– Még 15 nap áll a rendőrség rendelkezésére, hogy a beérkezett adatok alapján nyomozást rendeljen el – mondta Szentendrei Angéla, a BRFK századosa. A rendőrség hosszabb ideje figyelte a céggel kapcsolatos híreket, és most látta alkalmasnak az időt az intézkedésre.
Egy, a HVG által közölt magánnyomozói feljegyzés szerint az Il Ferro korábbi tulajdonosai közül kettő ellen már folyt büntetőeljárás. Egyikük többszörösen büntetett előéletű, de a másik extulajdonos is volt már büntetve. Őt eljárás alá vonták garázdaság, csalás, sikkasztás, okirat-hamisítás és csődbűntett megalapozott gyanúja miatt. Körmendi Ákos, az Il Ferro Kft. ügyvezetője sajtóközleményében kijelentette: csupán a szerződésben szereplő három hónapos szerződésfelfüggesztés jogával kíván élni, mivel az ügyfelek magas száma miatt nem biztosítható, hogy két-három héten belül segítséget kaphasson a cég.
*
Az Il Ferro többféle módon szed „beugrót” ügyfeleitől. Azoknak, akik két évre kötöttek matricás szerződést, 180 ezer forintos regisztrációs díjat, míg az ötéves megoldást választóknak 333 ezret kellett befizetniük. Cserébe a felhelyezett reklámmatricákért a cég átvállalja a hitellel vásárolt autók törlesztőrészleteinek fizetését 40 ezer forintig, használt autó esetén ötvenezer forintig.
Lévai Gábort, a Magyar Lízingszövetség főtitkárát nem lepte meg a rendőrség lépése, mivel már tavaly december óta látható volt, hogy az Il Ferro-modell nem tartható fenn sokáig. A szakember szerint néhány száz tulajdonosnak meg kell válnia autójától. A főtitkár megerősítette, hogy hamarosan értesítik a Romániában működő lízingszövetségeket, hogy figyelmeztessék őket az Il Ferro ottani megjelenésére, és próbálják megakadályozni a hazánkban már kialakult helyzetet.
Bár a lízingcégek nem szívesen nyilatkoznak róla, hogy hány autótulajdonos volt kénytelen megválni autójától a hitelszerződések lejárta előtt, piaci információk szerint évente tízezres nagyságrendről van szó. Az ok közismert: a minél nagyobb forgalomban érdekelt cégek konkurenciaharca eredményeként olyan kevés adminisztratív és pénzügyi megkötés terheli a személygépkocsi-vásárlásokat, amelyek ésszerűtlenül növelik a hitelkihelyezés kockázatát. A helyzet évek óta fennáll, ám a szabályozó hatóságok közül először a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) lépett fel a gyakorlattal szemben. A szervezet – a lízingcégeknek küldött körlevelében – szakmailag elfogadható mértékű kockázatnak a 20 százalékos, ténylegesen befizetett önrészt, és a legfeljebb hatéves futamidőt ítéli meg. Indoklásában a PSZÁF kifejtette, hogy a feszített piaci verseny mellett sem tartja célszerűnek olyan szerződési feltételek vállalását, amelyek során az ügyfél az alacsony, esetleg nulla, vagy fiktív befizetés – például roncsautó-beszámítás – útján jelentős módon csökkenti a kezdő önrészt. Ezzel a saját erő és hitelfedezet aránya csökken, aminek következményeként a fedezeti érték a szerződés futamidejének jelentős részében az ügyféllel szembeni követelések összege alatt marad.
A márkakereskedők üdvözlik a felügyelet állásfoglalását – mondta lapunknak Balogh Árpád, a Magyar Gépjármű Kereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke. A tisztségviselő reméli, hogy az érintett pénzügyi vállalkozások meg is fogadják az ajánlást, hiszen a túlságosan engedékeny feltételek olyan vásárlókat is elcsábítottak, akik valójában nem engedhetik meg maguknak az új autó vásárlását és fenntartását. A nulla önrészes konstrukciókat használják ki gyakran a lízingcsalók és a matricás autókkal ügyeskedők is – vélte a szakember.

Magyar cigánydelegáció is felkereste Ferenc pápa sírját