Illegális traffipaxokat tiltott be Románia

Százhatvan rögzített traffipax működését függesztette fel a román belügyminisztérium, mert az érintett önkormányzatok nem közbeszerzési eljárás alapján választották ki a radarokat üzembe helyező magáncégeket.

2009. 05. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindössze hat, a Brassót Bukaresttel összekötő úton található, a rendőrség által elhelyezett rögzített traffipaxot üzemeltetnek ezentúl Romániában, miután a belügyminisztérium bevonta a többi 160 készülék működési engedélyét. A döntést az országos rendőrfőkapitány hozta meg, mivel arra a következtetésre jutott, hogy az utóbbi három évben Románia 18 megyéjében használt radarok törvényes háttér nélkül hoznak jelentős jövedelmet a működtető cégeknek. A legtöbb ilyen készüléket ugyanis anélkül helyezték üzembe, hogy az érintett települések önkormányzatai közbeszerzési eljárást hirdettek volna. Az ügyben korábban egy olyan magáncég feljelentése alapján indított vizsgálatot a közbeszerzéseket szabályozó és felügyelő hatóság, amely azt kifogásolta, hogy Románia-szerte mindössze három társaság kezében van a fix traffipaxok működtetésének joga.
A legtöbb radart a kolozsvári Codec Spat Kft. helyezte üzembe, amely Erdélyben több tucat polgármesteri hivatallal kötött szerződést, és a megállapodás értelmében a gyorshajtásért kiszabott büntetések 60-70 százaléka a céget, a fennmaradó rész pedig az önkormányzatok költségvetését gazdagította. Az önkormányzatok kapva kaptak a lehetőségen, hiszen a többletbevételen kívül az érintett településeken jelentősen csökkent a közlekedési balesetek száma, mivel a gépkocsivezetők többsége már megtanulta, hol kell levennie a lábát a gázpedálról. Dan Nica belügyminiszter a hét végén leszögezte, határozottan ellenzi a közlekedésrendészet effajta magánosítását, és amíg ő látja el a tárca irányítását, addig egyetlen rögzített radar sem kap működési engedélyt. A miniszter élesen kifogásolta, hogy számos esetben nem jutottak el a rendőrséghez a magáncégek által feldolgozott adatok. Hozzátette: a jövőben rendőrautókba telepített mobil radarok számának jelentős növelésével igyekeznek kiszűrni a gyorshajtókat, akik a helyszínen is kifizethetik a bírságot. Jogászok máris úgy vélekednek, a fix traffipaxok adatai miatt megbírságolt gépkocsivezetők nagy esélylyel visszaperelhetnék a büntetést, hiszen ha a radarok törvénytelenül működtek, akkor törvénytelennek számít az is, ha ezek alapján állapítanak meg szabálysértést.
Antal János, a Kolozsvár közeli Körösfő polgármestere közölte, a kalotaszegi településen mindeddig jobbára a külföldi autósok hajtottak át nagy sebességgel, esetükben ugyanis nehézkes a bírság behajtása. A Kolozs megyei közlekedés-rendészet illetékesei elmondták, valamennyi EU-tagállamból behajthatók a bírságok, aki azonban hat hónapig nem kap értesítést, az akkor is mentesül a fizetési kötelezettség alól, ha később megérkezik a felszólítás, mivel a kihágás fél év alatt elévül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.