Vége az autós trükknek?

Adót spórol, aki határainkon túl helyezi forgalomba autóját, de törvényt sért, ha tartósan Magyarországon használja – állítja a vámhatóság. Az adószakértő szerint legálisan megkerülhető a tiltás, ha a határon túli cég bérbe adja az autót a magyarnak.

Hírösszefoglaló
2007. 06. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olvasva a számos sajtóhíradást, a magyar vámhatóságnak is feltűnt, hogy adóelkerülési céllal az Európai Unió más tagországában forgalomba helyezett, de Magyarországon üzemeltetett személygépjárművek száma emelkedett – egyes becslések szerint tízezerre. A vám- és pénzügyőrség tegnap közleményében hívta fel az érintett gépkocsi-tulajdonosok figyelmét, hogy a belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal ellátott jármű magyarországi forgalomba helyezését 30 napon belül kötelesek kezdeményezni. Ha életvitelszerűen Magyarországon élő személy a más tagországban forgalomba helyezett, és annak rendszámával ellátott járművet tartósan a Magyar Köztársaság területén használ, jogsértést követ el.
Az ilyen típusú jogsértő cselekmények kiszűrése érdekében a vám- és pénzügyőrség ellenőrzései során fokozza annak vizsgálatát, hogy a hazánk területén lakóhellyel rendelkező személyek milyen jogcímen üzemeltetnek más tagországban regisztrált személygépkocsit. Ezeket az ellenőrzéseket a mélységi ellenőrző csoportok végzik, amelyek közutakon, határátkelőhelyek közelében, autópályákon, szóval bárhol megállíthatják az autósokat – áll a közleményben.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke is adóelkerülésnek nevezte az autók külföldi rendszámmal való használatát, hiszen ebben az esetben a gépkocsi-tulajdonosok egyetlen célja, hogy kevesebb áfát fizessenek, és mentesüljenek a regisztrációs díj alól. Emellett a magyar költségvetés bevétele azáltal is csökken, hogy a szlovák rendszámmal járó autók után nem fizetik a súlyadót felváltó új adófajtát, amit a motor teljesítménye alapján kell leróni, így a nagy teljesítményű kocsik gazdáinak különösen vonzó lehet az ilyen cégek ajánlata. Szlovákiában olcsóbb a biztosítás is, mint nálunk, így minél értékesebb az autó, annál nagyobb a megtakarítás.
Másként látta a kérdést Vadász Iván, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének alelnöke. A szakember szerint nincs szó adójogi szabálysértésről, ha egy magyar cég szlovák leánycéget alapít, és az a helyi szabályok szerint vásárol cégautót, s azt bérbe adja a magyar cégnek. Regisztrációs adó nincs – ez nagy előnye Szlovákiának –, tehát ennek megspórolása nem törvénytelen. A probléma ott kezdődik, ha az áfát is visszaigénylik a szlovák gépkocsi után, mert ez már adótrükköt igényel. A szlovák áfatörvény ugyanúgy tiltja a személygépjármű áfájának levonását, mint a magyar jogszabályok. Magyarországon a 90-es évek közepén sokan csinálták azt, hogy személygépkocsijukat egy kis átalakítással haszongépjárművé minősítették át, és akkor ennek áfája is levonható lett, de a magyar hatóságok ezt az eljárást is megszüntették.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.