Mitikus ködbe vesző alakok

Egyiptom és a fáraók misztikus világa sokak számára csupán csak a piramisokat és a halotti kultuszt jelentik, de a Nílus menti birodalom története sokkal mélyebb rétegekből épül fel. A budapesti Szépművészeti Múzeumban tegnap megnyílt a Reneszánsz a fáraók Egyiptomában című kiállítás, amely november 9-ig látogatható, s a fáraókori kultúra mély lelkiségét kívánja bemutatni. Hazánkban utoljára ilyen nagyszabású egyiptomi tematikájú kiállítást harminc évvel ezelőtt rendeztek.

2008. 08. 19. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A reneszánsz jelentése újjászületés, de ezt a terminust használjuk, ha az európai újkori történelem művelődés-, illetve művészettörténeti szempontból is legjelentősebb korszakáról, a XIV– XVI. századi időszakról beszélünk. De mindez hogyan kapcsolódhat a fáraók ókori világához? – teheti fel magában az ember a kérdést a kiállítás címén elgondolkodva. A Krisztus előtti I. évezred közepén uralkodó dinasztia – amely a núbiai Kus területéről érkezett Egyiptomba –, hogy legitimációját biztosítsa, visszanyúlt az ó- és középbirodalmi fáraói hagyományokhoz, és ezt a fajta archaizálódó, ha jobban tetszik, reneszánsz attitűdöt egészen a római korig megőrizte. Ez a történeti újraértelmezés mágikus aktusként, a spirituális energiák továbbéléseként jelent meg az egyiptomiaknál.
A múlt példaértékű visszaidézése több ezer éves művészeti kánont hagyományozott az utókorra, amelynek ékes bizonyítékai a kiállításon látható szobrok, obeliszkek, koporsók és sztélék. Ennek megértéséhez túl kell lépni az Egyiptomról bennünk kialakult piramisokkal és szkarabeuszokkal átitatott képzeteken, és el kell fogadni, hogy a fáraókori Egyiptom önnön múltjából táplálkozva tudott fennmaradni ilyen hosszú ideig. A világ legnagyobb múzeumainak egyiptomi gyűjteményéből összeállított anyag ez év elején a szlovén fővárosban, Ljubljanában már látható volt.
A kurátorok, Francesco Tiradritti egyiptológus és a kairói Olasz Régészeti Intézet igazgatója, valamint Liptay Éva, a Szépművészeti Múzeum Egyiptomi Gyűjteményének vezetője a londoni British Museum, a párizsi Louvre és egyebek között firenzei, bécsi, római, palermói, zágrábi anyagokból válogattak. A kiállított 150 műtárgy közül több még soha nem hagyta el anyamúzeumát. Ilyen a fáraói hagyomány legjelentősebb példája, a négy és fél ezer éves palermói kő, az első évkönyv, amely a mindenkori király rituális és ideologikus szempontból jelentős lépéseit örökítette meg. De II. Ramszesz fáraó szobra sem volt látható még a British Museum falain kívül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.