Egy rövidtávfutó magányossága

Másfél évtizednyi erőfeszítéseinek méltó gyümölcsét hozta meg Szlovénia számára az év első napja, amikor – elsőként az Európai Unióba 2004-ben felvett tíz új ország közül – az euróövezet teljes jogú tagja lett. Az egyedülálló sikertörténet ellenére a szlovén társadalom némiképp ambivalensen éli meg a változást.

Ágoston Zoltán
2007. 04. 16. 21:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Ljubljana)
A siker titka az a Kelet-Európában talán sehol máshol nem jellemző konszenzus, amely tigrisek vagy pumák helyett inkább a fegyelem nyújtotta húzóerőben bízik. A stabil fejlődési ívű gazdaság – a tavaly 5,2 százalékkal növekvő GDP évek óta Szlovéniára jellemző arány – minden trauma nélkül viselte az euró bevezetése jelentette kockázatokat. A látványosan dráguló vendéglátó-ipari szolgáltatásokon kívül a fogyasztókat nem terhelte meg jelentősen az új gazdasági időszámítás.
Mindezt nem egy burjánzó vadkapitalista gazdaságpolitika érte el. Épp ellenkezőleg, a Ljubljanában elképzelt modell szerint a fejlődés két alappillérét a családi vállalkozások és a belső piaci együttműködés nyújtja, az Andrej Vizjak szakminiszter által vázolt gazdasági stratégiában még mindig az állami szerepvállalásra esik a fő hangsúly. Jellemző, hogy a nagyvállalatokban az állam őrzi többségi tulajdonát, noha tevőlegesen nem avatkozik be a piaci folyamatokba. Kitűnő példa erre a (nem csak) magyar stratégiai érdekeltségű kikötő, Koper, ahol az 51 százalékos állami részvénycsomagból mindössze két százalék bír döntési szavazóerővel. A vonatkozó kérdésre mindig készségesen kinyilvánított privatizációs szándék még hallhatóan csak a retorika szintjén létezik, bár Szlovéniának a közeljövőben valószínűleg engednie kell a külföldi kérőknek, ha nem akarja elveszíteni a Balkánhoz vezető hídfő szerepét. Érdekeiket féltve a szlovén üzleti élet képviselői még húzódoznak ettől a perspektívától. A nyugati cégek többsége viszont türelmetlenül veszi tudomásul, ha két évig kell várnia egy építési engedélyre, vagy ha többéves szlovén piaci jelenlét után elutasítják további tulajdonszerzési igényét. A kormány legutóbb a belga KBC befektetési csoportot kosarazta ki a Nova Ljubljanska Banka kapcsán. Így aligha meglepő, hogy az egy főre vetített külföldi befektetési index alig több mint 1500 dollárral két és félszer kevesebb, mint Magyarországé.
Az is igaz, hogy a szlovén gazdaságnak hosszú idő óta van mire támaszkodnia ehhez a kelet-európai tendenciákkal homlokegyenest ellenkező fejlődéshez. Ahhoz képest, hogy a volt jugoszláv államszövetség polgárainak mindössze tizenkettede élt a nyugat-balkáni országban, a nemzeti össztermék ötödét és az export harmadát ő állította elő. Ma a szlovén nagyvállalatok részesednek ilyen arányban az exportból, a többi a kisvállalkozásokhoz fűződik, mondja Andrej Bajuk pénzügyminiszter.
Az ő megbecsültségüket pedig nem csak a kormányzati figyelem mutatja. Az Istenics-pincészet nemzetközi hírű, díjnyertes pezsgőborai, vagy a nagy műgonddal ápolt, de soha nem hivalkodó turistacélpontok, mint amilyen a Catez-fürdő a horvát határ közelében, már egy értékközpontú nyugati ország magabiztosságát sugallják. Ugyanez érezhető az alig több mint negyedmillió lakosú főváros hétköznapi forgatagában is, ahol a legtöbb nehézséget az emberek fejében az euró és a tolár közötti váltószám jelenti. Ezt tanúsítja, hogy az üzletekben a pult alatt sok eladó személyes átszámítási listát tart, pedig az árakat mindkét pénznemben kötelezően feltüntetik.
