Útra kész a Jules Verne

Február második felében lőhetik fel a Nemzetközi Űrállomásra az első európai teherűrhajót. Lehetséges, hogy a Jules Verne több hétig vár majd a dokkolásra a világűrben, mert be kell várnia az Atlantis űrsiklót, amely – érzékelőinek hibája miatt – egyelőre nem kelhet útra.

Hírösszefoglaló
2008. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az üzemanyag szintjét jelző hibás műszerek megjavítása időigényes, ezért már biztos, hogy a következő hetekben nem indulhat el a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) az amerikai Atlantis űrrepülőgép az európai Columbus laboratóriummal – olvasható a NASA honlapján. A lehetséges időpontok január vége, február eleje vagy március eleje. Változatlanul folynak azonban az előkészületek a Jules Verne nevét viselő európai teherűrhajó (ATV) felbocsátására. Az amerikai űrkutatási hivatal szerint nincs akadálya annak, hogy a szállítóhajó a terveknek megfelelően február második felében útra kelhessen az ISS-re a Francia Guyanában levő európai indítóhelyről, Kourou-ból. Más kérdés, hogy mikor dokkolhat, ez ugyanis nem független az Atlantis érkezésének egyelőre ismeretlen időpontjától. Az amerikai és az európai űrszakemberek szerint nincs kizárva, hogy a Jules Vernének két hétig kell majd a világűrben várnia a sorára.
Egyelőre csak az biztos, hogy az ATV útját pontosan össze kell hangolni a következő két űrsiklómisszióval: az Atlantiséval és az Endeavouréval. Az eredeti elképzelések szerint az Endeavournak február közepén kellene az ISS-re szállítania a következő tudományos laboratórium, a japán Kibo egy részét is.
A Jules Verne az első az európai űrkutatási ügynökség automata szállító járműveinek sorában. Ezek a teherhordók egy-egy útjuk alkalmával kilenctonnányi ellátmányt juttathatnak el az űrbázisra, csaknem négyszer annyit, mint a Progressz űrhajók. A 20 tonna tömegű űrjármű a legnagyobb, amelyet valaha Európában építettek, s első útján hét tonna üzemanyagot, vizet, élelmet és tudományos berendezést visz magával.
A személyzet nélküli teherszállító feladata az is, hogy szükség esetén hajtóműveivel megemelje az űrállomás pályamagasságát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.