Expedíció a főistennel

Vincze László
2007. 04. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idén és jövőre több ezer kutató lepi el az Északi-sarkvidéket: a márciusban kezdődött nemzetközi sarkkutató év ideje alatt, 2007-ben és 2008-ban mintegy kétszáz kutatást végeznek, amelyek fő célja a klímaváltozás vizsgálata. A kutatások között akad olyan, amelyhez jégtörő hajót vesznek igénybe, de lesz olyan is, amelyet zeppelinről végeznek.
Jövő áprilisban a norvégiai Spitzbergákról indul útjára az a léghajó, amelyről a sarkvidék jégpáncéljának vastagságát mérik. A hosszú táv megtételére alkalmas zeppelint – amelyet Total Pole Airship névre kereszteltek – az orosz Rosaerosystem léghajógyártó cég műhelyében építik, hossza 54, magassága 17 méter lesz, s két, egyenként 170 lóerős motorjának köszönhetően rendkívül könnyű mozgásra lesz képes.
A léghajót a német Alfred Wegener Sarkkutató Intézet által készített elektromágneses érzékelővel szerelik fel. Ezt a torpedó alakú mérőműszert egy 30 méter hosszú kötélen a jégtakaró felszíne feletti 20 méteres magasságba lógatják majd le, a visszaverődő jeleket pedig detektorral fogadják. A jégen áthatoló alacsony frekvenciájú elektromágneses hullámokkal képesek lesznek megállapítani, hogy hol van a víz és a jég közötti határ. Eközben lézerrel bemérik a jégtakaró tengerszint feletti magasságát, majd ezekből, a felszínről és a jégtömb aljáról érkező adatokból a fedélzeti számítógéppel kiszámítják a jégpáncél vastagságát. A kísérlet célja, hogy – a történelemben első ízben – folyamatos képet nyerjenek a kanadai partoktól az Északi-sarkon át a szibériai arktikus vidékig húzódó jégpáncélról.
Ugyanis jóformán semmilyen adattal nem rendelkeznek a tudósok az Északi-sarkvidéket borító jégréteg vastagságáról, regionális osztódásáról és időbeni változásáról, noha ismeretes, hogy miközben az Antarktiszon növekszik a jégtakaró, az északi-sarki óceán jég borította részének nagysága erőteljesen csökken. Ennek pedig súlyos következményei lehetnek, hiszen a folyamat felgyorsíthatja a klímaváltozást: az Északi-sark körüli jégpáncél csökkenésével ugyanis egyre nagyobb felületű sötét víztömegek bukkanhatnak elő, amelyek – szemben a fehér jégpáncéllal – nem verik vissza a napfényt, s így a víz egyre több energiát nyel el, illetve hőt vesz fel.
Azt eddig is tudták, hogy 1979 és 2005 között mintegy 30 százalékkal csökkent az északi-sarki jégpáncél kiterjedése, és az utóbbi időben több, műholdról végzett vizsgálat is megerősítette azt a feltételezést, hogy a jégtakaró főleg nyaranta fogy. A zeppelinnel végzett kutatás azonban igazi áttörést hozhat a jégtakaró vastagságára vonatkozó mérésekben.
Ugyancsak a Spitzbergákról indul az idén augusztusban egy másik, hasonlóan érdekesnek ígérkező kutatás is, amely szintén kapcsolódik a klímaváltozáshoz. A svéd és dán geológusokból és sarkkutatókból álló csoport célja, hogy a skandináv mitológia főistenéről elnevezett Oden (Odin) nevű jégtörő hajóval eljussanak a világ egyik legnehezebben megközelíthető pontjára, Grönland északi részére – ahol a jeges-tengeri jég megreked, és vastagsága helyenként az öt-hat métert is eléri –, s ott a tengeri áramlatokat vizsgálják. A kutatás elsősorban arra keres választ, hogy az észak-atlanti áramlással érkező meleg víztömeg hogyan cirkulál körbe a Jeges-tenger medencéjében, hogyan jut ki onnét, mennyire szabályozott és stabil ez az áramlási rendszer, s végül hogyan befolyásolja a vízáramlat az Északi-sark hőmérsékletét.
A víz cirkulációjának irányát és erősségét jelentősen befolyásolja a tengerfenék domborzata. A Jeges-tenger medencéjébe érkező áramlatok útját részben azért övezi rejtély, mert a Lomonoszov-hátság – a tengerfenéken húzódó mintegy kétezer méter magas, hatalmas hegylánc – észak–dél irányban kettészeli a Jeges-tenger medencéjét (eurázsiai és észak-amerikai medencére), és mindmáig nem tudjuk, hogyan jut át a víz a medence keleti feléből a nyugatiba. Ennek megértését segítheti az Odennel végzett kutatás. A tengerfenék tereprajzának pontos elkészítése érdekében az Oden jégtörőt multibeam visszhangmérő műszerrel szerelték fel. Ez a berendezés forradalmasította a tengerfenék-kutatást, hiszen meglehetősen nagy felület beszkennelésére képes, és pontos, háromdimenziós képet ad róla. Más szóval képpé alakítja a hangot.
Emellett a visszaverődő jelek is szolgáltatnak információt: azáltal, hogy megfigyelik, hogy a jelerősség hogyan változik, megállapítható, milyen típusú anyag van a tengerfenéken. A hajóra ezenkívül alacsonyabb küldőfrekvenciájú visszhangmérőt is szereltek, amelynek sugarai a tenger fenekére hatolnak, és megmutatják, hogyan épül fel az üledék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.