Ingyenbüfé a Champs-Élysées-n

Vasárnap Franciaországban lezajlik az elnökválasztások első fordulója. A politikai erővonalak azonban, mint Európa megannyi államában, a harcos baloldali és jobboldali szembenállás országában is egyre elmosódottabbak: ma már sokszor csak a politológusok tudják megmondani a lényegi különbséget a pártok programjai között, és a radikálisan másra vágyóknak is be kell érniük „Le Pen lighttal”, a radikális jobboldal időközben joviális nagypapává szelídült jelöltjével.

Pósa Tibor
2007. 04. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy mi ez a politikai bénultság, erről szemléletes képet fest Nicolas Sarkozy tavaly nyáron megjelent könyvében, ahol az öt évvel ezelőtti helyzetről így írt: „Franciaország az egyedüli ország, ahol a tiltakozó szavazás ennyire jelentős mértéket öltött. Ha összeadjuk a távol maradók, a kitöltetlen szavazócédulával voksolók, az érvénytelen szavazatot leadók és a protest szavazók (49 százalék a különböző szélsőséges erőkre szavazott) létszámát, akkor megállapítható, hogy napjaink Franciaországában a választópolgárok 56 százaléka nem találja helyét a demokráciában. A választópolgárok több mint fele! […] Hogyan is remélhetnék a francia politikusok, hogy a reformok keresztülvitelekor maguk mögött tudhatják a francia társadalom többségének támogatását, amikor a franciák többsége nem szavazott sem a kormánypártiakra, sem pedig a parlamenti ellenzék politikusaira?”
Vajon változott-e valami 2002 óta? Aligha. A felmérések szerint két héttel az elnökválasztás most vasárnap tartandó első fordulója előtt a 44 milliónyi választásra jogosult francia polgárnak majd a fele volt bizonytalan. Esetleg arról lenne szó, hogy annyira közeliek a közvélemény-kutatásokban vezető elnökjelöltek választási programjai, politikai elképzelései, hogy csak a politikatudományokban jártasak tudnak felfedezni lényegi különbségeket?
Valószínűleg ez is hozzájárul a határozatlanok jelentős számához. Évek óta az a vád a francia politikai élet szereplőivel szemben, hogy nem nyújtanak elég választási lehetőséget a szavazóknak. A kormányképes jobb- és baloldal egymásnak adja át a kormányrudat, esetleg a hozzá politikailag közel állóval köt szövetséget. Ma már nem csak a szélsőséges kirohanásairól ismertté vált Nemzeti Front (FN) vezetője, Jean-Marie Le Pen mondja, hogy gyakorlatilag nincs különbség e jobb- és baloldal között: mások, az FN-vezérnél kevésbé elkötelezettek is úgy tartják, hogy Nyugat-Európában igen közel kerültek egymáshoz a mérsékelt jobboldal és a szociáldemokraták elvei.
A probléma gyökere részben az, hogy Nyugat-Európában is egyre inkább kiürül a szociáldemokrácia fogalma. A baloldal, amely arra lenne hivatott, hogy „kijavítsa a kapitalizmus elhajlásait”, nemhogy nem végzi el „szervizelési” feladatait, hanem sok esetben még eltökéltebben támogatja a piacok által követelt „reformokat”, mint jobboldali kollégái: nemcsak a kommunisták vonulnak ki a történelmi játszótérről, hanem a szocialisták is igen erőteljesen keresik új hangjukat, amellyel visszaszerezhetnék korábbi tömegtámogatottságukat. Az új módi szerint azonban a szocialistáknál is előtérbe kerültek a különböző hazafias jelképek, a zászlók, a himnusz. Az idei franciaországi kampánykörutak során szinte minden jelentősebb gyűlésen csak úgy zúgott a Marseillaise, legyen az jobb- vagy baloldali gyűlés. „Mindent ellopnak tőlem” – mondta erre fanyar mosollyal Le Pen, a francia nemzeti érzelmek korábbi fő szószólója.
