Rögtönzés és blöff

Csontos János
2007. 10. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rögtönzés. Ez a szó jutott az eszembe legelőször a népszavazási háború eszkalálódását tapasztalva. Blöff – javítottam magamat kisvártatva, miután világossá vált előttem, hogy a hatalomba tíz körömmel kapaszkodó miniszterelnök a népszavazás alkotmányos intézményét épp olyan könnyedén dobja oda a tiszavirág-életű politikai túlélés érdekében, mint más, közkincsnek számító fogalmainkat: becsület, igazság, bátorság, büszkeség, nemzet. Volt ugyebár az a jog- és kultúrállamokban példátlan alaphelyzet, hogy valaki (Gyurcsány Ferenc) tudatos csalárdsággal, szándékos hazugsággal, a választói tömegek előre eltervezett megtévesztésével került a főhatalom birtokába. Amikor ez a történelmi stikli az őszödi vallomásból kénytelen-kelletlen kiderült, működésbe kellett volna lépniük a demokrácia önvédelmi mechanizmusainak – de azok nem léptek működésbe. A kierőszakolt koalíciós hűségnyilatkozattal felsült a parlamenti demokrácia; kitűnt a köztársasági elnöki intézmény hallatlan gyöngesége; elégtelennek bizonyultak a társadalmat összetartó, feltételezett erkölcsi törvények; csődöt mondtak a felkent írástudók; bűnös oknyomozói mulasztásaival zárójelbe tette magát a többségi média; erőtlenségről tettek tanúbizonyságot a polgári ellenállás már-már mitikus eszközei; s immár a népfenség alkotmányos megnyilvánulását, a népszavazást is sikerült a kocsmai kabarék nívójára zülleszteni. Ha Gyurcsánynak az volt a titkos vágya, hogy – mint még minisztersége előtt nyilatkozta – a közéletet és az országot a saját képére és hasonlatosságára formálja át, jelentem: a kísérlet sikerült.
Fölvetődik a kérdés: a Fidesz, amely tavaly október 23-án, markáns nemet mondva az utcai erőszakra, az egyetlen célravezető és törvényes eszközt találta meg a létező gyurcsányizmust alapjaiban megkérdőjelező népszavazási kezdeményezéssel, vajon visel-e felelősséget a mostanra kialakult obskurus politikai helyzetért, az általánossá vált közéleti válságért? Úgy vélem, valamennyi felelősséggel mindenképpen tartozik, de összehasonlíthatatlanul kevesebbel, mint a kormányfő-pártelnök és az ő madzagon rángatott pártja. (A fő felelős természetesen az SZDSZ, amely az országra szabadította Gyurcsányt, és még az enervált MSZP elégedetlenjeivel szemben is mindenáron megtartja a hatalomban. Ez a rendszerváltó ethosz elárulásának a bére.)
Súlyos tévedés, hogy egy romlott agy képtelen volna logikus politikai húzásokra. Gyurcsány azáltal, hogy élére állt a korábban elutasított népszavazási kezdeményezésnek, olyan szituációt teremtett, hogy az ellenzéknek csak rossz és kevésbé rossz választási lehetőségei legyenek. Politikai értelemben Orbán Viktorék számára a legrosszabb forgatókönyv az, ha a tájékozatlanabb választói rétegek a pártkorrupciós ügyekben fuldokló miniszterelnököt paradox módon valamilyen mértékben a közélet megtisztítójának, a szörnyen szájbarágó „tisztaságcsomag” atyjának tekintik. Gyurcsány tizenkilencre akar alsót húzni: még a szocialista polgármesterekkel is tengelyt akasztott, hogy elterelje a közfigyelmet a Zuschlag-ügyről, illetve a kiskunhalasi mini-Titanic mögött tornyosuló kormányzati korrupciós jéghegyről. A hajó már recseg-ropog: kérdés, meddig lehet az utazóközönség érdeklődését a mentőcsónakok színezésével és ornamentikájával lekötni. Az, hogy a Fidesznek sikerül-e az alkotmánybíróságilag megerősített három népszavazási kérdést (vizitdíj, tandíj, kórházi napidíj) kimenteni a zajló jégtáblák közül, csupán a magyar demokrácia részletkérdése. A magyar demokrácia fő kérdése az, hogy képesek leszünk-e Gyurcsány közelgő, törvényszerű bukása után visszatérni a normalitáshoz, a virtualitásból a valóságba, a hazugságcunamiból a szavak világos, tisztességes, becsületes jelentéséhez. Mindez nem stiláris probléma: nagyon is reálpolitika. A közélet tisztasága ugyanis valóban a demokrácia alapja: ne legyenek kiváltságosok, ne lophassák el a közpénzeket, és ne csalhassanak adót – vagy ha mégis erre vetemednek, kerüljenek huzamosan hűvösre, miután maradéktalanul visszaadták a lopott holmit. S reálpolitika az is, hogy a figyelemelterelő, sokszor vérlázítóan álszent manőverek helyett a haza üdvével foglalkozzunk. Kérdem én: a népszavazási csatározások országában ki foglalkozik a társadalom valódi problémáival?