A probléma az, hogy a Németországét elérő árszínvonal mellett az embernek fele annyi fizetésből kell megélnie, mondja egy fiatal idegenvezető. Az „átmeneti generáció” tipikus képviselőjeként ő még emlékszik arra, milyen volt az 1980-as évek szociális biztonsága, az enyhe lefolyású rendszerről alkotott véleményével pedig egyre kevésbé van egyedül az egymást követő generációkban. A fiatal korosztálynak már nincs miért ezen a nosztalgiahullámon lovagolnia, és az is feltűnő, hogy ezek a beidegződések nem párosulnak a máshol jellemző szoftkommunista retróval. Így valószínűleg merőben gyakorlati szempontok vezérelték a szlovén választókat, amikor tizenkét évnyi kormányzati szerep után kiszavazták a liberális demokraták vezette koalíció kezéből a marsallbotot, és átadták a jobboldalnak. A belpolitikai feszültségek Janez Jansa kormányának színre léptével kerültek felszínre a múlthoz való viszony vagy az áhított médiaegyensúly ismert forgatókönyve szerint. A szlovének időközben annyira fogékonyak lettek a változásra, hogy a tavalyi önkormányzati választásokon már egy szerb származású üzletember, Zoran Jankovics független szövetségét katapultálták a hatalomba Ljubljanában. Szakértők szerint noha nem valószínű, hogy a lendület kitart a jövő évi parlamenti választásokig, a szavazatok 63 százalékával a polgármesteri székig repítő hátszél kitűnően jelzi délnyugati szomszédunk pragmatizmusát. Ez a szemlélet nem akad fenn azon, hogy a kormányfő három évvel az államszövetség széthullása előtt még maoista ihletésű cikkeket publikált a párt ifjúsági lapjába, a Mladinába, ahogy azon sem, hogy Dimitrij Rupel külügyminiszter a legutóbbi választások előtt cserélt frakciót.
A diplomata szerint a még az Antall-kormánnyal aláírt kölcsönösségi szerződés által is szentesített „összeesküvésszerűen” jó
magyar–szlovén kapcsolatok
mellett sok a kétség a Horvátországgal fenntartott viszonyban. Zágráb és Ljubljana határvitái még mindig a jugoszláv frigy keserédes végnapjait idézik. A főként a Pirani-öböl kapcsán zajló, horvát részről már több felmondott szerződést megért vita stratégiai jelentőségű. Ha ugyanis Horvátország nyugati csücskének vonalában kettévágják az öblöt, az Szlovéniát elválasztja a közvetlen nemzetközi vizektől, ami Schengen közeledtével kényszerű diplomáciai köröket futtat Szlovéniával Róma körül. A szlovén vétófenyegetés ekkor sem valószínű a horvát EU-csatlakozás küszöbén. A két ország ezer szállal kötődik egymáshoz. Schengen után a szlovén diplomácia egyik vezérmotívuma az lesz, hogyan segítsék elő Zágráb mielőbbi integrációját, bár a szlovének 83 százaléka elutasítja ezt. A 2008 első felére eső EU-elnökség idejére Ljubljana mindenesetre befagyasztja az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat, jelezte a kül-
ügyminiszter.
Ez a halk szavú, ám tekintélyt parancsoló tapintat érződik Ljubljana Koszovóval kapcsolatos álláspontján. Noha Szlovénia feltétel nélkül kiáll az Ahtisaari-terv mellett, Rupel hangsúlyozta, Belgrádot csak egy széles körű regionális konszenzus segítheti át a délszláv konfliktust eredetileg kiváltó tartomány ügyében. A Magyarországon már a csapból folyó gázvita nemigen gyűrűzött be délnyugati szomszédunkhoz. A két ország nyersanyagvezetéke között nincs kapcsolat, Olaszország közelsége pedig más prioritásokat ró Ljubljanára, mint Budapestre. Ennek ellenére Rupel úgy vélte, Európa a jövőben nem tekinthet el a fokozódó diplomáciai szerepvállalástól a Kaukázusban és Közép-Ázsiában.
Az EU elnöki tisztségére – a vasfüggöny országai közül elsőként – Szlovénia karcsú, ám annál hatékonyabb apparátussal készül. A végrehajtandó célkitűzések 90 százalékát a már létező program, az alkotmányozási folyamat és a bővítés kérdése adja. Ez utóbbival kapcsolatban Peter Jesovnik, az EU-koordinációs bizottság vezetője elmondta, az unió meglehetős fenntartással tekint az országok egyéni érdekeire. Horvátország különleges státusára így kevés az esély a schengeni zónán kívül, ami jelentős akadályokat gördít a kétoldalú kapcsolatok elé.
