A nagy folyók romantikája

Metz Katalin
2007. 09. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Haydn a szimfónia atyja, s a műfaj első, briliáns korszakát Mozart, Beethoven, Schubert, Mendelssohn művei képezik – a voltaképpeni romantika eme fejezetét Schumann Rajnai szimfóniája zárja (1851). A műfaj második nagy korszakát pedig Bruckner 1. c-moll szimfóniája nyitja (1865, Linz), hogy olyan csodák kövessék, mint Brahms, Mahler, Dvorak, Sibelius kompozíciói. A 20. jubileumát ünneplő Nemzetközi Haydn-napok széles látókörű szerkesztőinek jóvoltából a fent említett, két korszak nyitó- és zárószimfóniáját is műsorra tűzték. A Rajnai szimfónia a Claudio Abbado által létrehozott Mahler Chamber Orchestra előadásában hangzott el, a párizsi Orchestre des Champs Élysées alapító karmesterének, a flamand Philippe Herreweghe-nek a vezényletével. Élvezzük hát az együttes élethabzsoló lendületét, a rajnai táj ihlette mámort, ahol Schumann-nak annyi drezdai kudarc, csalódás után állást kínáltak, s a felszabadultság lüktető élménye Rajnai szimfóniájában oly hevesen felszínre tört. Különös volt egybevetni a zenekar másik műsorszámával, Haydn 99. Londoni szimfóniájának előadásával a Rajnai szimfónia interpretálását: a kismartoni mester zártabb, feszesebben komponált, harmonikusabb opusát a professzionalizmus és a muzikális ráérzések jegyében a Haydn-interpretáció magasiskoláját csodálhattuk meg, ami a vonósok melodikus tűnődésétől az ünnepélyességig, a menüett táncos lejtésétől a lendületesen életteli fináléig sodorta magával a publikumot.
A Wiener Akademie a világjáró Martin Haselböck vezényletével Bruckner fent aposztrofált I. (c-moll) szimfóniáját tüzes temperamentummal szólaltatta meg. Keze alatt irdatlan tempóval tombol a zenekar; hangözön borítja el a termet, itt a teljes vonóskar a forte fortissimo lázálmában ég. A középső, második tételben viszont az Adagio szépséges koráltémája mély ihletettségről árulkodik. A koncert zárószáma, Haydn 95. Londoni szimfóniája az extázissal fölérő Bruckner-mű után, maga a harmónia megtestesüléseként hatott Haselböck dirigálásával. A kismartoni elszigeteltségből a világközpontnak számító Londonba invitált, ünnepelt mester, alkotóművészetének csúcsán áll, eszközei a hangszertechnika fejlődése révén is gazdagodtak, kifejező ereje tovább mélyült, érzelmeinek szárnyat ad. Áradó szólamok kergetik egymást, édes dallamok (cantilenák) váltakoznak, cselló-szóló replikázik az első hegedűvel; a finálé meg a műfaj követelményei szerint kihoz az ábrándvilágból, és lendülettel zár.
A szezononkénti gálaest vendége az idén a „fekete Vénusz”, Grace Bumbry volt. Az amerikai mezzoszoprán-énekesnő, akit az elmúlt negyven év legnagyobbjai közt tartanak számon, borongós-melankolikus dalestjén csupa fájdalmas hangulatot árasztó dalokat választott: Händel, Mozart, Schubert, Rahmanyinov, De Falla, Wagner, Berlioz legmélabúsabb dallamai szólaltak meg – kifinomult, árnyalt kifejező erővel, bensőséges poézissel. Az operaénekesnő drámai hangerejét ezúttal nem vetette be: a magány és a mélabú cizellált líraiságot kívánt. Romantikus hangulatot a festői Haydn-teremben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.