Modern, kosztümös

H A N G - J E G Y

2009. 02. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azok a nagy visszhangot kiváltó, előremutatónak kikiáltott produkciók, amelyek szakítanak a történet hagyományos közegével, és korunkba, vagy a valóságtól elrugaszkodott fantáziavilágba helyezik a cselekményt. A díszletek-jelmezek a minimalista irányzatot követik, vagy polgárpukkasztás a céljuk, esetleg látványos, de a realitástól távol álló vizuális világot közvetítenek. Párhuzamokat állítanak korok, eszmék és történelmi személyiségek között, sokszor megerőszakolva az örök igazságokat, vagy egy konkrét szituációt bemutató szövegkönyvet. Ezzel szemben a hagyományos kosztümös rendezéseket, amelyek nem akarnak mást, mint a szerző elképzeléseit kivetíteni a színpadra, általában idejétmúltnak, porosnak és csak egy bizonyos életkoron túl élvezhetőnek tartják. Nagy általánosságban, persze, de az tény, hogy ez a fajta skatulyázás működik a sznobok és a félműveltek világában, és bizony sokszor komoly feszültségeket szül. Ennek a téves elméletnek a teljes megtorpedózása tehát, amikor az „ultramodern” rendezéseiről híres Kovalik Balázs egy nyolcvanas évekbeli színrevitelhez nyújt segítséget, amely ráadásul kosztümös is, és azt hangoztatja: nem kell rajta változtatni, hiszen ez a rendezés még ma is modernnek hat.
Pedig Békés András rendező nem akart semmi mást, csak szórakoztatni. Nincsenek áthallások, sem pedig olyan kósza ötletek, amelyeket ne lehetne Rossini zenéjéből és a librettóból levezetni. Bőven akad viszont humor, karikatúra, olyan is, amelyben embertípusokat vagy tulajdonságokat állít pellengérre. Operaházban ennyit nevetni ritkán lehet, persze ehhez az kell, hogy Békés és a felújítás instruálója, Kovalik képes legyen a sorok között is olvasni, és így meg tudja fejteni A sevillai borbély rendkívül intellektuális, sokszor pusztán zenei célzásokból kirajzolódó tréfáit. Nem lehet elhallgatni, hogy amíg 1986-ban úttörő jelentőségűnek számítottak a korábban oly divatos hangulatteremtő, jelzésértékű zsánerképek helyett hús-vér emberek számára készített díszletek-jelmezek, ma már sokkal inkább etalonnak mondhatjuk őket, olyannak, amik kiállták az idő próbáját. Székely László díszletei és Wieber Marianne jelmezei szerves egységet alkotnak a Békés-féle elképzeléssel. A jelmezek hol uniformizálják, hol kiemelik a szereplőket, egyfajta karikatúrával élesítve a jellemrajzukat, a díszletek pedig a zene mozgalmasságára rímelve maguk is mozognak, gurulnak, kifejezve az adott szituációból fakadó alá-fölérendeltségi viszonyt, az irányítottságot, a tehetetlenséget. Mindössze egy apróság lóg ki, de az nagyon: a bankkártya-leolvasó, ami a névjegyet helyettesíti.
Miközben a rendezésről minden jót elmondhatunk, sőt még a színészi megformálással sem volt különösebb baj, az előadás zenei szempontból a tűrhető középszer kategóriájába tartozott. Az első szereposztásban igazán kiugró énekesi teljesítményt nem hallottunk, a leghitelesebben Rácz István formálta meg Basilio zenemestert, de elfogadható minőséget hozott a Bartolót alakító Sárkány Kázmér, az Almaviva szerepében beugró Megyesi Zoltán és a rövid bemutatkozási lehetőségét tisztességgel eléneklő Érsek Dóra (Berta) is. Sajnos éppen a legfontosabb szereplők – Szegedi Csaba (Figaro) és Yang Li (Rosina) – énekesi teljesítménye ingadozott a legjobban. Szegedi Csaba többször elcsúszott a zenekarhoz képest, már a belépőjében is, de a zenekar egyébként is sokszor elnyomta őt. A hangszíneken és a hangerő kiegyenlítettségén tehát van még mit dolgoznia Oberfrank Péter karmesternek.
(Giocchino Rossini: A sevillai borbély. Rendező: Békés András (1986), a rendező munkatársa (2009): Kovalik Balázs. Operaház, február 13.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.