Üres tányér, üres színpad

Jókai Mór Az arany ember című regényét állítja színpadra az Egri Gárdonyi Géza Színház társulata, amelyet elsőként ma este láthat a közönség. A magyar irodalom méltán legelismertebb regényét, Timár Mihály történetét Magyar Fruzsina dramaturg átdolgozásával Blaskó Balázs rendezte.

Molnár Györgyi
2007. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felvetődik bennünk a kérdés: Vannak-e még Timár Mihályok? Blaskó Balázs, az előadás rendezője a kérdésre József Attila soraival válaszol: „Miért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis! Miért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis!” – Jókai Mór arany emberének társadalma, s a mai együttélés között párhuzamot lehet vonni – mondja a rendező. A romantikus regényen túl olyan társadalmi háttere van a műnek, amely kísérteties hasonlóságokat mutat a mával. Egy velejéig korrupt világ, amelyben az érvényesülésnek csupán fekete útja van, hiszen mindent a pénz mozgat. – Ebben a környezetben hogyan tud az ember gyermekkori ideáljának megfelelni, s aszerint cselekedni – kérdezi Blaskó Balázs.
Halk instrukciók érkeznek a jelzésszerű díszletek között várakozó színészek felé, majd a munkafénynyel bevilágított színpadot fúrógépek hangja borítja el. A bemutató előtt pár nappal a társulat már nem cincálja darabokra a művet, nagy levegőt vesz, rápillant a súgóra, és az elejétől a végéig eljátssza. – Sok türelem kell önmagunkhoz és egymáshoz, máskülönben nem működik – árulja el a titkot Blaskó Balázs. A fagerendák között a színészek koncentráltan, teljes azonosulással játszanak, üres pohárból isznak, üres tányérról esznek és festék nélkül festenek. A feszültség jelei a játékukon ugyan nem mutatkoznak, de a pillanatnyi kizökkenésükből azért észrevehetők. Ezekben a percekben kiszakad a feszültség, a verejtékes munkahangulat megtörik, majd pár másodperc kacagás után minden folytatódik. A pódiumra helyezett fúrt-faragott furnérlemezek, a piros szigetelőszalaggal jelzett színpadszél sejtetik a díszlet összetettségét, amely egy tengerrel körbevett hajót ábrázol. – A hajó lehet bármi – mondja a rendező –, ha konkrétan nézzük, a Szent Borbála, de szimbolizálhatja életünk hajóját is, amellyel utazunk a boldogság felé a tengeren. A regény főszereplője, Timár Mihály ugyanis a 19. században, de még a 22. században is a boldogság keresésének, a tisztesség megőrzésének, egy önmagában és önmagával vívódó személynek a megtestesítője lesz. A főszerepben Hüse Csaba látható, akit eddig zenés-táncos alakításairól ismert az egri közönség. – Jó fülű embernek tartom magam, akit a zene minden szerepformálásban megsegít. Az arany ember prózai szerepénél viszont a próbák alatt alakult ki a belső ritmus, a zene. Elsőre mindenki azt gondolná, hogy ez lassú, romantikus muzsika, de nem így van. Ami bennem keletkezett, sokkal inkább erőteljes, pergős dal, wagneri szimfónia – vélekedik a színész. – Timár Mihály alakításakor két kérdés maradt megválaszolatlanul, s ha élne Jókai, szívesen beszélne vele – árulja el a művész. – Az első kérdés, hogy tudjuk, szerelmet vásárolni lehetetlenség, de akkor mégis miért próbálja meg a főhős? Végezetül pedig, hogy nyerhet-e feloldozást egy olyan ember, aki a saját boldogságkeresése közben tönkretesz és átgyalogol olyan embereken is, akiket szeret?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.