Kártérítési perekre készülhet a BKV

Egyoldalú az a szerződés, amely a jegyek és bérletek megvásárlásával létrejön a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. és az utas között – állítja közleményében a Független Jogász Fórum, amely szerint vitatható a pótdíj fogalma, és a késve érkező járatok, az előtte becsapódó ajtók miatt pedig nem kérhet kártérítést az utas. Megszaporodtak a vitatható jegyellenőrzési módszerek miatt hozzájuk érkezett bejelentések is, ezért egyes esetekben a jövőben jogvédelmet látnak majd el.

Varga Attila
2008. 01. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeretem a budapesti 1-es villamost, amely egyike a leghosszabb vonalú szakaszoknak, Budát köti össze Pesttel. De nem szeretem a Technokol Rapid illatát, mert gyermekkoromat juttatja eszembe, és így az idő múlását is, az általános iskolai gyakorlati órák képe vetül fel bennem, amikor a tanár bejelentette, hogy a ragasztó szagának belégzésétől bódult állapotba lehet kerülni. Akkor még nem gondoltam, hogy majd az ezredfordulót követően a direkt belégzés, a szipuzás a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. „pluszszolgáltatása” lesz a budapesti 1-es villamoson. Ugyanis napjainkban mindennapos, hogy zacskóval az arcukon szállnak fel egyesek erre a járatra, az utazóközönség pedig tűr, mert egy odanézésért anyázás, egy beszólásért pedig ökölmutogatás lesz a jussa.
Mert a BKV-szerelvény csak halad. Mindegy, mi történik a kocsikban, rója útját, néha késve, kimaradva, de többségében fáradhatatlanul. A felszíni jegyellenőr pedig félrenéz, nem kéri a jegyet a szipustól, a maga alá vizelt hajléktalantól, a nagy vállú, néha kopaszra borotvált férfiaktól. Mert kivételek azért vannak. Mikor az egyik jegyellenőrnek ezt felrovom, úgy válaszol: nem szereti a macerás dolgokat, ugyanakkor előfordult már vele, hogy egy szipust letessékelt a szerelvényről. Amúgy az utasok is közbeavatkozhatnának – teszi hozzá némileg viccesen az ellenőr.
Tehát Európa egyik legdrágábban, és mindenképpen vitatható minőséggel üzemelő közlekedési vállalatának dolgozója arra biztat, hogy mi, utasok tartsuk fenn a rendet a járatokon. Amúgy az erőfitogtatás már megkezdődött, ugyanis a felszín alatti közlekedésben ma már mindennapos a szétvetett lábú ellenőr, és a városi szlengben is megjelent biztonsági szolgálati kellékember, a „metrórendőr”.
És felvétel mindig van. A BKV munkatársakat keres jegyellenőri munkakörbe. A felvétel alapszempontjai: érettségi bizonyítvány, erkölcsi bizonyítvány, bejelentett budapesti tartózkodási hely és orvosi, pszichológiai alkalmasság. Kiemelt feltételek: az udvarias, határozott magatartás, s a gondozott, ápolt külső.
Nos, a gyakorlatban vannak udvarias, határozott fellépésű, és normális kinézetű jegyellenőrök is, akik kulturált módon mondják el naponta többször a köszönöm szót a jegyeiket, bérleteiket felmutatóknak, ám gyakran vitatható külsejű ellenőrök – napjainkban a Blaha Lujza téren szolgálnak – ijesztgetik az utazóközönséget, s ez nem éppen országimázsba illő mozzanat. Míg a külföldiek és a diákok jelentik a csemegét az ellenőrzéseken, az előbbiek a nyelvi nehézségek, utóbbiak a vitakészségük még csak bimbódzó állapota miatt, személyes tapasztalatom szerint a határozott fellépésű bliccelők után már nem nyúlnak az ellenőrök. A Blaha Lujza téren a bemenő utasok ellenőrzését figyelve, hamar kiderül, hogy aki jegyváltás nélkül a leállított mozgólépcsőn sétál le a metrószerelvényekhez, azok után egyszerűen csak utána- néz az ellenőr. A kifelé jövők Ferenc körúti ellenőrzésén hatásos az „anyám életére esküszöm, hogy otthon hagytam a bérletemet” magyarázattal élő mosolygós hölgy, míg egy régebben kezelt jegyet az ellenőr kezébe nyomó férfi olyan határozottan megy tovább, hogy mire az ellenőr „hé” kiáltása elhangzik, a fiatalember már a körúti 4-es villamoson utazik.
