Profitorientált kutyaszorítóban vagyunk

Az OECD legújabb kimutatása alapján a fejlett világban Magyarországon a legmagasabbak a közterhek – az egy főre jutó adóarány nálunk csaknem hetvenszázalékos. Ezzel szemben még a legalapvetőbb szolgáltatások igénybevételéért is fizetni kell, az állam egyre kevesebb szerepet vállal a közösség fejlődésében, miközben a közszolgáltatások működtetésében a közösségi érdek helyett az elérhető maximális profit a cél. A Fidesz – Magyar Polgári Szövetség Jövőnk Műhely munkacsoportjának egyik fejezete a közszolgáltatás, a májusi kongresszusra készülő vitaanyag egyik gazdája Bencsik János országgyűlési képviselő. Tizenhét éve gyakorló polgármester, így pontosan tudja, mit várnak az adófizetők a pénzükért.

2007. 03. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január elején négy témakörben – igazságosság, életminőség, közszolgáltatás, versenyképesség – indított szakmai munkát a Fidesz, és ennek legfontosabb megállapításait a májusi kongresszuson fogják a párt tagsága elé terjeszteni, hogy a konzervatív erő leendő kormányzati programjává váljék. Az elkövetkező hetekben szakértők bevonásával járják körül a közszolgáltatás témáját, s a jovonk.hu honlapon várják a polgárok hozzászólásait is. Miért ennyire fontos ez a téma?
– Mert az életerő folytonos megújításához erőforrásokra, szolgáltatásokra van szükség. A zökkenőmentes közszolgáltatások nemcsak az egyén boldogulását, hanem a társadalom egészének gyarapodását, a nemzeti megújulást segítik elő. Amikor közszolgáltatásokról beszélünk, akkor alapvetően erőforrás-gyarapító rendszerekről van szó.
– Ez eddig rendben, de arról vita van, hogy az államnak vagy a piaci szereplőknek kell-e ezeket biztosítaniuk.
– A közszolgáltatások feltételrendszerének megteremtése és folyamatos biztosítása az állam kötelezettsége. Ezt a feladatát elvégezheti közvetlenül, elláthatja az önkormányzatok által, s részben rábízhatja azokat a piaci szereplőkre is. Mindhárom formára érvényes az, hogy a szolgáltatásnyújtás feltételeit törvények határozzák meg. A közszolgáltatások mindenki által való elérhetősége, azok minősége egyaránt érintik a Jövőnk vitafórum többi témáját is, hiszen az igazságosság, az életminőség és a versenyképesség is szoros összefüggésben van ezzel. Amikor górcső alá vesszük a közszolgáltatások hazai állapotát, akkor meg kell vizsgálnunk annak mindhárom aspektusát. Szemügyre kell vennünk, hogy az alapfokú nevelés és oktatás, a szociális és egészségügyi ellátás, a gyermekekről és az ifjúságról történő gondoskodás, a közösségi terek, az egészséges életmód feltételeinek biztosítása, a művészeti tevékenység és a sport támogatása, a víz- és csatornaszolgáltatás, az energiaellátás, a tömegközlekedés, a köztisztaság, a közbiztonság, a tűz elleni védekezés, a közutak, a köztemetők fenntartása, a lakásgazdálkodás, a foglalkoztatás megoldása, a természet védelme, vagy épp a postai szolgáltatás (függetlenül attól, hogy az ország melyik táján és mekkora településén élünk) elérhető-e mindannyiunk számára. Az igazságosság szempontjainak csakis az a válasz felelne meg, hogy igen.
A szolgáltatás színvonala az életminőségünket befolyásolja, ennek minősége viszont a teljesítőképességünket, amely közösségi szintű versenyképességünk eredője.
– Az állam egyre inkább visszavonul a közszolgáltatások területéről. Vesztésre állunk?
– Úgy tűnik. Két évtizeddel ezelőtt abban a hiszemben kezdtünk neki az államszocialista rendszer lebontásának, hogy szociális piacgazdaságot építünk. Ezzel szemben azt kell megállapítanunk, hogy az elmúlt másfél évtizedben a domináns tőkeérdek maga alá gyűrte az igazságosság és a szolidaritás értékeit. A neoliberális társadalompolitika az állam tudatos meggyengítésére törekszik, ezért a közszolgáltatások többségét a tőke kezébe adja. Így történt ez az energiaellátás területén, s erre törekszik a tömegközlekedés, az ivóvízellátás, az egészségügy és a postai szolgáltatások tervezett privatizálásával. A tőkeérdek viszont nem törődik az igazságosság – elérhetőség és minőség – kérdéskörével, csak a haszon maximalizálása foglalkoztatja. A privatizáció idején elfogadott, közszolgáltatásokat szabályozó törvények pedig a lakosság kiszolgáltatottságának mérséklése helyett a tőke természetellenes profitéhségének kielégítését szolgálták és szolgálják mind a mai napig.
– Miben mutatkozik meg a lakosság kiszolgáltatottsága?
