Vizsgálják a tolnai baleset okát

Tavaly 2100 milliárd forint volt az az összeg, amelyet a MÁV nem használt fel vasúti fejlesztéseire, s ebből is adódhat az, hogy egyes – városok közötti szakaszokon – kerékpárral is gyorsabban lehet közlekedni, mint vonaton. A szombaton történt balesetnek több oka is lehet, állítják szakértők, ám a valódit a MÁV még hetekig keresi.

Csibra Tibor
2008. 08. 15. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus 15-ig ígért teljes körű magyarázatot a MÁV a Kurd és Szakály-Hőgyész között szombaton történt, súlyos személyi sérülésekkel járó vonatbaleset okaira. Jelenleg elsősorban a magas hőmérséklet miatt fellépő sínkivetődéssel magyarázzák a szakemberek a szerelvény kisiklását. Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke lapunknak elmondta, hogy tegnap reggelre elkészültek a vasúti pálya helyreállítási munkáival. Este és éjszaka javítják a felső vezetéket, a kiszolgálóberendezéseket, ma pedig már nem lesz korlátozás a szakaszon. Lapunk kérdésére, hogy milyen hőmérsékletig biztonságosak a sínek, a szakember elmondta: a 30 fokos kánikula nem számít különlegesnek Magyarországon, de ekkor a fémszerkezet már eléri, sőt meg is haladhatja a 45 fokot. E fölött már veszélyes rajta közlekedni, mivel deformálódás léphet fel. Ilyenkor gyakrabban járják be a vonalakat, s szemrevételezéssel tárják fel a nagyobb hibákat. A szakaszt, ahol a baleset történt, 120 kilométeres sebességre tervezték, ezért a síneknek, a pálya alapjának s a kiszolgálóberendezéseknek kifogástalan állapotban kell lenniük – fűzte hozzá Kavalecz.
A Magyar Nemzet érdeklődésére a Budapesti Műszaki Egyetem szakértője úgy nyilatkozott, hogy az ilyen problémának több oka lehet, s azok összeadódhatnak. A híradásokban hallható, hőhatás miatt fellépő sínvetődés csak az egyik magyarázat. Ezt tetézheti a vasúti pálya rossz állapota, amit csupán szemrevételezéssel nem lehet felderíteni. A nagy sebességű pályák legkisebb rendellenességeinek feltárására a MÁV mérőműszerekkel felszerelt vizsgálómozdonyokat rendszeresített, ám ezen a szakaszon nem használják ezeket. Szabad szemmel nem látható függőleges hibák is lehetnek a pályán, a hatalmas súlyú, gyors szerelvények fokozott veszélynek vannak kitéve miattuk. Emellett a rosszul karbantartott, nem megfelelő műszaki állapotú kocsik is rongálhatják a síneket, elképzelhető, hogy ez okozta a mostani balesetet. A nehéz mozdony még átjut a deformált pályaszakaszon, de az utána következő, könnyebb, rossz futóművel rendelkező személykocsi lefut róla, s magával rántja a többit. A szakértő szerint a jelenségek mutatják a pélya romlását.
Gelencsér Attila, a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke, a kaposvári vasútállomáson Heintz Tamás országgyűlési képviselővel közösen tartott sajtótájékoztatón tegnap közölte: az elmúlt hetekben a Somogy intercity tervezett megszüntetése miatti egységes tiltakozás, valamint a Kaposvár–Dombóvár közötti pályaszakasz rekonstrukciójának szükségessége a baleset óta halálosan komoly dologgá vált. Heintz kiemelte: az ÁSZ jelentése szerint tavaly a MÁV elmaradt vasúti fejlesztésének összege 2100 milliárd forint volt. Ennek a következménye egyebek mellett, hogy jelenleg a Kaposvár–Dombóvár közötti 31 kilométeres pályaszakaszt 52 perc alatt teszi meg a szerelvény.
A vonatbaleset miatt a bonyhádi rendőrkapitányság büntetőeljárást indított.

Tűz debrecenben. Két napba telik, amíg helyreáll a vasúti közlekedés Debrecenben, ahol tegnap tűz ütött ki a vonatok indítására szolgáló jelfogó helyiségben. Senki nem sérült meg, de a berendezés tönkrement, a váltószerkezeteket kézi erővel állítják. Debrecen és Ebes között három vasúti átjáróban nem működtek a fénysorompók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.