Ezért okozott a múlt hét végén még nagyobb zavart a fejekben Michel Rocard volt szocialista miniszterelnök javaslata: kössön előzetes szövetséget a szocialista elnökjelölt, Ségolène Royal a centrista pályázóval, az Unió a Francia Demokráciáért (UDF) vezetőjével, Francois Bayrou-val, hogy így térítsék le az Élysée-be vezető útjáról a jobbközép kormányerőnek, a Népi Mozgalom Uniójának (UMP) elnökét, Nicolas Sarkozyt. Ségolène és Bayrou is elvetette az első forduló előtt az egyezkedés lehetőségét, amit lényegében mindketten ugyanazzal indokoltak: előbb döntsön a nép. De később, a második forduló előtt minden lehetséges. Közülük igazán csak Ségolène Royalnak van esélye, hogy bekerüljön a május 6-i, immár kettős döntőbe (a közvélemény-kutatások szerint majd tíz százalékkal vezet Bayrou előtt). Ám az mégiscsak elgondolkodtató, hogy egy kereszténydemokrata politikus elméletileg kész a későbbi tárgyalásokra szocialista vetélytársával. Erre még az sem adhat magyarázatot, hogy az utóbbi időben eldurvult a viszony a centrista Bayrou és a jobbközép Sarkozy között. A Bayrou-féle párt, amely igen kicsiny, csak az UMP-nek köszönheti 18 parlamenti képviselőjét – és egy miniszterét –, ugyanis a nagy testvér támogatása nélkül meglehetősen bajosan szerzett volna mandátumot. De hát Franciaországban sem divatos a hála.
Persze Európában számtalan példát találunk az ilyen és még ennél is furább együttműködésre. Kényszerkoalíciónak nevezik a német kereszténydemokraták és szociáldemokraták hatalmi „házasságát”. Ausztriában is hasonló a felállás: a nagykoalíciónak itt is a szociáldemokraták és a kereszténydemokraták a részesei. Hollandiában is első hallásra elég furcsa képződmény irányítja az országot, kereszténydemokraták, szociáldemokraták és keresztényszocialisták működnek együtt. Olaszországban még ennél is tarkább a kép, ahol a jobbközép pártoktól egészen a szélsőbalig húzódik a koalíciós paletta, amely magában hordozza a kormányzás ingatagságát. Belgiumot most éppen balközép koalíció irányítja, a liberálisokkal és a szocialistákkal. Ilyen állat nincs is! – kiálthatnánk fel, ha tőlünk északra nézünk: Szlovákiában a szociáldemokraták, a populisták és az ultranacionalisták – nem kis külföldi megdöbbenésre – kötöttek szövetséget, de eddig még megy a dolog.
Kérdés az is, mennyire elképzelhető egy ilyen átfogó koalíció Franciaországban, miközben Sarkozy „a szakítás embere”-ként reklámozza magát. Szakítás a múlttal, a tehetetlenséggel, a mozdulatlansággal. Van benne erő, dinamizmus, elszántság arra, hogy Franciaországot radikálisan megváltoztassa. Három hónap alatt, amióta megkezdte kampányát, a majd száz közvélemény-kutatás 30 százalék körüli eredménnyel folyamatosan őt hozta ki az első forduló nyertesének, és a második fordulóban is győzedelmeskedhet, ha hinni lehet a Franciaországban is jó párszor felsült előrejelzéseknek.
Sarkozy őszinte híve az Egyesült Államoknak, csodálja a brit modellt, és hiszi, hogy neokonzervatív liberalizmusa hamar sikert hoz. Külpolitikáját hideg racionalitás és atlantista irányultság jellemezné, miközben ellenzi Törökország felvételét az Európai Unióba. Ő lesz Európa megmentője – ilyen hangok is hallhatók a Sarkozy-hívők táborából, akik az UMP elnökjelöltjében azt az embert üdvözlik, aki már-már napóleoni tulajdonságokkal képes lesz feltámasztani az öreg kontinenst. A brit Economist Jacques-Louis David az ágaskodó lovat megülő Napóleonról készített híres festményét választotta cikke illusztrációjának, csak a hadvezér fejét Sarkozy arcvonásaival cserélte fel.
