Karajan, a kaméleon

Tart a Karajan-év, és itt az új Karajan-doku is mindjárt DVD-n. Csaknem húsz év perspektívájából összegzi a száz éve született karmester lényét, művészetét, de Fischer-Dieskaunak van igaza, aki Brahms rekviemjét tizenegyszer énekelte vele: Herbert von Karajan kaméleon volt, akit képtelenség azonos hangulatokban, azonos benyomásokkal rajtakapni.

Ókovács Szilveszter
2008. 07. 22. 11:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Filmes bizonyítás következik, nagy pályatársak vallanak róla. „Talán a század legnagyobb karmestere” (Solti). „Gyermeklelkű Macchiavelli” (Kollo). „Madártávlatból adott új perspektívát a világnak” (Janssons). „Művelt volt-e, vagy intelligens? „Szörnyű pasas” (Fassbänder). „Barátságos, a zenekarát dédelgető ember” (berlini kürtöse). „Állig gombolkozott személyiség, hideg és szenvtelen” (Helmut Schmidt). „Szórakoztató és hitvány is tudott lenni” (Thielemann). „A pszichológia mestere” (Mutter).
De melyikünk egyvonású, vethetik fel önök. A személyiséget épp a többarcúság hozza létre, máshogy viselkedünk más-más helyzetekben – különben is, egy halott sztárról készülő nagy csinnadrattás filmben sokan végletes mondatok pufogtatására éreznek múlhatatlan vágyat. („A legmagányosabb ember volt, akivel valaha találkoztam” – így drámázik Janowitz.)
A jellemző archív szalagok kiválasztása mellett szerintem ezek a releváns kérdések: mekkora karmester volt? Erényei, gyengeségei? Repertoárjának súlypontjai, fehér foltjai? Munkamódszere? Korszakai? Robert Dornhelm válaszait Hamupipőke-mód kellene kiocsúzni a ránk öntött idézettömegből. A ma nagyon trendi szilánkos szerkesztés – egy tucat nagyinterjút vágnak fél mondatokra, és próbálnak másképp összerakni – érdekes ugyan, de megjegyezhetetlenné teszi a sorokat. Nincsenek nyilatkozókhoz köthető koherens gondolatmenetek, nincs idő egy-egy történetre, pedig azon keresztül könnyebb bármit megvilágítani, a homloklebeny mögé plántálni. Talán a rendező nem is akar meggyőzni minket, pusztán bemutatja a szerteágazó véleményeket – ám ekkor filmje már nem konstrukció, nem mutat sehová, hovatovább kár volt ennyit vesződnie vele.
Amit magam megérteni vélek: Karajan, aki fénykorában úgy tűnik fel, mint egy kimaszkolt félisten a Tetralógiából, tagadhatatlanul erőt sugároz. Ő a Boss, aki ha benn van a házban, arról mindenki tud, s akkor másképp viselkedik – például jobban énekel. Arrogáns, rekedt hangján simán leagyatlanozza zenekarát (a kamerák dacára, vagy azért?), de egy perc múlva ráérősen mesél remek anekdotát Willy Brandtról – így kerül két volt szövetségi kancellár a zenés filmbe. És mint az igazán jó dirigensek, egyszerre szép és plasztikus képekkel dolgozik. „Úgy akarok fanatizálni, ahogy háromszáz madár együtt repül. Nincs látható vezetőjük, de minden mozdulatukat ugyanaz a szándék hatja át.”
Karajan energiáiról a Walkür-werkfilmje tanúskodik, rendez, vezényel, énekel, pörölyöz. Jó vágás, ahogy ugyanitt Mariss Janssons elképedt arccal vall Otello-élményéről: a Frenivel, Vickerssel csúcsra járatott produkció után egész éjjel kóválygott Salzburg utcáin. „Én irányítok, én fordítom a csavarokat” – idézi Schwarzkopf. Most meg mi élünk, és mi alkothatunk véleményt. Ez a film kell nekünk, de ennek a filmnek mi is kellünk: így lesz belőle Karajan, ahogy én látom című individuális művünk.
(Karajan – „A szépség, ahogy én látom”/Dornhelm – Deutsche Grammophon DVD, 2008.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.