Libalegelő

Hát megtörtént. Magyarországon is szembenézett valaki a lakóparkok nyugtalanító jelenségével. Hogy ez a valaki éppen Cséfalvay Zoltán lesz, arra mutattak előjelek, a Lakóparkok világa című munka mégis meglepetés. Tudós volta, lekerekítettsége ellenére szenvedélyes vitairatként olvastam: berzenkedtem, polemizáltam is számos kitételével. Összességében azonban örömöt érzek: legalább kezdjük felmérni a bányató mélységét, amelybe minden különösebb elővigyázatosság vagy mérlegelés nélkül mi, magyarok is önfeledten fejest ugrottunk.

Csontos János
2008. 08. 19. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Déja vu érzésem van. Ültünk a díszletek mögött a Magyar Televízió stúdiójában, és jelenésünkre vártunk. Lukovich Tamás barátommal szerkesztettünk átfogó urbanisztikai tanulmánykötetet, a kiváló szerzők közül pedig Cséfalvayt invitálták be a műsorba a szerkesztők. Ő akkor még előtte volt államtitkári kalandjának: hogy lesz valaha magyar new deal kísérlet, s azt majd történetesen Széchenyi-tervnek fogják hívni, közülünk még senki sem sejtette. Arra terelődött a szó, hogy a mohó beruházási akarat az új demokráciákban törvényszerűen képes-e felülírni bármiféle józan várostervezői meggondolást, s az eredeti tőkefelhalmozás gyermekbetegségeit követően lehet-e számítani valamiféle okos és átgondolt társadalmi konszolidációra. Akkoriban még a közösségi tervezés lázában égtünk: kanadai, skandináv és benelux példák alapján gondoltuk magyar viszonyokra is alkalmazni a társadalmi megrendelés, a szolgáltató politika elveit, amelyek nélkül nemigen létezik nyugaton urbanisztikai gondolkodás és mindennapi gyakorlat. Ám botor módon figyelmen kívül hagytuk, hogy a kilencvenes évek egyúttal az eredeti politikafelhalmozás időszaka is (az Orbán-epizódtól eltekintve a mostani defenzív hatalomgyakorlás ezt a másutt viszonylag röpke periódust nyújtaná végtelenül hosszúra), s a politikai elit korántsem áll készen egyfajta demokratikus urbanisztikai fordulatra. (Ma sem áll.)
Az akkori legégetőbb kérdés a bevásárlóközpontok térnyerése, robbanásszerű elterjedése volt. Az urbanista szakma megpróbált versenyt futni az idővel, hogy valamiképpen meggyőzze az egészen mással bíbelődő politikumot: legyen kedves foglalkozni valamiféle szabályozással, különben a kereskedelem szférájában a vadkapitalista viszonyok kerekednek felül. Két fő érvelés volt forgalomban: egyrészt intő jelek mutattak a társadalomszervező jelentőségű kis boltok megtizedelődésére, ha a plázák számát és négyzetméterét hatalmi szóval nem maximalizálják; másrészt Nyugat-Európa a legkevésbé sem hódolt be annak a máskülönben érthető beruházói óhajnak, hogy az üzlet és a kereskedelem templomainak a városszöveten belül, és ne a periférián, a „libalegelőn” biztosítsanak helyet. „Természetesen” a lehető legrosszabb forgatókönyv valósult meg: Budapest talán az egyetlen az európai fővárosok sorában, amelynek a szívében több monumentális shoppingcenter is megépülhetett, s unikum abban a tekintetben is, hogy csupán akkor szabályozta e beruházások jogi és urbanisztikai környezetét, amikor már boldog-boldogtalan megépítette, amit meg akart építeni.

