Istenek játéka az emberrel

Különösnek tűnhet, hogy az ember a tömeges halálgyárak korában jutott arra a természettudományos felismerésre, hogy az általa számolt idő abszolút értelemben nem létezik. Az életben mért pillanatok ilyen módon akár azonosak is lehetnének tehát a sírgödörben töltött, talán a feltámadásra váró örök idővel. A holland Hotel Modern társulat Camp (Tábor) című, eredetileg 2005-ben, Rotterdamban bemutatott előadása mintha ezt a képtelenséget idézte volna meg a hét végén Budapesten.

Pethő Tibor
2008. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási terepasztal fogadja a közönséget a Trafóban. Vasúti sínek, épületek, barakkok, kerítések. A szín egyszerre idézi a gyermekkori karácsonyok vasutazó, makettes csodáit és azt, amit ábrázol: az auschwitz-birkenaui megsemmisítőtábort. A rendezők ezzel a megoldással zseniálisan megtalálták az utat annak a paradoxonnak a kifejezéséhez, amit máig nem sikerült feldolgoznia a kollektív emberi elmének, s így sikeresen el tudták kerülni a témához kapcsolódó, sajnos nagyon gyakran előforduló holokausztközhelyeket. Szerencsére, mert ebben az esetben általában a szirupos, kommersz művészkedés ártalmasabbnak tűnik a közönséges antiszemitizmusnál is, és könnyen a szenvedés, az áldozat deszakralizálásához vezethet. Az előadás első perceiben egy rabbábu takarít az udvaron, hogy emberi maradványokat, azt csak sejtetni engedi a dramaturgia, közben ugyanis egy újabb kivégzés előkészületei folynak. A direkt, erőltetett cselekmény hiánya teszi hatásossá a „maga természetességében” előadott pusztulássorozatot. A jelenetek nemcsak a liliputi színen követhetők, hanem egy minikamera segítségével mintha fekete-fehér dokumentumfilmek töredékeit követnénk, mindent láthatunk a kivetítőn is. A lágervilágról fennmaradt eredetileg titkosított német mozgóképek látványának hangulata kavaroghat bennünk, amelyet zörejekkel, a kísérleti filmekből jól ismert hangeffektekkel, katonazenével tett erősebbé a társulat. A kezdő náci indulót egy vonat fülsértő megérkezése követi: a rámpára befutott az új emberszállítmány. A háttérben az egyik fogoly ácsmunkát végez békésen: épül az új gázkamra.
Egyszerre több szereplő bukkan fel, az Appelplatzon talán több százan is állnak. A fehér, nagy vonalakban kidolgozott arcok mégis különbözők, mintha Csin Si-Huang-ti, a híres ókori kínai császár sírját őrző, pár évtizede feltárt, különböző tekintetű agyagkatonáit látnánk. A tábor lakói, de maguk a rabtartók is nagyrészt nyitott szájúak, mint a halottak, szemgödrük a csontvázakhoz hasonló. Mintha az önmagából kizökkent, a tudat hanyatlásával szűnni kényszerülő idő relativizálná az életben létet, annak racionálisan meghatározható tartamát. Hozzágondolva a világegyetemben másként múló órák elméletét Hajnóczy Péter egy drámájának az ikerparadoxont idéző sorai jutnak eszünkbe: „Mi már nem élünk! Netán nem is éltünk soha, avagy halva éltünk egykor, és nagyon régen meghaltunk már?” Ennek az ideának rendkívül eredeti módon való összekapcsolása a holokauszttal, a „terepasztalon” lezajló események hiteles morbidsága adja azt a belső erőt, amely az előadás mintegy természetes kísérője.
Talán még hatásosabb lenne, ha gyerekek tologatnák a bábukat, érzékeltetve azt a nem felejthető változást, amit a XX. század ipari hullagyártása okozhatott az emberi tudat felszínén. Így a rabruhára emlékeztető szürke öltözékekbe bújt rendezőket láthatjuk, akik az istenekhez hasonlóan a figurákkal való játékkal, lélekkel és szellemmel teszik élővé saját teremtésüket.
(Camp. Rendező-szereplő: Pauline Kalker, Herman Helle, Arléne Hoornweg. Trafó, február 21.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.