Olvasva a számos sajtóhíradást, a magyar vámhatóságnak is feltűnt, hogy adóelkerülési céllal az Európai Unió más tagországában forgalomba helyezett, de Magyarországon üzemeltetett személygépjárművek száma emelkedett – egyes becslések szerint tízezerre. A vám- és pénzügyőrség tegnap közleményében hívta fel az érintett gépkocsi-tulajdonosok figyelmét, hogy a belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal ellátott jármű magyarországi forgalomba helyezését 30 napon belül kötelesek kezdeményezni. Ha életvitelszerűen Magyarországon élő személy a más tagországban forgalomba helyezett, és annak rendszámával ellátott járművet tartósan a Magyar Köztársaság területén használ, jogsértést követ el.
Az ilyen típusú jogsértő cselekmények kiszűrése érdekében a vám- és pénzügyőrség ellenőrzései során fokozza annak vizsgálatát, hogy a hazánk területén lakóhellyel rendelkező személyek milyen jogcímen üzemeltetnek más tagországban regisztrált személygépkocsit. Ezeket az ellenőrzéseket a mélységi ellenőrző csoportok végzik, amelyek közutakon, határátkelőhelyek közelében, autópályákon, szóval bárhol megállíthatják az autósokat – áll a közleményben.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke is adóelkerülésnek nevezte az autók külföldi rendszámmal való használatát, hiszen ebben az esetben a gépkocsi-tulajdonosok egyetlen célja, hogy kevesebb áfát fizessenek, és mentesüljenek a regisztrációs díj alól. Emellett a magyar költségvetés bevétele azáltal is csökken, hogy a szlovák rendszámmal járó autók után nem fizetik a súlyadót felváltó új adófajtát, amit a motor teljesítménye alapján kell leróni, így a nagy teljesítményű kocsik gazdáinak különösen vonzó lehet az ilyen cégek ajánlata. Szlovákiában olcsóbb a biztosítás is, mint nálunk, így minél értékesebb az autó, annál nagyobb a megtakarítás.
Másként látta a kérdést Vadász Iván, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének alelnöke. A szakember szerint nincs szó adójogi szabálysértésről, ha egy magyar cég szlovák leánycéget alapít, és az a helyi szabályok szerint vásárol cégautót, s azt bérbe adja a magyar cégnek. Regisztrációs adó nincs – ez nagy előnye Szlovákiának –, tehát ennek megspórolása nem törvénytelen. A probléma ott kezdődik, ha az áfát is visszaigénylik a szlovák gépkocsi után, mert ez már adótrükköt igényel. A szlovák áfatörvény ugyanúgy tiltja a személygépjármű áfájának levonását, mint a magyar jogszabályok. Magyarországon a 90-es évek közepén sokan csinálták azt, hogy személygépkocsijukat egy kis átalakítással haszongépjárművé minősítették át, és akkor ennek áfája is levonható lett, de a magyar hatóságok ezt az eljárást is megszüntették.

Elképesztő, mit mondott a tárgyalásán a karateedző, aki felrúgott egy fiút a szolnoki kalandparkban