Árvácska az ipari ugaron

Hát nem mindennap bántanak engemet – mondja Iszka, a Zsil-völgyi szellem-bányavidék árvácskája, aki a vén Európa szemétdombján kapirgál vasért, szénért, apróért – bimbózó vadvirág ő a meddőhányó árnyékában. Apja-anyja szeszbűzös, sötét hétköznapjai elől menekülne is meg nem is; a kiút a zárt, levegőtlen gyermekotthon, vagy az emberkereskedők uralta gyilkos nagyvilág. Díjeső a filmnek, díjeső a gyerekeknek, akiktől a valóság elrabolta a gyerekszobát.

Muray Gábor
2007. 12. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Varga Mária és Varga Rózsika nevét megtanulta a világ filmfesztiváljainak púderes-illatos közönsége. Varga Mária és Varga Rózsika testvérek, Bollók Csaba filmjének gyermekfőszereplői, akik amilyen természetesen mozognak – ahogy Fábry Sándor fogalmazott a hétfői díszbemutató előtt: léteznek – a romániai fantomblokkok mocskában, olyannyira feszengenek a fényűzéstől s a sztárságtól, márpedig Bollók Csaba filmje akarva-akaratlan nevesített valakit csinált a névtelen senkiből.
A testvérpár lenyűgöz, mozi-székbe tapaszt, megkönnyeztet.
Magukat alakítják. Meg azt a sok tízezer gyereket, akik nem csipszen, müzlin, kólán, hanem krumplin, vízen, verésen és vason nőnek fel, akik játékok helyett hulladékot gyűjtenek egy szándékosan elfelejtett kelet-európai – ma uniós – vidéken.
A táj Bodor Ádámtól jól ismert (ha már itt tartunk, sokkal inkább emlékeztet a Sinistra körzetre, az Érsek látogatására vagy a Részlegre, mint Kamondi túlcizellált Dolinája). Ipari ugar ez, sínek, hulladékhalmok, rozoga viskók, düledező blokkok, kitört-betört gyárhodályok borzongató birodalma, már-már csernobili a pusztulás, csakhogy mindez nem az alkotói képzelet szüleménye, hanem a nyers, torokszorongató valóság. Böjte Csaba terepasztala. (Csaba testvéré, aki ezek között a komor díszletek között kezdi mindennap újra a harcot a hatóságokkal, a szeszrágta, együgyű szülőkkel, s végtére is magukkal a gyerekekkel – a gyerekekért.) Itt indul, s a semmiben ér véget a történet, hogy még sokáig elmélkedhessünk a film után van és nincs, valami és semmi viszonylagosságáról, az emberi lét elhazudott méltóságáról, az anya és az otthon pótolhatatlanságáról – a világ már közhelyes közönyéről. Mert hát eljött az idő, nem sokkal Tamási után, amikor Farkaslakától csak egy fél napi autóútra azért vannak a gyerekek a világban, hogy sehol se legyenek otthon benne („Haza akarok menni. – Haza? És az hol van?”). Innen a rengetegből, a Zsil völgyéből indul tehát Iszka, hogy egy gyermek- és leánykereskedő banda (a test: árucikk) hajójának homályába vesszen. Az emberre mért rossz épphogy viselhető, mosolyból alig jár ki, a reménysugár hamar kihuny. A zene – amennyiben a ritkán a snittekbe hasító néhány akkordot zenének nevezzük – szinte santaolalla-i (21 Gramm, Bábel), a vágás finom, a dramaturgia olykor döccen – de hát a Zsil völgyében sok a kátyú. A gyönyörűen fotografált (Gózon Francisco), csendes dráma lassabban oldódik, mint a témáról szóló megannyi riport belénk tuszkolt igazsága.
Az Iszka utazása megfekszi a lelket, valami olyasmit érzünk, mint Rózsika a gyermekotthon orvosi vizsgálatán: mintha odabent egy kő nyomna.
(Iszka utazása. Színes, magyar játékfilm, 93 perc. Rendezte Bollók Csaba. Forgalmazza a Hunga-rotop.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.