– Személyes tapasztalataim és a napi híradások jól mutatják az eredményt: bezárt ügyfélszolgálatok, amelyeket a vállalatnak nem érte meg fenntartani. Egyre több helyen kell várakozni, egyre megalázóbb módon. Miközben tetőfokára hág a reformkormányzás, egyre hosszabb sorokban toporog a megalázott társadalom. Pedig a profitból meg lehetett volna tartani a kisvárosi ügyfélszolgálatokat, a nagyobb létszámú nagyvárosi ügyfélkapcsolati részlegeket. A vidéken élőknek ahhoz, hogy sorba állhassanak, még utazniuk is kell, saját idejük és zsebük terhére. Akik az egyik sorban megfáznak, azoknak a gyógyulásuk érdekében be kell állniuk a következő sorba. Megszűnő postahivatalok, vasúti szárnyvonalak, bezáró kórházak, összevont iskolák. Gyengülő állam, erősödő tőkehatalom. Pénzéhes szolgáltatók és kiszolgáltatott ügyfelek.
– Ha az állam a szolgáltatások egy részét az önkormányzatok útján biztosítja, akkor a településeknek érdemi beleszólása van abba is, hogy milyen színvonalú a helyi ellátás.
– A megállapítás csak részben helytálló. Valóban a települések feladata a lakosság kommunális és humánszolgáltatásokkal történő, legalább alapfokú ellátása. A feladatok elvégzéséhez szükséges forrásokat viszont az állami költségvetésnek kellene garantálnia. Ezzel szemben évről évre csökken az állami, s egyre inkább növekszik az önkormányzati támogatás mértéke. Következményként leromlott állapotú közintézmények, kátyús utak, elhanyagolt közterületek képe tárul elénk. A költségvetési hiányok elfedése érdekében a települések rákényszerülnek ingatlanjaik értékesítésére. Ezáltal sérül a természeti környezet, csökkennek a zöld területek, romlik az életminőség. Mára ott tartunk, hogy ha egy osztályban csak tizenhét gyermek tanul, akkor a település nem kapja meg az oktatási normatívát. Az önkormányzat arra kényszerül, hogy lakást biztosítson olyan betelepülő családoknak, ahol iskoláskorú gyermekeket nevelnek.
– Bár még csak a műhelymunka elején járnak, ön tizenhét éve gyakorló polgármester Tatabányán, így bőven van tapasztalata: mi a megoldás?
– Úgy tűnik, a magyar társadalom a globális tőkehatalom és a neoliberális kormányzat kutyaszorítójába került. A magyar emberek többsége nem találja helyét ebben az új struktúrában. A társadalmi javak és esélyek eloszlása szélsőségesen egyenlőtlen. Erre a társadalmi szerkezetre nem épülhet tartós stabilitás. Megállapítható, hogy ebben az „Új Magyarországban” az emberi lét feltételeinek biztosítása már nem közös törekvés és cél. A szolgáltatások területén multinacionális karakterű tőkegazdaság alakult ki. Az országból kivitt profit sokszorosa a tőkebeáramlásnak. A neoliberális kormány a nagyra duzzadt államháztartási hiányt az állam társadalmi szerepvállalásának csökkentésével, a közszolgáltatások privatizálásával, az öngondoskodás kiterjesztésével próbálja meg orvosolni. Ennek egyenes következménye a társadalmi egyenlőtlenség radikális növekedése, a humánerőforrást újratermelő rendszerek hanyatlása, a társadalmi felzárkózás helyett a stagnálás, a megrekedés állapota.
– Az OECD legújabb kimutatása alapján a fejlett világban Magyarországon legmagasabbak a közterhek, vagyis az egy főre jutó adóarány. Ez csaknem hetvenszázalékos, ezzel szemben még a legalapvetőbb szolgáltatások is megfizetendők. Tehát az állam kétszeresen sújtja a magyar embereket. Leegyszerűsítve ez egyrészt a skandináv adórendszert, másrészt pedig egy gátlástalan neoliberális sarc beszedését jelenti az emberektől.
– A kérdésre válaszolva: nem reformra, hanem gazdasági és társadalompolitikai irányváltásra van szükség. Nem engedhetjük meg, hogy a társadalom minden szférájában a piac logikája érvényesüljön. Az új társadalompolitikának egyensúlyra kell törekednie a piaci hajtóerők, valamint az emberi létfeltételek és esélyek között. Új alkut kell kötni a multinacionális tőkével és a privatizált, külföldi tulajdonban álló szolgáltatókkal. Hatékony állami szerepvállalásra van szükség, amely képes a közérdeket érvényre juttatni. Az erőforrás-gyarapító rendszerek – oktatás, egészségügy – garantált biztosítása az állam feladata. Megalapozott Gazsó Ferenc professzor azon megállapítása, hogy a magyar társadalom gazdasági teljesítőképessége mai szintjén is megtermeli az erőforrás-fedezetet ahhoz, hogy a humánerőforrást újratermelő rendszereket közpénzből lehessen működtetni. Nem indokolt tehát a közszolgáltatások erőltetett piacosítása.
– Társadalompolitikai fordulatot tartanak tehát szükségesnek. Hogyan?
– Az állam reformnak álcázott további gyengítése helyett olyan államot kell kiépíteni, amely valóban alkalmas az oktatás és az egészségügy hatékony működtetésére, a szociális gondoskodás intézményrendszerének fenntartására, a szolgáltatások megerősítésére. Ehhez viszont az állami erőforrások eltökélt gyarapítására, nem pedig tudatos lerombolására van szükség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.