A Combino villamosokat nem arra tervezték, hogy ritkán járjanak és tömegeket szállítsanak. Esténként tömeg van a villamosokon, s szűk folyosóin nem fér el két téli ruhába bugyolált ember. Ha a magyar ember benyomásai a budapesti tömegközlekedés állapotáról nem is számítanak, a külföldi turistákban Magyarországról kialakuló képet nagy részben emberi tényezők befolyásolják, vagyis azok a honfitársaink, akik munkájuk során személyesen is találkoznak és kommunikálnak a hazánkba látogatókkal. Az alapvető turisztikai szolgáltatások – szállás, vendéglátás, kulturális programok – mellett rendkívül meghatározók a tömegközlekedés igénybevétele során szerzett benyomások is. A BKV egy három évvel ezelőtti kampányban vállalta, hogy úgy csoportosítja át jegyellenőri személyi állományát, hogy ezentúl az idegenforgalmi szempontból frekventált útvonalakon a turisztikai képzésen részt vett ellenőrök dolgoznak majd. Tegnap két iszonyatosan kigyúrt fiatalember ellenőrzött a Deák térnél, a Blaha Lujza téri álomkommandó pedig valószínű, hogy csak a rémálmokban állná meg a helyét.
A Független Jogász Fórum minapi közleménye szerint megszaporodtak a vitatható jegyellenőrzési módszerek, s társaságukhoz sokan fordultak panasszal, amelyek szerint a jegyellenőrzéskor tanúsított eljárás kifogásolható volt. A társaság szerint maga a BKV-pótdíj kérdése is jogi dilemmákat vet fel, hiszen a pótdíjjal kapcsolatos információkat az utazó csak a metrón tartózkodva ismerheti meg. A jogászok szerint ilyen feltétel csak akkor válik a szerződés részévé, ha azt a másik fél – a külön, figyelemfelhívó tájékoztatást követően – kifejezetten elfogadta. A viteldíjak és pótdíjak táblázatát viszont magukon a járműveken, illetve a legtöbb BKV-jogsértés színhelyén, metróaluljáróban helyezték el, tehát ott, ahol az utazó már nem visszakozhat. Fontos az is, hogy a vizsgált szankcióval gyakran sújtják az aluljárón csak áthaladó, nem is utazó személyeket.
Cservák Csaba ügyvéd, alkotmányjogász, a Független Jogász Fórum elnöke szerint különösen sajátos a bérlettel rendelkező, de azt éppen bemutatni nem képes „szerződő felek” jogi megítélése is, hiszen ők a szerződéses főkötelezettséget, a bérlet megvásárlását már teljesítették, csak a mellékkötelezettség teljesítése – a megvásárlás meghatározott formában történő igazolása – tekintetében történik késedelem. Velük szemben a főkötelezettséget elérő mértékű kártérítés is indokolatlan. (A bérletet később bemutató személyek pótdíja 3000 forint, tehát többszöröse a viteldíj összegének.)
Az egyoldalúnak tekinthető szerződésben vannak olyan kitételek is, amely szerint pótdíjat tartoznak fizetni egyes cselekmények végzői, például a járműveken élelmiszert fogyasztók is. Ez a rendelkezés viszont jogilag teljesen kezelhetetlen, hisz legfeljebb a szerződés tartama alatti, szerződésen kívüli kártérítésnek tekinthetjük, mivel a főkötelezettség-teljesítést (viteldíjfizetés) nem érinti. Ilyen megfizetésére viszont csak akkor kötelezhető bárki is, ha a sérelmet szenvedő fél bizonyítja konkrétan felmerült kárát és az okozati összefüggést a kár és a személy magatartása között. Ráadásul kizárólag a kár összege követelhető.
A Független Jogász Fórum szerint a gyakorlatban a legsúlyosabb probléma az ellenőrök magatartásának értelmezése. Az ellenőr ugyanis nem hatósági személy, semminemű jogosultsága nincs sem erőszakot alkalmazni az utassal szemben, de még igazoltatására sem. Legfeljebb értesítheti a rendőrséget és keresetet nyújthat be a bíróságon; azonban arra nem kényszerítheti az utast, hogy megvárja a járőröket. A „metrórendőrség” azonos elbírálás alá esik – nem hatósági személyek szervezete.
A Független Jogász Fórum állásfoglalása szerint egyoldalúan az egyik fél rovására hátrányos a szerződés, s ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az utazó semminemű szankciót nem léptethet életbe a vállalattal szemben, ha például a jármű nem érkezik a menetrendben vállalt időpontban, vagy akár olyan esetekben, mint az ajtók becsapása a felszállni akarók előtt.
Gyökeres változás hiányában a jövőben kártérítési perek és különféle jogorvoslati eljárások ezrei fogják megrendíteni a monopolhelyzetével visszaélő szolgáltató anyagi és erkölcsi alapjait – vélik a Független Jogász Fórum munkatársai. – Nem a potyautasokat támogatjuk, hanem azt tartanánk célszerűnek jogi eszközökkel garantálni, hogy minden szerződő fél korrekten teljesítse a maga kötelezettségét – hangsúlyozta Cservák Csaba alkotmányjogász, a Független Jogász Fórum elnöke.
Egyszer lehet, hogy az is kiderül, lehet-e szipuzni az 1-es villamoson.
A témával bővebben foglalkozik a Hír TV
ma 21.30-kor kezdődő Célpont című műsora

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.