Hogy ne a levegőbe beszéljek, mindjárt konkrét javaslatot is tennék arra, hogy mivel foglalkozzunk a belátható időn belül bekövetkező posztgyurcsányi időszakban. Foglalkozzunk például a valódi adóreformmal. Meglepve olvasgatom a Barankovics alapítvány alapos kiadványát a családi jövedelemadózásról. Van megoldás! – hirdeti a kereszténydemokrata törvényjavaslat, amely hatalmas matematikai és statisztikai apparátust felvonultatva bizonyítja, hogy az „alternatíva nélküli” neoliberális közgazdasági tanok korántsem fatálisak a magyar jövőre nézve: igenis tehetünk valamit a társadalmi igazságosság megvalósulása, ezen keresztül pedig a demográfiai katasztrófa, a programozott nemzethalál megállítása érdekében. Lényeges, hogy az elképzelés szerint a családi jövedelemadózás választható adózási forma lenne, amely az eltartott gyermekek arányában premizálná a munkavállalókat, illetve a társadalom alapsejtjeinek tekintett családokat. Megcsappannának az adózással összefüggő adminisztrációs terhek és költségek, az egyéni vállalkozók jövedelme is bekerülne az összevont adóalapba, s utóbbiaknak így az adóterheik is csökkennének. Áttekintve az egyes társadalmi rétegek közteher-viselési terheinek, illetve e finomhangolású újraelosztásnak a módosulását, meggyőződésem, hogy egy valódi szociáldemokrata párt mind a tíz ujját megnyalná e törvénymódosítási kezdeményezés olvastán. Mint Mészáros József kísérő tanulmányából kitűnik, a családi típusú jövedelemadózás ésszerűsége a népesedéspolitika területén is roppant gyümölcsöző lenne. „Reményt keltő, hogy a fiatalok vágyott és ideálisnak tekintett családmérete alig tér el a demográfiai egyensúlyhoz szükséges termékenységtől” – szól az egyik tételmondat. Egyelőre evidenciának tekinti, hogy az új generációk is elsősorban az országhatárokon belül keressék boldogulásukat – nem kell őket miniszterelnökileg elküldeni a szélrózsa minden irányába.
Ha rajtam múlna, a sok vattakérdés helyett a családi jövedelemadózásról tartanék haladéktalan népszavazást. Ez még akkor is nemzeti sorskérdés, ha a bankoknak meg a multiknak rendszerint egyetlen gyereke sincs. Igaz, az efféle felelősségteljes politizálás vastag fekete filctollal áthúzná a rögtönzés és a blöff kultúráját. Egy komoly, felelősségteljes országban pedig az a kétszáz honanya meg honatya az ilyesmit különösebb népszavazási csinnadratták nélkül is soron kívül tárgyalná. S ha a családi adózás kifejthetné áldásos társadalmi hatásait, növelve a gyermekvállalási kedvet – nem bánom, beszélhetnénk a képviselői javadalmazás rendezéséről is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.