A fájdalmas az egészben
az, hogy abban a tévéstúdióban mindez már borítékolható volt, emlékezetem szerint el is mondtuk – mindezek ellenére szinte kísértetiesen minden rossz bekövetkezett, amit csak el tudtunk képzelni. A politika nemhogy nem állt ellen az indokolhatatlan beruházói agresszivitásnak, de még készségesen alá is tolta a széket a bizonytalan eredetű kalandor tőkének: számos esetben akár rendezési tervet is módosított a speciális igények kielégítésére. Talányos sugalmazásra a központi hatalom visszanyeste, hovatovább felszámolja az önkormányzatiságot; a központi újraelosztás egekbe emelése, a végletes központosítás forráshiányossá teszi az önkormányzatokat: a túlélés parancsa értelmében onnan szereznek pénzt, ahonnan tudnak. Az álszent rendszerben nem vizsgálják, hogy a beruházni kívánó tőke spekulációs, netán pénzmosási céllal érkezik-e – a szisztémába van kódolva a burjánzó korrupció. A feltűnően sok pláza és benzinkút országában senki nem vizsgálja meg alaposan, hogy mely beruházások pusztán fantomjellegűek, amelyek csupán homályos eredetű jövedelmek kifehérítésére, adókedvezmények igénybevételére, voltaképpen a becsületes adófizetők megsarcolására jöttek létre. Ez lényegében senkinek nem áll érdekében: az állam nem bünteti, hanem a GDP-centrikus mennyiségi szemlélet bűvöletében még jutalmazza is, ha valaki túl sok plázát, multiplex mozit vagy éppen irodaházat épít. A torz, vadkapitalista szisztémában mellékessé válik a valóságos megtérülés szempontja is, hiszen az ostoba állam (pontosabban ennek ostoba és korrupt vezetése) ezernyi csatornán és hajszáléren keresztül átvállalja a felelőtlen beruházók veszteségeit. Dúl a telekspekuláció gyakorlata, s még csak föl sem merül olyan szabályozás lehetősége, mint Amerikában, ahol az üresen álló felhőkarcolót is érdemesebb lebontani, mint a büntetőadókat fizetni utána. A kis boltok többsége időközben lehúzta a rolót az óriás szupermarketek vonzáskörzetében, a nép önként bevonult a plázák művárosaiba, hogy lassan elfeledje: milyenek is voltak a valódi városok. Az aggódó, előrelátó urbanista a dolgok jelenlegi állása szerint alulmaradt a rövidlátó politikussal meg a spekulatív beruházóval vívott harcában. Már az első üres plázák is megjelentek – mi jöhet még?
Jó ütemérzékkel fordította tekintetét Cséfalvay Zoltán a másik neuralgikus terület felé, amely a tradicionális városi életmód felszámolódásának veszélyét mutatja. A budapesti s mind több vidéki városlakó másfél évtized alatt jószerivel feladta évszázados ragaszkodását a valóságos urbánus miliőhöz, amelyet a millennium egészséges lendülete alapozott meg. Kísértetutcává engedtük zülleni a hajdan korzóként használt Rákóczi utat, hogy boldogan grasszáljunk a fogyasztás templomainak fedett, időjárási viszontagságoktól óvott, őrzött műutcáin, betérjünk műéttermeibe és műmozijaiba, relaxáljunk műszökőkútjaik műromantikus környezetében. Közösségi terek tekintetében a valóságos helyett mindinkább megelégszünk a gyarló másolattal, és cserében koncentrált fogyasztásba vetjük magunkat. Két bevásárlás között pedig hovatovább szeretnénk ily módon élni, lakni is. Durva közelítéssel ezt nevezzük lakóparknak.

Ennek az eszmefuttatásnak nem feladata a Cséfalvay-könyv elemzése vagy méltatása: olvassa el türelmesen az, aki az észak- és dél-amerikai típusú lakóparkok hazai meghonosítási kísérleteire vagy éppen a speciális hazai elhajlásokra kíváncsi. A tudós dolga a tipizálás – én viszont megengedhetem magamnak, hogy déja vu érzésem legyen. Hogy elmondjam: véleményem szerint a lakóparkok dolgában mi, magyarok éppúgy fejre álltunk, mint a bevásárlóközpontok műfajában. Fordítva csináltuk ezúttal is: előbb nyakra-főre építettünk, s csak azután gondolkodtunk el arról, mibe csöppentünk. Cséfalvay Zoltán körültekintő összefoglalása ilyen vonatkozásban sajnos utánlövés, lépcsőházi szellemesség. Még akkor is, ha – részben nemzetközi mintákat a magyarországi viszonyokra alkalmazva, részben saját kútfőből – legalább utólag igyekszik magyarázatot találni néhány irracionális történésre, amelyet ezen a fronton is átéltünk, az eredeti földfelhalmozás szellemes kategóriájától egészen a szegregáció kérdéséig. Jómagam azok közé tartozom, akiket leginkább a társadalmi elkülönülés réme aggaszt: bár a szerző olykor ironikusan emlegeti az „elit gettót” kiáltókat (én saját használatra a „pozitív gettót” találtam ki), szerintem ez valóságos szociológiai probléma. Latin-Amerika egyes régióiban máris forradalmi programmá lépett elő az elit lakóparkok feldúlása a társadalmi igazságosság jegyében; s az ilyesmit aligha védheti ki a huszonnégy órás fegyveres portaszolgálat. Félreértés ne essék: nem a gazdagság társadalmi jelenlétével van gondom, hanem annak olykor kifejezetten gőgös, kivagyi jellegű urbanisztikai megjelenésével. A puszta tény helyett a provokatív stílussal. Cséfalvay jó teoretikusként (szinte hallom, ahogy a professzori katedráról fejtegeti a diákjainak) megtalálja az áthidaló megoldást: a lakópark akkor töltheti be pozitív XXI. századi szerepét, ha az egyén gazdagságát párosítani tudja a közösség gazdagságával. Mindez azonban csak a „városfalakon” belüli világra érvényes.

Az igen divatossá vált
klubelmélet ugyanis mindaddig csupán az elit gyatrácska önigazolása, amíg nem ágyazható be békésen a társadalom egészébe. Ahogy látom, erre egyelőre halovány ötlet sincs. (Az elégtelen érv, hogy a lakópark mindenkinek jó: a saját alvóvárosába hazaautózó polgárnak csakúgy, mint a beruházónak, illetve az önkormányzatnak, amely így megspórolja az infrastruktúra-fejlesztést.) Holott erre már létezik megvalósult történelmi előkép: éppen az emlegetett millennium idejéből, amikor a magyar hivatali és munkáskolóniák a társadalomszervező funkciót tekintve is a korabeli angliai színvonalon álltak.
A lakóparkok világa jó esetben még országnyi lakóparkká is válhatna. Nem olyan félelmetes az a bányató, ha mi magunk ástuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.