Gengszterek és káosz a Titanicon

Jó egyhetes tapasztalatainkat összegezve megállapíthatjuk, hogy a 14. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál esetében a mennyiségi kiterjedés (12 nap alatt kilenc szekcióban 27 ország 63 filmjét vetítik idén az Urániában, a Toldiban és az Örökmozgóban) nem vezetett sem tömegkatasztrófához, sem (minőségi) süllyedéshez. A nemzetközi fesztiválokon már díjazott, amúgy kegyetlen kritikusok és a közönség által is dédelgetett filmek mellett olyan „semmiből jött” alkotók művei is vászonra jutottak, akik interneten ingyenesen jelentkezhettek a fesztiválra a világ minden tájáról.

Varga Klára
2007. 04. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem oszthatók jó és rossz filmekre az eddig látott alkotások, inkább nézhetőkre, még nézhetőbbekre és nagyon jókra, illetve olyanokra, amelyek többé-kevésbé állnak közel a magyar nézőhöz életérzés, látásmód tekintetében.
Kultúrtörténeti tapasztalataink alapján érdemes követni azt az útvonalat, amelyen sokszor évtizedek alatt egy-egy műfaj, stílus, szerkezet nyugatról kelet felé vándorol, s közben egyre mélyül, új gondolatokkal, helyi ízekkel, pompás képi világgal gazdagodik. A meghökkentően markáns koreai filmkínálat egyik míves filmnoir darabja, a Keserédes élet Kim Ji-woon rendezésében – amely máris közönségkedvenc a nézettség és a szavazás alapján – igazolni látszik a fentieket. A lenyűgöző filmes látványvilágba helyezett alvilági leszámolós történetben a nyers erőszak rendre szétzúzza a pompásan komponált képeket, a szépség néhány szárnycsapása azonban, amely meglegyinti a bűn világában élőket, még nagyobb pusztítást végez. Az eredmény: vérfürdő és egy megkövült, könnyben-vérben zörögve földre hulló álarc. És persze katarzis.
Zsánerfilmekben az angolok is jók: főként kiváló gengszterfilmekkel rukkoltak elő. Paul Andrew Williams első rendezése, a Londonból Brightonba című versenyfilm máris ódai dicsérősorokat csalt ki nem egy vérestollú angol kritikusból. Egy olyan filmes generáció tagja hívja meghökkentő alkotásában közös gondolkodásra a nézőt, amelynek már elege van a káosz és a hatalom közé furakodott egyenlőségjelből. Filmjével azt állítja, kell lennie olyan hatalomnak a káosz lelket tipró erőivel szemben, amely belátó, bölcs, képes határt szabni a zűrzavarnak, és képes akár az önkorlátozásra is.
A káoszból a világon már mindenkinek elege van. A magyar származású mexikói rendező, Daniel Gruener Vasárnapi hulla című filmkomédiájában azonban sem az intézményeket, sem a mexikói, úgymond néplelket nem kímélve mutatja be a közönség vad kacaja közepette, hogy a remek rövid távú, tipikus mexikói „megoldások” milyen addig nem látott zűrzavarokat idéznek elő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.