Az élő zenélésre helyezem a hangsúlyt

Jevgenyij Koroljov, az orosz zongoraiskola egyik jeles képviselője vendégeskedett a múlt héten a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekarnál, péntek este pedig közös koncertet adott az együttessel a Zeneakadémián, ahol Mozart két zongoraversenyét, a d-mollt és a C-dúrt játszotta.

2008. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fúga művésze. Jevgenyij Koroljov Moszkvában született 1949-ben. A Csajkovszkij Konzervatóriumban Lev Oborin és Lev Naumov növendékeként végzett. Felfelé ívelő karrierje a Szovjetunióban hamarosan megszakadt, mivel macedón származású, szintén zongoraművész feleségét követve 1976-ban Jugoszláviába költözött. 1978 óta Hamburgban él és tanít. Fiatalkorában számos zongoraversenyt megnyert, azóta rendszeres vendége a nagyobb fesztiváloknak és hangversenytermeknek. Legnagyobb sikerét A fúga művészetével aratta. Erről az 1990-ben megjelent Bach-lemezről Ligeti György azt írta: „Ha csak egyetlen művet vihetnék magammal egy magányos szigetre, ezt a lemezt választanám, hogy elhagyatva, félholtan az éhségtől és a szomjúságtól ezt hallgathassam utolsó leheletemig.”


Jevgenyij Koroljov nem először dolgozott együtt Keller Andrással, a Telekom Szimfonikusok új zeneigazgatójával, igaz, korábban hegedűművészként volt a partnere, karmesteri oldaláról ő is csak most ismerte meg. Így amikor a próbák szünetében az első benyomásairól kérdezzük, azt feleli: vegyesek. – A zenekar érezhetően igyekszik, követi az instrukciókat, van, ami jobban sikerül, van, ami kevésbé, de érzem a jó szándékot és az igényességet – mondja. – Keller András most először vezet zenekart, és biztos vagyok abban, hogy komoly fejlődés előtt áll – teszi hozzá. Keller Andrást érezhetően nagy művésznek tartja, amikor arról kérdezem, kik azok a zenészek, akikkel különösen szívesen játszik, az elsők között említi a Keller-vonósnégyest a Prága kvartett, Natali Gutman orosz csellóművésznő, valamint szintén zongorista felesége mellett.
Koroljov már a próbán is szárnyal, a koncerten pedig gyönyörű íveket, magával ragadó muzsikát és improvizáció közben szellemes megoldásokat hallhatunk tőle. – Én mindig az élő zenélésre helyezem a hangsúlyt. Az ember fizikai energiái végesek, nem lehet technikailag és zeneileg egyaránt száz százalékot teljesíteni. Ha valamit be kell áldozni, én inkább a technikát áldozom be – magyarázza előadó-művészi ars poeticáját. Példát is hoz, mégpedig a világhírű olasz zongoristát, Arturo Benedetti Michelangelit említi, aki nagyon tudatosan a technikai tökéletességre törekedett. – Ezzel együtt egy koncerten öt-hatszor ő is melléütött. Ha oldottabban muzsikált volna, akkor lehet, hogy egy-kettővel többször ütött volna mellé, de mennyivel nagyobb zenei élményt kaphattunk volna – játszik el a gondolattal. Ellenpéldának Szvjatoszlav Richtert hozza fel, aki ugyan többször tévesztett, de senkiben nem az maradt meg, mivel magával ragadta a közönségét. A technika mostanában divatos túlhangsúlyozásáért Koroljov részben a távol-keleti mentalitást okolja, ami nemcsak a zene, hanem az élet minden területén jellemző, s aminek következtében sokszor el is tűnik a művészi mondanivaló.
Az orosz zongoraművész éppen az élő zene iránti elkötelezettsége miatt elsősorban nem a lemezeiről ismeretes. – Fiatalabb koromban több felkérést is kaptam, valami meg is jelent belőle, de a sorozatokat félbehagytuk. Nem szerettem a saját tökéletlenségemmel szembesülni, viszont nem akartam a technikára helyezni a hangsúlyt. Negyvenévesen azonban olyan csábító ajánlatot kaptam, amire nem tudtam nemet mondani, és talán már jobban is tudtam kezelni ezt a helyzetet. Bachtól A fúga művészetét vehettem fel. Igaz, a stúdióban is úgy játszottam, mintha koncerten lennék – teszi hozzá Koroljov, aki azóta már több lemezt is készített.
Koroljov repertoárjának gerincét a Bachtól Schubertig tartó zongorairodalom adja, de szívesen játssza a XX. század eleji klasszikusok, Bartók, Sztravinszkij, Debussy zeneileg nagyon gazdag műveit. – Ligetit még néha műsorra tűzöm, de a XX. század második fele már nem az én világom. Sok esetben a zene maga nagyon érdekel, de nem előadóművészként közelítek hozzá, hasonlóan a régi zenéhez, amelyből a németalföldi, a régi spanyol vagy olasz kórusirodalmat kedvelem – váltunk témát, és ezután Koroljov hosszan beszél a historikus irányzatról is. Azt nyilván kevesen tudják, hogy kedvenc hangszere a klavikord, tud és szokott is rajta játszani, de mint mondja, régen más akusztikai közegbe tervezték a hangszereket, így a klavikord sem tud érvényesülni a nagy koncerttermekben. – Érdeklődéssel figyelem a korhű előadásmódot, engem azonban soha nem ragadott annyira magával, hogy át akartam volna állni. Ehhez egy másfajta hozzáállás szükséges. Valószínűleg azokat vonzza a korhű billentyűs zene, akik maguk is jól hangolnak, mert nagyon sok esetben a muzsikusnak magának kell ezeket a hangszereket karbantartani, hangolni akár koncert közben is. Jó, hogy ma már természetes a korhű előadásmód, de lehessen mellette huszonegyedik századi módon is Mozartot, Bachot játszani – vallja az orosz zongoraművész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.