmód, művészetszemlélet, sokkal életképesebben, mint a XX. század eleji izmusok többsége.
Színek pazar bősége, leegyszerűsített, kifejező formák együttese jellemezte az expresszionizmus nagy klasszikus korszakát, amely a Die Brücke művészcsoport drezdai megalakulásával (1906) kezdődött, a müncheni Der Blaue Reiter csoport színre lépésével folytatódott, s tartott egészen az első világháború végéig. Ashley Bassie sorra veszi a legfontosabb eseményeket, személyiségeket, helyszíneket, de elsősorban problémakörök szerint csoportosítja az anyagot. Megannyi izgalmas kérdés: mennyiben „német” művészet az expresszionizmus? Hogyan formálódott a test és a természet, az én és a psziché viszonya? Hogyan vált az expresszionizmus a metropolis művészetévé, hogyan keveredtek a mindennapi élet képei a látomásokkal és a mítoszokkal, hogyan alakult az expresszionizmus és művészeinek sorsa a háború és a forradalmak korában? Hogyan történhetett meg, hogy a lázadó avantgárd művészet a húszas–harmincas évek fordulóján csaknem a náci hatalom hivatalos művészetévé vált?
Az expresszionizmusról szóló irodalom a tavalyi, a Die Brücke megalakulását ünneplő centenáriumi évben újabb művek sorával gazdagodott, amelyek között Ashley Bassie-é különösen fontos, akkor is, ha tisztázatlan marad az expresszionizmus és a dadaizmus, illetve a Neue Sachlichkeit viszonya, s ha hiányolunk néhány nevet a kötet második felében szerepelő, a legfontosabb expresszionista művészeket bemutató életrajzok közül. Elsősorban Alekszej von Javlenszkijét, aki Noldéhoz hasonlóan „abszolút festőnek” nevezhető, de például Gabriele Münter, illetve a murnaui festőkolónia vagy éppen az expresszionista festők szobrászi tevékenysége is több figyelmet érdemelt volna. A könyv pedig legalább minimális kiegészítő apparátust tartalmazhatna, hiszen nincs irodalomjegyzék, név- és tárgymutató, a képek mutatója pedig a művek címével, de a művész neve nélkül semmire nem használható.
(Ashley Bassie: Expresszionizmus. Ventus Libro Kiadó, Budapest, 2006. Ára: 7990 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.