Egy letűnt kor igézete

H A N G - J E G Y Hozták a formájukat, tehát egy csapásra ki tudtak fejteni minket a huszonegyedik századi Budapest díszletei közül a Hot Jazz Band tagjai péntek esti, a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában adott koncertjükön.

Sashegyi Zsófia
2008. 09. 11. 18:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ekkoriban a fővárosban rendkívül kellemes volt az élet – jövés-menés, már valamennyire mindenkinek megvolt a munkája-kenyere – rémlenek fel bennem a Jankovics Marcell Lékirataiban a minap olvasott sorok, amint felhangzanak az első akkordok a Fesztivál Színházban. Az ominózus mondatot a szerző nagynénje, Ági néni vetette papírra 1931-ben. Fejhez simuló fejdíszek, csinos kis kalapok, oldalt decensen kettéfésült, hullámos, rövid frizurák, a férfiakon glaszékesztyű, sújtásos egyenruhák vagy frakk, kellemes budai mulatók: gondolatban a fekete-fehér filmek minden kelléke elém úszik, amikor a Hot Jazz Band zenélni kezd. A húszas-harmincas évek éjszakáit átitató szvinget tökéletesen eredeti hangzásban reprodukáló együttes pillanatok alatt életre kelti a zenével együtt a kort is.
Bényei Tamás, a zenekar frontembere egy recsegő gramofon hangján énekli: „Fekete gyöngysor van a nyakán, fekete testén csak a banán”, s kisvártatva a századelő Magyarországáról New Orleansba repít minket. Az érzékiségtől bágyadt, fülledt bárokat idéző fekete trombitaszólók mellett rekedten simogató hang szól: Papa Fleigh, Louis Armstrong legjobb hazai imitátora színre lépésével nemcsak a zenét dobja meg. A századelő természetes emberi feszültségektől sem mentes, mégis boldog, lassú életének derűje árad szét a zsúfolásig tömött termen. A fejek ütemesen ingani kezdenek, s Bényeinek megénekeltetni sem nehéz a közönséget: „Tudom, hogy van neki – na mije van neki? – szöszi haja van a fején…” harsogjuk nevetve Fényes Szabolcs jó öreg dalát.
Pedig ha jobban belegondolok – tekintve, hogy jobbára háttérmuzsikának használták, szeretik használni ma is a dzsessznek, a szvingnek ezt az öreg, különösebb érzelmi kicsapongásokat nem feltételező és nem is eredményező fajtáját –, akár merész vállalkozásnak is nevezhetjük, hogy ilyen passzív, színházi közegbe szerveznek koncertet ennek a muzsikának. Persze nem a Hot Jazz Band esetében. A zenészek tökéletes összhangjának és rutinjának, na meg Bényei kisugárzásának hála a közönség szemmel láthatóan pontosan tudja, mire váltott jegyet. A nézőtéren egyetlen hely sem maradt üresen,
s a nézők mintha mindannyian ugyanazon igézet fogságba estek volna, lelkesen ünnepelnek minden szólót, minden ismerős, régi dalt. Elégedetten dőlne hátra Orlay Jenő a színházi zsöllyén, ha velünk hallgathatná Az én babám című szerzeményét, de Fényes Szabolcs sem bánná, hogy az utókorra hagyta az Itt a luxusvonatot, ha hallaná ezt a szapora bendzsójátékot. A visszatérő vendég Bolba Éva és Bényei Tamás az egyik nagy kedvenccel fokozza tovább a hangulatot ráadásul, mi meg csak ülünk, és átadjuk magunkat ennek a közös varázslatnak, mi tudjuk, miért. Két órára visszaköltözünk egy végképp letűnt korba, s őrizzük, dédelgetjük magunkban a káprázatot, mintha behunyt szemmel át tudnánk menteni belőle valamicskét a hétköznapokba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.