Világversenyeket bukhat el Szeged a perek miatt

Tovább húzódik a szegedi repülőtér és az azt korábban működtető sportegyesület közötti per, így kétséges, hogy a 2010-ig elnyert három világversenyt megrendezhetik-e a dél-alföldi megyeszékhelyen. Az idei versenyt valószínűleg Békéscsabára viszik át, a másik két világbajnokság sorsa még ismeretlen. A másfél milliárd forintért felújított légikikötő még mindig nem kapott állandó engedélyt a kereskedelmi célú hasznosításra a légügyi hatóságtól.

Munkatársunktól
2008. 02. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három világverseny megrendezését veszítheti el Szeged az önkormányzat és a városi repülőteret korábban működtető sportegyesület vitája miatt. Az egyesület ugyanis elfogultságot jelentett be az ügyben eljáró Szegedi Ítélőtábla ellen, így az új bíróság kijelöléséig elhalasztották a legutóbbi tárgyalási napot. Sárai Pál, a Délvidéki Aero Club 1930 (DAC) nevű egyesület elnöke lapunk kérdésére elmondta: az új bíróságot a Legfelsőbb Bíróság jelöli ki, ám egyelőre nem tudni, hogy mikor, így az is ismeretlen, hogy mikor tisztázódhat a repülőtéri ingatlanok tulajdonjoga.
Mint arról lapunkban már beszámoltunk, a szegedi repülőteret a második világháború utántól a helyi sportrepülő-egyesület működtette. A terület a honvédség tulajdonában volt, a kiszolgálóépületeket (az irányítótornyot, a hangárokat és az irodahelyiségeket) azonban az egyesület saját, illetve tagjainak pénzéből építette fel. A rendszerváltás előtti szokásoknak megfelelően azonban a katonasági tulajdonú ingatlanokon lévő felépítmények száma, mérete, azok építői, azaz tulajdonosai nem szerepeltek a földhivatali tulajdoni lapon, mert ezek titkos adatnak számítottak. Így amikor 2001-ben az állam térítésmentesen átadta a repülőteret a szegedi önkormányzatnak, azon korábbi, kizárólagos tulajdonosként a honvédelmi tárca szerepelt, az új, egyedüli birtokos a város helyhatósága lett. A repülőteret azonban továbbra is a sportegyesület üzemeltette, sőt fejlesztette is, ám ebből néhány évvel ezelőttig nem volt gond. Akkor az önkormányzat ugyanis megpróbálta rendezni a helyzetet: szerinte a felépítmények is a város vagyonához tartoznak. A DAC azonban nem volt hajlandó lemondani az épületeiről, így az önkormányzat 2005 őszén felmondta az üzemeltetési szerződést. A működtetést 2006 áprilisában a város egyik cégének, a tömegközlekedéssel és parkolással foglalkozó Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) Kft.-nek kellett volna átvennie, ám egy helyszíni bejáráson kiderült: az SZKT még meg sem kérte a Polgári Légügyi Hatóságtól az üzemeltetési engedélyt, így további három hétig még az egyesület működtette a repülőteret.
Az önkormányzat és a repülőegyesület elmérgesedett viszonya miatt a helyhatóság nem fizette ki a DAC számára a 2006 januárja és áprilisa között járó üzemeltetési díjat, így az egyesület beperelte az önkormányzatot. Ez az eljárás gyorsan véget ért, a bíróság 2006. őszi ítélete nyomán az önkormányzat kifizette az egyesületnek járó kilencmillió forintot. Egy másik per szintén a DAC győzelmével zárult: az SZKT ugyanis hónapokon keresztül működtette úgy a repülőteret, hogy közben az egyesület infrastruktúráját használta. A telefonok vagy például a villanyóra ugyanis az egyesület nevén voltak, így a számlát sem az SZKT kapta meg, a költségekhez azonban nem járult hozzá. Ezt az összeget a repülősök végül inkasszó segítségével tudták behajtani az SZKT-tól.
A harmadik eljárás a legbonyolultabb, ez szól a tulajdonjogról. A bíróság egy közbenső ítéletet már hozott: ennek értelmében tavaly év végén a DAC kénytelen volt átadni épületeit az SZKT számára. A közlekedési cég a felépítmények birtokba vételéhez karhatalmi segítséget is hívott: a rendőrség segítségével lakoltatta ki az egyesületet, amelynek felszerelései jelenleg egy félig nyitott, földpadlós hangárban vannak.
A DAC ugyanakkor egy idei, egy 2009-es és egy 2010-es világbajnokság rendezési jogát is elnyerte már korábban. Az idei verseny áthelyezéséről már a békéscsabai, az orosházi és több más repülőtérrel is tárgyalnak, a másik két verseny átszervezésével meg szeretnék várni a bíróság ítéletét a tulajdonosi jogokról. Sárai Pál elmondása szerint már megkapták az SZKT-tól a listát arról, hogy melyik felépítményt mekkora bérleti díjért használhatják az idei verseny idején, ám az összegek az egyesület költségvetésébe nem férnek bele. Sárai szerint ez azért sajátságos, mert egy-egy ilyen versenyre általában 100-150 repülő érkezik, átlagosan háromfős személyzettel. A versenyek két hétig tartanak, így könnyedén kiszámolható, hogy a sportolók mennyi vendégéjszakát töltenének el Szegeden. – Arról nem is beszélve, hogy a világbajnokság honlapján keresztül a nem versenyző, de érdeklődő repülősök megismerhetnék Szegedet, tehát további turistákat is idecsábíthatnánk – tette hozzá Sárai, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy ezt a lehetőséget a kajak-kenu-világbajnokságok idején az önkormányzat számításba vette, és azokat a versenyeket támogatta is.
A DAC véleménye szerint egyébként a repülőtér felújítására elköltött másfél milliárd forint is kidobott pénz volt. Az önkormányzat egy új, 1185 méter hosszú, 30 méter széles kifutópályát épített, mert kereskedelmi célra is szeretné hasznosítani a légikikötőt, amit az utóbbi években kizárólag sportgépek használtak. A repülők ezt egyébként kiváló ötletnek tartják, mert egy két határhoz is közel lévő, ekkora város nem is engedheti meg magának, hogy ne legyen repülőtere. A probléma csak az, hogy az újonnan megépített kifutópálya szélessége, hossza és teherbírása sem elegendő a kereskedelemben használatos gépek számára. Nyilván ezért nem kapott még hivatalos engedélyt a reptér kereskedelmi üzemeltetésére az SZKT. Sárai Pál elmondta ugyanakkor, hogy ez annyit jelent, hogy nincsen állandó vám- és biztonsági szolgálat a légikikötőben.
– Tulajdonképpen bárki leszállhat most is akár kereskedelmi céllal, csak akkor ezt minden egyes leszállás alkalmával külön meg kell szervezni – mutatott rá.
Megkeresésünkre az önkormányzatnál nem reagáltak az ügyre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.