Az idén még tud fizetni a MÁV biztosító

A MÁV Biztosító körüli botrány kapcsán többen a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) felelősségét feszegették. Varga Csaba, a PSZÁF főigazgatója szerint a felügyelet helyesen járt el, ugyanakkor számos kérdés maradt nyitva.

Csécsi László
2008. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több biztosítót is megkérdeztem az utóbbi napokban a MÁV biztosító körül kialakult helyzetről, s egyetértettek abban, hogy a PSZÁF-nak már korábban lépnie kellett volna.
– A MÁV Biztosító Egyesülettel kapcsolatban 2004 óta legalább tizenkét-tizenhárom intézkedést hoztunk. Ezek között voltak az egyesületet és az akkori első számú vezetőt érintő bírságok is. Amikor az általunk 2006-ban kiküldött felügyeleti biztos mandátuma lejárt, az egyesületnél a helyzet elfogadhatónak látszott.
– Mikor merült fel először önökben, hogy gondok lehetnek a tartalékokkal?
– A tartalékhiányt folyamatosan elemezzük. A tőkeellátottság az elmúlt években mindig a még éppen elfogadható szint körüli volt. A nyilvántartási rendszerben azonban gondok voltak, sőt utóbb kiderült: egyes károkat nem megfelelően tartottak nyilván. Akkoriban mi még nem tudhattuk, hogy az egyesületnél komoly bűncselekmények gyanúja vetődik fel. Amikor idén áprilisban is kimentek a felügyeleti biztosok az egyesülethez, azt látták, hogy a nyilvántartási helyzet nem változott, s más problémák is napvilágra kerültek, például irreálisan magas kifizetések külső partnereknek.
– Mi lesz ezután? Önök két forgatókönyvet vázoltak fel.
– Alapvető célunk, hogy a kárt szenvedett autósok mindig tudják, a kárért ki viseli a felelősséget. Ennek a legtisztább formája – és a legjobb megoldás is azon egyesületi tagok számára, akik más gépjárművekben kárt okoztak vagy okozhatnak szerződésük tartama alatt –, hogy a tagok 20-30 ezer forintos pótdíjat fizetnek be. Ebből finanszírozni lehet a káreseményeket. A másik lehetőség, ha a pótbefizetést a tagok nem szavazzák meg. Ekkor a felügyelet még az év vége előtt visszavonja az egyesület biztosítási tevékenységi engedélyét. Így az egyesületi tagok kénytelenek lesznek más biztosítóhoz – azok díjfeltételeivel – átszerződni.
– Meg tudja becsülni, hogy jelenleg mennyi időre elég a pénz?
– A mostani kárstatisztikák és az előrejelzések alapján az év végéig esedékes kifizetésekre az egyesület eszközállománya elegendő. A kérdéses esetek inkább a később kifizetendő károk, különösen azok a személyi sérüléssel járó balesetek, ahol hosszabb ideig kell járadékot fizetni.
– És mi lesz azokkal, akik már egész évre befizették a tagdíjat, ám mégis másik biztosítóhoz igazolnának át?
– Amennyiben szükségessé válik az átszerződés, minden tag viszszakapja a biztosító által meg nem szolgált biztosítási díjat, legyen szó féléves vagy éves díjfizetésről.
– Néhány autószervizt megkérdeztem arról, mi a véleményük a helyzetről, s fogadják-e a MÁV biztosító által okozott károkat. Azt válaszolták, hogy nagyon nem szívesen fogadják őket.
– Ahhoz képest, hogy egyáltalán nem fogadják, már az is előrelépés, ha azt mondják: nem nagyon szívesen fogadják őket. Tekintve, hogy a 2008-as kárkifizetésre van fedezet, az egyesület az előbbi forgatókönyv szerint kifizeti a károsultak kárát, s ez természetesen vonatkozik a javítóműhelyekre is.
– Hogyan küzdje le a félelmét az autótulajdonos? Reménykedjen, hogy nem okoz balesetet? Vagy ne üljön a volán mögé?
– Kétségtelen, hogy elsősorban azon tagoknak van okuk félelemre, akik már okoztak kárt. Számukra fontos elsősorban a pótbefizetés, ők ugyanis így tudnának mentesülni a közvetlen kárfelelősség fenyegető veszélye alól.
– Többször felmerül a közvetlen kárfelelősség gondolata. Mit takar ez pontosan?
– Ha a biztosítóegyesületnek nincs elég pénze a károk kifizetésére, a továbbiakban okozott károkért – vagyis az egyesület által nem fizetett részért –, a károkozót a károsult polgári úton perelheti.
– Mekkora lehet ez a hányad?
– A felügyeleti biztosok tájékoztatása szerint mintegy az okozott kár fele. Ennek kifizetése lehet egységes is, de elképzelhető olyan lehetőség is, hogy egy bizonyos összegig egységesen fizet az egyesület, s csak az a fölötti rész fedezése arányos.

Ne ütközzünk MÁV-ossal! Nem szívesen fogadják a szervizek a MÁV biztosító ügyfelei által megrongált járműveket, mert már így is elég kintlevőségük van, nem akarják tovább bővíteni az adósaik körét – nyilatkozta lapunknak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Mivel jelenleg nem tudni, hogy valóban képes-e a biztosító a kárrendezésre, az ügyfelek zsebe sínyli meg az okozott károkat. A szakember az ügyfeleknek azt tanácsolja, hogy amennyiben egy MÁV-os okoz nekik kárt, mindenképp a nagyobb, legálisan működő szervizeket keressék fel, mert ezeknek nagyobb az érdekérvényesítő képességük, s ők be tudják hajtani az adósságot, ha a társaság vagy a károkozó esetleg nem tudna vagy nem akarna fizetni. Az elnök szerint egyébként nincs jó megoldás a MÁV biztosító ügyében, ugyanis a kiegészítő befizetés megszavazása nem garantálja, hogy az ügyfelek valóban befizetik a több tízezer forintra rúgó különbözetet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.