Kiizzadt realizmuscseppek

A londoni külváros setét rengetegébe kalauzol minket Simon Stephens Kócsag (Herons) című drámája, amelyet középiskolás szereplőkkel állított színpadra a korábban több sikeres rendezést felmutató Vidovszky György.

Pethő Tibor György
2007. 12. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Főként a szereplők állandóan változó testi és szellemi állapota, életkorából eredő tapasztalatlansága miatt megvannak azok a korlátai a diákszínjátszásnak, amelyeknek vakmerő átlépése a felnőtt rendező számára csak kudarcot hozhat. Vidovszky György sikeresen birkózott meg ezzel a nehézséggel – általában. Stephens Kócsagja ugyanakkor különleges kihívást jelentett, mert az eddigiektől eltérően más közegből származó fiatalok drámája. A lecsúszott külvárosi miliőből kiemelkedni óhajtó és eminens tanuló Billyt – egy, az apjával kapcsolatos feljelentési ügy miatt is – három társa folyamatosan terrorizálja. A fiú egy idő után felveszi a kesztyűt, hasonló módon válaszol, míg rá nem döbben, hogy számára ez az út járhatatlan, mert az alvilágba, a bűnözés örvényébe vezet. Az egyetlen lehetőség elmenekülni.
Vidovszky szereti valóban tehetséges diák színészeit éles helyzetekbe állítani a színpadon, és leginkább azt demonstrálni okosan megválogatott pszichológiai eszközökkel, hogy a jól szituált családok gyermekei miért és hogyan válnak a különböző okokból szigorúan zárt közösség tagjaiként – mint Az iskola a határon vagy A legyek ura esetében – egy hatalmi játszma részeseivé, a kibontakozó kamaszterror haszonélvezőivé vagy kiszolgálóivá. Ugyanakkor ami hiteles az Ottlik-adaptáció vagány úrifiúcsapatánál, az már működésképtelen a kültelki szellemi és testi nyomor esetén. A diák szereplők akármilyen jók a Kócsagban, játékukról lerí – ha egy-egy rezdülés erejéig is – a civilizáció jóllakottsága, a kezdődő értelmiségi létmód, és ez pillanatok alatt képes agyonvágni az épp csak bimbózni készülő hiteles drámaiságot. Ha a rendező a magyar főváros lepusztult ősrengetegében élő tehetséges fiatalokból válogatott volna friss erőt, akkor talán nagyobb esélye lenne. A most felvonultatott fiatalokra kent lumpenmáz vagy a szájukból elhangzó sok vaskos káromkodás kevéssé hiteles.
Az erre öntudatlanul is rájátszó manírsorozat kiválóan alkalmas a drámaiság lényegi elemeinek elpusztítására: a gonosz fiúk idegesítően sokat ugrálnak a vízvezetékcsöveken, a kábítószer élvezetének hatását bemutató jelenet pedig üres idétlenkedésbe megy át. A maffiafőnök Scott famulusai nagy önkívületben fetrengenek a nézők orra előtt, és lejátsszák a színpadról a háttérben zajló fontos párbeszédet. Billy és Adele tiszta szerelméből a szokásos külvárosi kamaszromantika kizsarolt sztereotípiáján kívül alig látszik több. Így a valódinak szánt konfliktushelyzetek is érzelmi műviharoknak tűnnek csupán.
A rendezés jó lenne, a színészekkel sincs semmi baj. A diákszereplőknek a darabhoz képest eltérő szociológiai alaphelyzete azonban erősen izzadságszagú realizmuscseppekhez juttatja csak az egyfelvonásos mű nézőit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.