A Kékszalag 2025-ben is a balatoni vitorlázás csúcseseménye lesz. A Magyar Vitorlásszövetség (MVSZ) számára kiemelt fontosságú, saját rendezésű esemény egyszerre szól a hagyományok ápolásáról és a sportág folyamatos fejlődésének és sokszínűségének bemutatásáról is. Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenyén a különleges hajók mellett olyan történelmi kuriózumnak számító vízi járművek is elindulnak, mint a százéves, műemléki védettségű Kishamis, vagy a hétszeres győztes, szintén hagyományos fahajó, a Tramontana. Sőt, a legendás színművész, Bujtor István kedvenc hajója, az első Kékszalag-győztes Rabonbán is vízre száll majd.

Sokszínű mezőny a Kékszalagon
Az idei Kékszalagon zömében tőkesúlyos hajók indulnak, melyek olyan vitorlások, amelynek stabilitását a hajótesthez rögzített, lefelé nyúló, nehéz tőkesúly (kiel vagy ballaszt) biztosítja. Ez akadályozza meg a hajó túlzott megdőlését erős szélben és csökkenti az oldalirányú csúszást is. A többtestű hajókat (katamaránokat, trimaránokat), illetve az egytestű, trapézos liberákat motoros kísérőhajók is követik a résztvevők biztonsága érdekében, de a verseny célja mindenki számára ugyanaz: ki teszi meg leggyorsabban a nagy Balaton-kört.
– A technológia fejlődésével a Balatonon is megjelentek a többtestű hajók, amelyek rendkívül gyorsak, bizonyos szélviszonyoknál pedig az egyik test kiemelkedik a vízből, így szinte repülnek a víz felett. Képzett és gyakorlott legénység, precíz időjárási és navigációs tervezés kell a sikerhez ezekkel a hajókkal – nyilatkozta a Kékszalag rendezvény és kommunikációs bizottságának elnöke, Dávid Júlia.
A Magyar Vitorlásszövetség elnökségi tagja hozzátette: az idei versenyen a hajók mérete, típusa és a legénység létszáma is nagyon változatos.
A mezőnyben megtalálhatók a kisebb, családi túrahajók – például a Balaton 25-ös –, a modern one design hajók (Asso99, 11mOD, 8mOD, J24 stb.), a klasszikus fahajók, valamint a sebességre optimalizált, könnyűszerkezetes rohanógépek is, mint a liberák vagy a katamaránok.