Pénzt és életet egy másik életért

Milosevics ment, Szerbia fellélegzett, a traumák maradtak. Az Abszolút száz című filmjéért 2001-ben már több díjat is besöpört fiatal szerb rendező, Srdan Golubovics legújabb, Csapda című drámájában ismét vászonra vitte a háború utáni morális űrt, és benne azokat, akik egy erkölcsileg megsemmisült világban küzdenek valamiért, amiben már maguk sem hisznek: a normális életért. A filmről a főszerepet alakító Nebojsa Glogovaccsal beszélgettünk.

Klementisz Réka
2007. 09. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan apát alakít, aki ölni kényszerül azért, hogy gyereke életmentő műtétjéhez pénzt szerezzen. Miért tartotta fontosnak, hogy eljátszhassa Mladent?
– A főszereplő pszichés csapdába kerül, aminek a lélektani oldala érdekelt. Meg akartam érteni azt a pontot, amikor a döntés megszületik. Egy ilyen kiélezett helyzet sok mindent elárul arról, kik vagyunk, és kik azok, akik körülvesznek minket. Olyan ez az egyén szintjén, mint a háború egy ország történelmében. Azok válhatnak egyik napról a másikra gyilkossá, akikről sem maguk, sem más korábban soha nem gondolta volna.
– A Bűn és bűnhődés Raszkolnyikovja azért öli meg értéktelennek vélt öreg uzsorását, hogy reményt nyerjen a boldogulásra, de a bűnhődés felemészti. Mladen hasonló kálvárián megy keresztül…
– Diákként olvastam utoljára Dosztojevszkij klasszikus művét, nem használtam fel a szerep megformálásakor. Talán van párhuzam kettejük között, de a történetük messze nem ugyanarról a csapdáról szól. Raszkolnyikov jóval fiatalabb, egész más motivációból sodródik a bűn felé. Mladen egyik napról a másikra él, mint annyian, sodródik a körülményekkel, amikor hirtelen cselekvéskényszerbe kerül. Olyan vészhelyzetbe, ahol nincs helye halogatásnak. Azonnal kell döntenie, hogy a fia életét megmenthesse.
– Mintha többről is szólna a Csapda, mint egy fia gyógyulásáért küzdő apa drámájáról…
– A szerep megformálásakor főleg Mladen személyes drámája érdekelt, de való igaz, hogy sorsa alapján mélyebb filozófiai dilemmák is felvethetők. Ki ne tenne meg bármit a gyerekéért?! De Mladen bármit tesz, bűnt követ el: vagy egy idegen, vagy a saját fia ellen. Ő az előbbit választja.
– És vajon mit üzen a társadalomról az, hogy Mladen csak bűn elkövetése árán szabadulhat a csapdából?
– A film alapkérdése talán éppen ez: szabadon alakítjuk-e életünket, vagy mindent a kényszer ural? Van-e szabad választása annak, akit a pénzszűke rabláncra ver? Minden modern társadalomban érvényes kérdések. Másról sem szól az élet, mint ránk kényszerített hajszáról pénz, információ után, politikusok döntenek a fejünk fölött, miközben azt hisszük, magunk alakítjuk a sorsunkat. Gyerekkoromban azt gondoltam, tolvajnak lenni jó, mert a tolvajok szabadok: nem futnak a pénz után. Ha szükségük van valamire, elveszik. Szabadulás a pszichés patthelyzetből Mladen történetében is csak bűn, gyilkosság árán lehetséges. A film vége alapján persze érdemes elgondolkodni, milyen áron.
– A film a Milosevics utáni Belgrádban játszódik. Mit gondol, Mladen csapdája sajátosan szerb, vagy történhetne ugyanez bárkivel, bárhol a világon?
– Bár a történet a szerb társadalom közegébe van ágyazva, a csapda lényege a pénzszűkében gyökerező kényszer. Azt hiszem, ez bárhol a világon érvényes dilemma. Mladennak reménye sincs a fia műtétéjéhez szükséges 28 000 euró megszerzésére, míg Nyugat-Európában ez még talán nem elérhetetlen. A pénz hatalma azonban ott is törvény, különbség csak a nullákban van az összegek végén.

Sorscsapda. Ólomsúlyú dráma pereg a mozikban csütörtöktől: Srdan Golubovics A csapdával nem éppen kényezteti a nézőt, a szerb– német–magyar (Kántor László részt vett a produceri munkában) film egy hétköznapi emberről szól, aki arra kényszerül, hogy szívbeteg gyermekének életéről vagy haláláról döntsön. Az életmentő műtéthez, mint ahogy az lenni szokott, irreálisan sok pénz kell, a szülők hirdetést adnak fel, a jelentkező jótevő pedig a pénzért cserébe bérgyilokra kéri a sodródó apát. Lidérces, kelet-európai film noir; nem is fekete, inkább grafitszürke antik dráma, komor és nyers bulvársztori, szociorealisztikus pillanatfelvétel déli szomszédunktól. A Nebojsa Glogovacs formálta, lassú tűzön égetett főhős erkölcsi dilemmájára nincs és nem is lehet ésszerű megoldás: megmentse-e fiának életét azon az áron, hogy ő maga gyilkossá válik? A film 2007-ben elnyerte a szófiai nemzetközi filmfesztivál nagydíját, Golubovics kiérdemelte a Go East – wiesbadeni szemle és az első Andrej Tarkovszkij Nemzetközi Filmfesztivál legjobb rendezésért járó díját. Több mint 30 nemzetközi mustra versenyprogramjába válogatták be, félmillióan látták Szerbiában. (Muray)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.