A rendszerváltozáskor a tíznapos háborút jelentős vérveszteség nélkül átvészelő nyugat-balkáni ország előtt két lehetőség nyílt. Vagy leszámol kommunista múltjával, és átadja a színteret a belső feszültségeknek, vagy minden nézetkülönbséget alárendel az ország érdekeinek Milosevics Szerbiájával szemben. Szlovénia ezért is csatlakozott később a NATO-hoz.
Az 1991-ben kikiáltott első Szlovén Köztársaság nem csak a nemzetközi presztízsért küzd az EU soros elnökeként. Bár az elitállamhoz méltó fejlődés nagyrészt tompítja, a szlovén társadalomban érezhetően van egyfajta hiányérzet a gyors integráció miatt, ami kevés időt hagyott a nemzetállami lét élvezetének. A Brüsszel jelentette központi irányítás sokakban szül némi nyugtalanságot. Talán ezt hivatott kompenzálni, hogy Szlovénia egyébként igen céltudatosan készül közvetítő szerepre a világpolitikában. Jelzi ezt az a diplomáciai nagyüzem is, ami az országban zajlik. Ljubljana a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség igazgatótanácsi elnökeként nemrég vendéglátója volt Manusehr Mottaki iráni külügyminiszternek, Bled városában pedig stratégiai fórumot szervez a világpolitika prominens képviselőivel Tony Blairtől Zbigniew Brzezinskiig. Úgy tűnik, kis mérete és a nyilvánvalóan korlátozott befolyásolási lehetőségei ellenére Szlovénia Belgiuméhoz hasonló világpolitikai ambíciókat dédelget.
Itt elérkezünk a szlovén kultúra egyik hírhedt exportcikkéhez, az NSK (Neue Slowenische Kunst) nevű művészkollektívához vagy virtuális államalakulathoz. Ha ez a név nem is, a Laibach zenekaré talán többeknek rémlik. Az 1984-ben alapított NSK totalitarizmussal flörtölő ideológiai hátterét – az akkori hivatalos vádak szerint a fasizmust – ez az együttes szolgáltatta ahhoz, hogy 1992-ben megnyíljon „nagykövetségük” Moszkvában. Az NSK mind ez idáig mintegy 3000 útlevelet állított ki. Bár nagy részük nyilvánvalóan a művészeti élet prominenseinek szóló kiállítási emlék szerte a világon, a virtuális állam honlapján 25 euróért bárki által igényelhető okmány iránt mostanában kimagasló érdeklődés mutatkozik Nigériából is – meséli Dusan Mandics, az NSK képzőművészeti ága, az IRWIN nevű művészcsoport tagja. De az NSK-útlevél kézzelfogható közéleti sikerrel is büszkélkedhet. Volt ugyanis, aki az ostrom alatt lévő Szarajevóból lépett ki vele, de előfordult, hogy a brit hatóságok sem tartóztatták fel tulajdonosait.
Magukra a szlovénekre egyébként nem jellemző a migráció. A belföldi munkaerő ugyanis drága, és mindenben felveszi a versenyt nyugati vetélytársával. Jól képzett, anyanyelvén és az angolon – és szerb-horváton, ha még időben született hozzá – kívül a nyugati határsáv mentén olaszul is beszél. Külföldiekre az építőiparban foglalkoztatott szerbeken és románokon kívül nincs számottevő igény.
Szlovénia amúgy bőkezűen támogatja két hivatalosan nemzeti elismert kisebbségét, az olaszt és a magyart, többek között nemzetiségi igényekre szabott kedvezményes fejlesztési hitelekkel is. Erre a magyaroknak szükségük is van, tekintettel arra, hogy a délszláv tagállamokra támaszkodó ipar 1991-es összeomlása óta a Muravidék a legelmaradottabb országrész. Lendván a kétnyelvű utcatáblák és üzletek kissé elhagyatottan állnak. Az elvándorlási arány magas, az asszimiláció pedig az egyedüli veszély, ami a 6500 fős magyarságot ma fenyegeti Szlovéniában, mondja Pozsonec Mária magyar parlamenti képviselő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.