Töpörödik, mint szilva a napon

Hanthy Kinga
2007. 06. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Marx óta hivatalosan is tudjuk, hogy a kis hal megeszi a nagy halat, ám a kishalak nem adják fel. Egymás után indulnak az új helyi kereskedelmi rádiók – a főváros környékén most is egy sor új hangot regisztrálhatunk –, abban a reményben, hogy sikerül megkapaszkodniuk a kiismerhetetlen médiapiacon. Azután egyszer csak érzik, hogy a lendület és lelkesedés lanyhult, a tulajdonos már nem olyan szívesen költi a pénzét a fogyatkozó hallgatótábor szórakoztatására, majd megjelenik a nagy hal. Tátott szájából hízelgő hangok gurguláznak elő. A rádiósok hisznek neki. Egészen addig, míg a szerződést alá nem írják. Akkor derül ki ugyanis, hogy a nagy hal tesz a kisrádió teremtette értékekre meg a maroknyi hallgatótábor lelkesedésére, neki a frekvencia kell, hogy még nagyobb, még kövérebb lehessen.
Miközben azt látjuk, hogy a tőkeerős helyi kereskedelmi rádiók e módszerrel lassan országossá válnak, a közrádió töpörödik, mint a napra kitett szilva. Valójában és végeredményben meg lehet alkotni az ideális méretű közrádiót, amelyik belefér egyetlen épületbe, számszakilag tökéletesen üzemel, kicsi a rezsije, belég, kilég stimmel, csak ez a közrádió kisüzem lesz, nem pedig jól informált, ötletdús szellemi műhely. Jelen pillanatban is rettegő rádiósok tömege várja, hogy húsz-harminc éves hűség után kitelik-e az ideje. Műsora már nincs, fizetést még éppen kap, de már nem tudja, mire, és lehet, hogy holnap már nem érvényes a belépőkártyája sem. A holmijáért még bekéredzkedhet.
Valóban nem igényel nagy létszámot az a műsorstruktúra, amelyik az elmúlt héten rajzolódott ki. Egy-egy műsorsáv néhány állandó emberre épül csupán, délután pedig leadják még egyszer ugyanazt, hátha valaki nem hallotta. Szikár kis program, amely ellen a hallgatók egyre hangosabban tiltakoznak. Megszokták például, hogy a Reggeli krónika olyan szolgáltatás, amelyik a munkába indulást segíti. Az ember reggel jön-megy, nincs ideje dermedt figyelemmel ülni a rádiója előtt. Időnként belehallgat az időjárásba, még gyorsabbra fogja a pontos idő hallatán, és aggódik, hogy megint dugó van, el fog késni. Akit ilyenkor a koalíciós válság izgat, vessen magára. Most azonban úgy nyakon van öntve bonyolult és érdektelen belpolitikával, hogy még a reggelitől is elmegy a kedve. Főként, ha a főpincért Szénási Sándornak hívják. A múlt hét az övé volt, ez a hét Hatvani Tóth Erikáé. Melléjük jut még két szerkesztő: Szente László és Kiss Gábor István. Minden hétköznap hattól kilencig. Ez lenne a Reggel, vagy ahogy adás közben emlegetik a 180 perc, mely markánsan képviseli, mit is jelent a Kossuth rádió új szlogenje: A megújult szavak ereje.
Lebutított szóáradat ez. A rádió élménye éppen a hang színessége, a témák sokfélesége, a műfajok változatossága. A jó rádió nemcsak szolgáltatás, hanem művészet, az ország legnagyobb hangversenyterme, könyvklubja, színháza is, amelybe még a legrosszabb előadást is néhány száz, de legalább néhány tízezer ember hallgatja. Túl intellektuális, óvták gyakran a Kossuthot. Hát ez a formálódó új közrádió már bizonyosan nem az értelmiségnek szól, hanem a kereskedelmi televíziók népének, akik leszoktak a gondolkodásról. Azt eszik reggelire is, amit eléjük tesznek.
Nyilvánvalóan folyik ugyanakkor a sztárképzés, ezért gondolta az új menedzsment, hogy felfuttat embereket. Nagy pénzért újakat is vett, mert a régiekben már nem látott fantáziát. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy ha egy közrádió drasztikusan csökkenti a stábját, azzal beszűkíti az érdeklődési körét, a témakínálatát. És maradnak maroknyian azok, akik eldöntik: miről szólhat a közszolgálati rádió – a mi pénzünkből.
(Reggel – Kossuth rádió)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.