Több mint 250 teherautó vett részt tegnap azon az aradi tiltakozó megmozduláson, amelyen romániai közúti fuvarozók fejezték ki elégedetlenségüket a magyar hatóságok állítólagos túlkapásaival szemben. A reggel 10 és 13 óra között a Maros-parti város terelőútján rendezett részleges útblokád idején a román és magyar nyelvű transzparensekkel ellátott kamionok lépésben haladtak, emiatt jelentős torlódás alakult ki a nagylaki határátkelőhöz vezető, valamint a Déva és a Nagyvárad irányába tartó szakaszon. A tüntetést az öt erdélyi megye 190 közúti árufuvarozó társaságát tömörítő Europa 2002 nevű érdekvédelmi szervezet rendezte, amelynek vezetői szerint a magyar hatóságok hajtóvadászatot folytatnak ellenük. Dorin Pop alelnök elmondta, az elmúlt három hónapban több száz sofőr fordult hozzájuk a Magyarországon kiszabott bírságok miatt, amelyeket indokolatlannak tartanak. A romániai szállítók főként amiatt elégedetlenek, hogy az ország 2007-es EU-csatlakozása ellenére a nagylaki határnál a magyar vámosok túlságosan szigorúan ellenőrzik őket, és a legkisebb kihágásért is tetemes büntetést rónak ki rájuk. Pop szerint az EU-tagállamok közül Magyarországon alkalmazzák a legmagasabb pénzbüntetéseket, amelyek értéke 1600 és 3200 euró között mozog. A tiltakozók kifogásolják, hogy a magyar hatóságok addig lefoglalják járműveiket, amíg nem fizetik ki a bírságot. Az Europa 2002 szervezet illetékesei bejelentették, nemrég egy orosházi ügyvédi irodát bíztak meg azzal, hogy bírósági úton támadjon meg több mint száz, a magyar vám- és pénzügyőrség által kiállított büntetést.
A magyar vám- és pénzügyőrség bírságolási gyakorlata nem különbözik más uniós országokétól – tájékoztatta lapunkat Sipos Jenő, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) szóvivője. Elmondta, hogy a kiszabható összegeket kormányrendelet határozza meg, s a statisztikák nem támasztják alá, hogy a romániai szállítókkal szemben szigorúbban járnának el, mint másokkal. Nagylakra főként romániai szállítójárművek érkeznek, ezért nem csoda, hogy az ott megbírságoltak többsége is keleti szomszédunk polgára. A helyszíni bírság és a szabálytalankodók járműveinek visszatartása a bírság kifizetéséig szintén megfelel az európai gyakorlatnak. A szóvivő szerint nem lehet egyetérteni Dorin Pop véleményével, hogy apró kihágás, ha a kamionos nem tartja be a pihenési időre vonatkozó rendelkezéseket. A fáradt sofőrök már sok súlyos balesetet okoztak, ezért nagyon is indokolt a bírság kivetése, ha megszegik a szabályt. Mindezek ellenére a VPOP a jövőben is szívesen tárgyal a román szállítók képviselőivel – fűzte hozzá Sipos Jenő.
A betegek szeme láttára kellett újraéleszteni egy nőt a kecskeméti rendelőintézetben