Franciaország felrázását Csipkerózsika-álmából Sarkozy elsősorban az adók csökkentésével, a munkaerőpiac felszabadításával, a közkiadások lefaragásával igyekszik majd elérni. Csökkentené az állam gondoskodó szerepét abban az országban, amelyet a baloldal a „szerzett jogok országa”-ként ünnepel. Ugyanakkor ambivalenssé teszi liberális gazdaságpolitikáját, hogy rövid pénzügyminiszteri pályafutása idején nagyon is támogatta a hazai ipart: ez idő alatt a francia gazdaságban számtalan állami beavatkozás történt.
Nehezíti a választást, hogy bizonyos értelemben Sarkozy ellenlábasa, Ségolène Royal is a szakítás embere. Ő az első női jelölt, akinek nagy esélye van arra, hogy bekerül a második fordulóba. Az ötvenedik születésnapján túl is csinos, négygyermekes anya – aki egyébként Mitterrand-tanítvány, és „ultrakatolikus” nevelésben részesült – burzsoá körülmények közt nőtt fel. Már csupán ez is szakítás a szocialista vezetők eddigi vonalával. Royal mögött miniszteri múlt is áll, tehát kétségtelenül tapasztalt belpolitikai kérdésekben. A szocialista elnökjelölt is odaadó híve Tony Blairnek, aki szintén az Egyesült Államok melletti elkötelezettségéről közismert. Ám gazdasági programja enyhén szólva is költségesnek látszik. Amikor Royal gazdasági főtanácsadója, Eric Besson a kampány közben eget verő összegeket látott megjelenni Royal ígéreteiben, akkor faképnél hagyta a szocialista jelöltet. A professzor ráadásul később kifejtette, hogy Sarkozy elképzelései inkább megvalósíthatók, mint a szocialisták programja. Kétségtelen, hogy Royal az állam gazdasági beavatkozásának szükségességét hangoztatja, a munkaerőpiacot erőteljesen védené, és az adókat magasan hagyná. Ám kétséges, hogy programja valóban eltér-e majd ellenlábasáétól megválasztása után.
Az „ígéretcunami” tehát Franciaországban is komolytalanná teszi ezeket a vállalásokat, ám Royal kampányának van még egy érzékeny pontja: a külpolitika terén hibát hibára halmozott. Ehhez nem ért – figyelmeztették előre jóakarói, ám Royal az előzetes félelmeken is túltett melléfogásaival. Itt egyetlen szónak is nagy lehet a jelentősége: Korzikának például függetlenséget ajánlott. Aztán Kanadából egy mókás műsorvezető hívta fel egy nem létező politikai tisztségviselő nevében, miközben élőben ment az adás; Royal itt is butaságokat beszélt. Az már szót sem érdemel, hogy nem tudott felelni arra a kérdésre: hány atommeghajtású tengeralattjárója van Franciaországnak?
Talán az egyetlen jelölt, aki meg tudja változtatni a május 6-i résztvevők névsorát, az Le Pen. A Nemzeti Front vezetője hetvennyolc évesen ötödször indul – immár utoljára – az elnöki posztért. Ő természetesen nem az „új generáció” gyermeke. Joviális öregúr lett a harcos szélsőjobboldaliból. Azért kedélyesen be-beszól vetélytársainak, süt belőle a meggyőződés, hogy ő bizony ott lesz a második fordulóban. Erről szólt Sarkozy, aki egyértelműen azt akarja elérni, hogy a volt jobbközép voksolók, akik ma már inkább nemzeti érzelműnek vallják magukat, a szavazás előtt visszataláljanak őhozzá, elvégre mindenki szabad akaratából dönt.
