Mint a felszabadítók

Csontos János
2007. 04. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gion Nándor, a korszakos vajdasági magyar prózaíró életének utolsó éveiben áttelepült Budapestre, s utolsó elbeszéléskötetét is itt jelentette meg Mint a felszabadítók címmel. Már a kilencvenes éveket tapostuk, a Gorbacsov elleni puccsal az örökéletűnek gondolt Szovjetunió is széthullott, így felkaptam a fejemet a „politikailag inkorrekt” címadásra. Persze egy nagy író nyelvérzékével bajos perelni: Gion még ezzel a gesztussal is valami olyasmit csípett el a közép-európai huzatos históriából, ami valóságalakító tényező. Régi igazság, hogy a történelmet rendre a győztesek írják, s XX. századi nyelvpolitikai lelemény, hogy a megszállók felszabadítóknak nevezzék magukat. Ami egészen addig igaz is, amíg kizavarják az idegen csapatokat; ám idegen csapatokként rögtön be is rendezkednek ott, így gyakorlatilag maguk is megszállókká válnak. A volt Jugoszláviában se vége, se hossza nem volt az ilyen oda-vissza „felszabadításoknak”, meg ami ezekkel járt: szétlőtt iskolák és templomok, tömegsírok, fosztogatás, a lányok és asszonyok hazafias célú megerőszakolása: a mi génjeinket hordja ki az idő az ellenséges gének helyett. De hozhatnék példát kétharmad évszázaddal korábbról is: Budapest bevételét Sztálin csapatai is szabadrablással és magyar nők meggyalázásával ünnepelhették, csöppet sem hasonlítva az iskolai olvasmányok pincébe belépő humanista katonáira – szóval abszolút nem úgy viselkedtek, mint a felszabadítók. Nem menthetők azok a cinikus érvek, hogy „szegény fiúk, jöttek Sztálingrád alól, mióta nem ölelhettek asszonyt”; meg hogy „kérem szépen, a háború már csak ilyen”. Gyermekkorom egyik létező szocialista őrülete volt, hogy április negyedike kerek évfordulójára azt az utcát, ahol az oroszok bejöttek, minden faluban Felszabadulás utcának nevezték át, s egyúttal le is aszfaltozták. A mi falunkban természetesen nem az lett soron kívül leaszfaltozva, hanem a túlsó végén az, amerre a tanácselnök elvtárs és a főmérnök elvtárs is lakott. Elvégre a felszabadítóknak úgyis mindegy, a szenilis szovjet marsallok meg, akik levélben írták meg a dicsőséges felszabadító hadműveleteket a hálás magyar utókornak, amúgy is hadilábon álltak a latin betűs helységnevekkel.
Mindezt persze békévé oldhatná az emlékezés, ha nem lángolna fel a vita újra meg újra a Szabadság téri szovjet emlékműről. Ami nem egyszerűen katonasírokon emelkedik (azoknak olyan katonatemető dukálna, mint az amerikai és ausztrál pilótáknak a solymári országút mentén), hanem a majd fél évszázados megszállókat próbálja örök időkre felszabadítókká stilizálni. Gyurcsányék keresik a gyökereiket, s a nemzeti önfeladással tüntető sztálinizmusban meg a kádárizmusban találják meg. Média-segédcsapataik meg igyekeznek e hazafias kérdésből oroszellenességet, sőt antiszemitizmust kreálni, a felszabadító fogalmát a pesti gettó felszabadítására szűkítve. Hiába nyert pert Kupper András fideszes politikus az őt „nyilasmosdatással” rágalmazók ellen, ha Bolgár György a rádióműsorában újra és újra felteszi neki azt a kérdést, hogy ilyen felmenőkkel hogy képes a „felszabadítás” terminológiát relativizálni. Kupper felmenői között oroszok is vannak, így Bolgár kérdése leplezetlenül rasszista. Mint ahogy érdemes eltűnődni a Deport ’56 által Hanti Vilmos főantifasisztának címzett nyílt levélen is, amely egy bizonyos Vera néni történetét meséli el, akinek az auschwitzi tábort felszabadító három szovjet katona vette el a szüzességét, fegyvert szorítva a fejéhez.
Ne fehéren feketén nézzük hát a történelmet: viselkedjünk politikailag felnőtt módjára. Mint a felszabadultak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.