Forró ősz előtt a csőd közeli Lettország

A súlyos politikai és gazdasági válsággal küzdő Lettország átmeneti kormánykoalíciójának élén március óta Valdis Dombrovskis korábbi ellenzéki politikus áll. Európa legfiatalabb, mindössze 37 éves kormányfője a vasfüggöny átvágásának 20. évfordulója alkalmából járt Magyarországon, s ittléte alatt lapunknak többek közt arról is beszélt, miért hoznak a balti államban a recesszió közepette gazdasági növekedést visszafogó megszorító intézkedéseket.

Győr Ágnes
2009. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miniszterelnök úr, az idén márciusban csőd közeli állapotban, az országot eddig irányító politikai elit mély legitimációs válsága közepette vette át a kormányrudat. Mi motiválta?
– A pártban felvetődött, hogy vállaljuk-e a miniszterelnöki megbízatást főleg úgy, hogy évek óta ellenzékben voltunk, és így nem vettünk részt az ország közvetlen irányításában. Végül az az érv győzött, hogy ha nem vagyunk készek vállalni a feladatot a nehéz időkben, semmivel sem vagyunk jobbak, mint a leváltott koalíció pártjai.
– Ön 2002 és 2004 között pénzügyminiszter volt. Ez a periódus Lettország dinamikus gazdasági fejlődésének „balti csodaként” aposztrofált időszaka. Nem gondolta, hogy az akkori korlátlan hitelfelvétel később egy, a mostanihoz hasonló mély válsághoz vezethet?
– Alapvető mikrogazdasági szabály, hogy a gazdasági növekedés mellett törekedni kell a költségvetés kiegyensúlyozására és államháztartási tartalékok felhalmozására. Miniszterségem alatt Einars Repse kormányfővel – aki egyébként jelenleg az én kabinetemben pénzügyminiszter – ennek érdekében még 2004-ben, közel 16 százalékos gazdasági növekedés mellett készültünk bevezetni bizonyos megszorításokat. Azonban még az év elején leváltották a kormányt, az utánunk következő koalíció pedig visszafordította az általunk elindított folyamatot. Jelenlegi problémáikhoz nagyban hozzájárult, hogy akkor elmaradt az államháztartás kiegyensúlyozása.
– A közelmúltban lezajlott európai parlamenti és helyi választásokon a koalíciót képező jelentősebb pártok rosszul teljesítettek. Milyen helyzetet teremt a kormánykoalíció számára a lakosság politikai elittel szemben demonstrált bizalmatlansága? Lehet ilyen legitimációs válság mellett válságot kezelni?
– A helyi választások rigai eredményei valóban megdöbbentők. A Harmónia Központ nevű orosz ajkú kisebbséget képviselő párt ugyanis hatalmas kampánnyal gyakorlatilag a nulláról indulva szerezte meg a szavazatok döntő többségét (34,38 százalékát). Ennek ellenére nem gondolom, hogy a választások egységes kritikát fogalmaztak meg a teljes vezetőséggel szemben. A kormánykoalíciót ugyanis két részre lehet osztani. Azok a pártok, akik az előző kormányban is benne voltak, valóban rosszul teljesítettek, míg akik csupán március óta vesznek részt az ország vezetésében, jobb eredményt értek el.
– Ön tehát azt állítja, hogy a kormánykoalíciónak nem egységes a támogatottsága. Ez esetben nem teremtene tisztább helyzetet, ha előre hozott választásokat tartanának?
– Az alkotmányunk nem teszi lehetővé, hogy a miniszterelnök választásokat írjon ki. Ezt kizárólag a köztársasági elnök teheti meg, vagy a nép kezdeményezheti aláírásgyűjtéssel, de mindkét esetben népszavazást kell tartani. A jelenlegi kritikus gazdasági helyzetben nem tartjuk célszerűnek, hogy ez a bonyolult eljárás vonja el a figyelmünket.
– Az a tény, hogy több, az orosz kisebbséget képviselő párt is jól teljesített a választásokon azt jelenti, hogy ezzel a réteggel, mint komoly politikai tényezővel kell számolni a jövőben. Felgyorsíthatja ez az új helyzet az orosz ajkú lakosság egyenlővé válását?
– Az orosz kisebbséggel kapcsolatban minden szinten eleget teszünk az uniós emberjogi kritériumoknak. A választások eredménye valójában a többségi lakosság körében eluralkodó elégedetlenségre mutatott rá, hiszen ezeknek a pártoknak a sikeréhez nagyban hozzájárult, hogy sok lett is rájuk szavazott.