„Mindenki jobbra sodródik – állapította meg az UMP elnöke. – Én jobbra helyezkedem el, mint Chirac. Ségolène Royal is jobbra áll, mint hajdanán Jospin. Bayrou is jobbra húz, mint elődje. Egyedül Le Pen az, aki kevésbé jobboldali, mint volt egykoron.”
A felismerés briliáns. A kampányban már-már Le Pen-lightot láthattunk. Eleve kevésszer állt hívei elé – egészségügyi állapotával és korával mentegették –, viszont akkor igazi show-manként szórta a poénokat. 2007-ben egy új Le Pent ismerhettünk meg, hála lányának, a kampányát irányító Marine-nak, aki a választások után minden bizonnyal apja örökébe lép. Bár Sarkozy bevándorló származása miatt nem tudott kihagyni egy-egy fricskát, Le Pen alapjában egyetértéssel szólt a volt belügyminiszter teljesítményéről. Sőt együttműködést ajánlott neki a következő időszakban, szerinte elképzeléseik igen közel állnak egymáshoz a belbiztonsági és bevándorlási kérdésekben.
Amióta a hetvenes évek elején létrejött a Nemzeti Front, soha nem lehetett ennyire érezni az enyhülést a két jobboldali párt közötti viszonyban. Az utolsó pillanatokban Sarkozy is bedobta a köztudatba, hogy gondolkodik a törvényhozási választások százalékarányossá tételén, ami létfontosságú az FN-nek. Ugyanis épp a többségi elv az és a Nemzeti Frontot sújtó általános elutasítás, ami „zseniálisan” megoldotta, hogy a parlamentben a szavazatok majd ötödét begyűjtő párt képviselet nélkül maradjon. Royal és Bayrou már rég programpontjai közé vette ezt a tervet, ám a jobbközép, amelyet mindig a szélsőjobboldallal való cicázással gyanúsítanak, érthetően óvatos volt ez ügyben.
Mindenesetre sokba nem fog kerülni Le Pennek az az ígérete, hogy ha megválasztják elnöknek, akkor meghív „minden franciát” egy kis eszem-iszomra a büféasztalokhoz, amelyek a diadalívtől – a Champs-Élysées teljes hosszán – egészen a Concorde térig fognak sorakozni. Ám az korántsem biztos, hogy nem ismétlődik meg az öt évvel ezelőtti eset, amikor Le Pen először bejutott a második fordulóba. Azok a közvélemény-kutatók, akik 2002-ben úgy leszerepeltek, hogy az FN-vezért a futottak még kategóriába tették, most óvatosabbak: 13–15 százalékot adnak neki. Bár a Nemzeti Front támogatói ma már sokkal nyíltabban állnak ki választott pártjuk mellett, még így is öt százalék körüli lehet a rejtőzködő szavazók aránya. Le Pen előzetesen jól számolhat, amikor azt mondja, hogy az első fordulóban alulról fogja súrolni a 20 százalékot. A kérdés csak az, vajon Ségolène Royal frissessége, kecsessége mennyi szavazót vonz, vajon ő át tudja-e lépni a húsz százalékot, hiszen ez lesz a döntő. A 12 elnökjelölt közül ugyanis a baloldali érzelműek, akik vannak vagy féltucatnyian, hiába csak minimális eredményt érnek el, akkor is jelentősen csökkentik a szocialista jelöltre leadott szavazatok számát: Royal nem tudta egybekovácsolni a kommunistáktól a trockistákon át a mérsékelt erőkig terjedő baloldalt, és így könnyen megismétlődhet a 2002-es forgatókönyv: Royal a harmadik helyen végezhet, ami azt jelentené, hogy az első és második helyezett között eldőlő második fordulóban már nem venne részt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.