Coco Chanel a nők élén

Nők, akik mentek a maguk útján, hányva fittyet, cigánykereket, szitkokat, nők, akik úgy törtek fel a társadalomból, mint vulkánból az izzó láva, nők, akiket megvetett, mert irigyelt a köz, nők, akik kultúrtörténeti személyiségként léptek be a tankönyvekbe, mert ezt a közt végül a maguk képére formálták. Piaf és Chanel.

Muray Gábor
2009. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nők. Azok a nagy kezdőbetűsek. Ők jutnak eszembe: legendássá lett nevek, amelyek belevezetődtek a történelemkönyvekbe. 2007 és 2009 júniusa, két év, két film: Edit Piaf, s most Coco Chanel. Ugyanarról szólnak, ugyanahhoz szólnak.
A Piaf- és Chanel-film között kísérteties a hasonlóság. Cigarettaködös, izzadtságszagú mulatókból robban ki a tehetség. Férfiak, akár mérföldkövek: állnak ferdén, törötten (törődötten), ritkábban délcegen az életúton, ezek a férfiak legott nem értik, nem látják a lényeget, vagy ha mégis, lezuhannak egy repülőgéppel (Piaf), szörnyethalnak az autójukban (Chanel). Utóbbiakat be lehet állítani az unalmas férj izgalmas ellentétpárjaként, megannyi kaland, szenvedély, tűz…, ha persze nem sújtana le a végzet. Milyen könnyű megoldás: a korán elhalálozott szeretőről sosem tudjuk meg, milyen pokolian unalmas férj lett volna. Kit érdekelnek! A lényeg a lényeg. A Nő, aki több, más(abb), egyedi(bb), mint az öszszes többi (nő), a Nő, aki korának szimbóluma lesz, persze szigorúan utólag, mert a nők azonos időben sosem szerették egymást. Biztos, ami biztos. Ezek a nők (Piaf, Chanel) eleinte nem szépek, de ahogy zajlik életük folyóján a jég, megszépülnek a mi szemünkben, így járt a verébmozgású Marion Cotillard és a rácsodálkozó Audrey Tautou is. Tautou persze, mint Amelie-ikon, örök közkedvenc, és ezzel el is viszi a Chanel-filmet. És ez a Coco hiába bicebóca, hamiskás, olcsó és tudatlan, előre tudjuk, hogy megleckézteti egykoron a környezetét, és egész népét fogja nem iskolás fokon tanítani. Konkrétan: Gabriele, azaz Coco egy árvaházban eszmél – csak úgy szalad az idő, máris egy éjszakai mulatóban találja magát, mint majdnem prostituált, nappal pedig varrónő. Innen csak egy lóugrás a szívesen cicázó báró kastélya. És a párizsi arisztokrácia. Épp csak egy-két röpke évtized, és Cocóból, a csúfnévből világmárka lesz. Az Edmonde Charles-Roux könyvéből készült film elkeni a tényleges Chanel-portré szeplőit, a könnyed filmje kedves mese a kis árváról, aki megmutatta a világnak, hogy nincs lehetetlen. De mennyivel árnyaltabb Oliver Dahan Piafja, a hatalommal, a népszerűséggel bánni nem tudó, néhai senki portréja! Mennyivel többet sejtünk meg a valóságról, ha látjuk, hogy az egykor utcalányként kihasznált árva hogyan bánik el (nem bánik el) a rivaldafénnyel, a vakuvillogással, a vagyonnal. Mennyivel megrendítőbb, ha látjuk és átérezzük, mit is jelent valójában nőből Nővé válni, kinőni a masszából, s vinni elöl a zászlót, ami azért nem is olyan
könnyű, sőt, egészen nehéz, majdnem olyan súlyos, mint egy kereszt.
(Coco Chanel – színes, feliratos, francia életrajzi dráma, 105 perc, 2009. Rendező: Anne Fontaine. Forgalmazza: Fórum Hungary.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.