Drágaságra berendezkedve

A szerdai öt-öt forintos benzin- és gázolajár-emelkedést a jövő héten hasonló nagyságú drágulás követheti, hacsak gyökeres változás nem áll be a kőolaj világpiaci árában, illetve a forint árfolyamában. Erre azonban nem sok az esély.

Erdősi Csaba
2008. 03. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú távú ellátási félelmek hajtják magasba az olajárakat. A fekete arany árfolyama januárban egyszer már átlépte a százdolláros szintet, utána azonban szinte azonnal zuhanni kezdett. Az árcsökkenési folyamat február hetedikén érte el idei mélypontját, akkor a New York-i tőzsde elektronikus jegyzésében nyolcvanöt dollárt kértek egy hordó WTI-keverékért. Kedden új csúcsot elérve ismét száz dollár fölé emelkedett az ár – ez szűk két hét alatt mintegy 16 százalékos drágulás, ami alighanem szintén rekordot jelent –, ám ezúttal a várt korrekció elmaradt, s az ár minimális ingadozások mellett azóta is száz dollár környékén tartózkodik. Ha hinni lehet az elemzőknek, ez most egy ideig így is marad, aminek a piacon szokásos spekulációkon túl az ellátás biztonsága iránt érzett félelem lehet az oka. A Nemzetközi Energia Ügynökség ugyanis – gyökeresen ellentmondva saját egy hónappal ezelőtti prognózisának – nemrégiben arról számolt be, hogy Kína és India 2030-ig várhatóan megnégyszerezi jelenlegi olajimportját, ezt az óriási tempót pedig a kitermelés egyszerűen nem fogja tudni követni. A kedélyeket rövid távon még lecsillapíthatja egy-egy jobb amerikai tartalékadat vagy kedvező OPEC-döntés, hosszú távon azonban a két ázsiai óriás fogyasztása mindenképpen érezteti majd a hatását.
Az olajdrágulás, megszorozva a gyengélkedő forint hatásával, idehaza jókora áremelés formájában jelentkezett. A múlt héten a benzin 3, a gázolaj 5 forinttal drágult literenként, ezen a héten pedig mindkét üzemanyag-féleség ára 5-5 forinttal emelkedett. A legdrágább kutakon így már 315 forintot kérnek egy liter gázolajért, s a benzin sem sokkal olcsóbb ennél. Nem túl nagy vigasz, de ettől még tény, hogy ezek az árak Európában nem számítanak kiugrónak, de még a térségben sem. A gazdasági tárca üzemanyagár-összehasonlító táblázatának legfrissebb adatai szerint az adókkal számolt magyar árak az uniós középmezőnybe tartoznak. Gázolajból Cipruson, benzinből Bulgáriában tankolhatunk a legolcsóbban, a hazai árszint nagyjából a lengyellel és az osztrákkal van egy szinten. Meglepetésre a benzin és a gázolaj is drágább Csehországban és Szlovákiában, mint hazánkban, ami a magasabb adóterhelésnek tudható be. A dízelüzemű gépkocsik tulajdonosainak az Egyesült Királyságban, a benzinesekének Hollandiában kell tankolás után a legmélyebben zsebbe nyúlniuk.
Elméletileg létezik egy pont, amikortól a további üzemanyag-drágulás már a kereslet visszaesésével jár, de nem tudni, hol van az. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint normál 95-ös benzinből tavaly 3,1, gázolajból 6,3 százalékkal fogyott több, mint 2006-ban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.