– A közelmúltban hagytak jóvá egy drasztikus megszorítócsomagot, amely tartalmazza a közszférában dolgozók fizetésének húsz, a nyugdíjaknak pedig tízszázalékos megkurtítását. Ezzel sikerül eléggé leszorítani az államháztartási deficitet, s megkapják az IMF-hitel következő részét?
– Úgy gondolom, igen. Idáig az volt a gond, hogy lassuló gazdaság mellett egy adott államháztartási hiányszintet próbáltunk elérni, azaz mozgó célpont lebegett a szemünk előtt. Ezért döntöttünk úgy, hogy most konkrét összegben határozzuk meg az elérendő célt. A megszorítócsomaggal félmilliárd latot veszünk ki az idei költségvetésből és ugyanennyit a jövő éviből.
– De az IMF eredetileg öt százalékban maximalizálta az államháztartási deficit felső határát. A Nemzetközi Valutaalap beleegyezett e kritérium fellazításába?
– Egyelőre még értékelik a helyzetet, az Európai Unió azonban már rábólintott arra, hogy megkapjuk a segély tőlük származó nagyobb, 1,2 milliárd eurós részletét.
– A megszorításokkal tehát a hitelkeret következő részletét célozzák meg, de mik az ezen túlmutató, a gazdaság valódi fellendítésére irányuló elképzeléseik?
– Van némi ellentmondás abban, hogy míg a legtöbb ország a válság közepette gazdaságélénkítő intézkedéseket tesz, mi kifejezetten gazdasági növekedés ellenes csomagokat készítünk. Csökkentjük a költségvetési kiadásokat, a lakossági fogyasztást és ártunk a befektetéseknek, ezzel is tovább növelve a recessziót. Az elsődleges célunk azonban az államháztartási deficit leszorítása, ehhez pedig elkerülhetetlenek a megszorítások.
– Többen azt jósolják, hogy legkésőbb ősszel a kétségbeesés ismét az utcára viszi a lakosságot. Nem tartanak ettől?
– Érthető az elégedetlenség, hiszen nagyon népszerűtlen intézkedéseket vezetünk be. Bár igyekszünk együttműködni az érintettekkel, számolni kell azzal, hogy tüntetések a jövőben is lesznek.
– A válság általában teret nyit a társadalomban a radikalizmusnak. Nem tart attól, hogy a szélsőséges nacionalizmus erősödik meg, s még szélesebb politikai támogatást kapnak a nemzetközi sajtóban eddig is bírált március 16-i SS-felvonulások?
– A helyi és európai parlamenti választások során azt láttuk, hogy a radikális nemzeti üzenettel kampányoló pártok nem szerepeltek jól. A Haza és Szabadság Párt például egyetlen helyet sem tudott biztosítani magának a rigai városi tanácsban. Holott korábban négy mandátumuk volt az EP-ben, most csak eggyel rendelkeznek. A radikális oroszbarát Emberi Jogokért az Egységes Lettországban párttal ugyanez a helyzet. Nincsenek tehát jelei a radikalizálódásnak. A március 16. nálunk már régóta olyan nap, amikor a mindkét oldalon szélsőséges csoportok fitogtatják az erejüket. Ezt természetesen nem tartom valami szerencsésnek.
– Lettország elmúlt jó másfél évtizedes történetében kulcskérdés volt a kivívott függetlenség megőrzése, megerősítése. Ezt a függetlenséget egyértelműen Moszkvától féltették. Az, hogy most az IMF diktálja a feltételeket, nem ébreszt önökben rossz asszociációkat? Nem érzi úgy, hogy ezzel, erősen fogalmazva, Lettország a nemzetközi pénzintézetek gyarmatává vált?
– Természetesen vannak rossz érzéseink, amelyek mind a médiában, mind a lakosság körében megnyilvánulnak. De nem szabad elfelejteni, hogy a Nemzetközi Valutaalap a „végső hitelező”, azaz olyan országoknak is ad kölcsönt, akinek már senki más nem adna. Túlzás lenne még azt is elvárni tőlük, hogy kedvesek legyenek. Hangsúlyoznám azonban, hogy a Lettország 7,5 milliárd eurós mentőcsomagjának csak egy kisebb része származik az IMF-től, a nagyobbik részt az Európai Bizottságtól kapjuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.