Mindent túlélt diktatórikus jelkép

Ludwig Emil
2009. 07. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a modern polgári igazságszolgáltatás intézményeinek születésekor, 1871-ben hozták létre az államügyészség szervezetét. Feladata – mindmáig – a büntető felelősségre vonás előkészítése és a büntetés végrehajtásának ellenőrzése. Hatásköre 1953-tól kibővült: az ügyészség alá került a büntetőjogon kívüli jogalkalmazás és a jogalkotás törvényességi felügyelete. A pesti Markó és Nagy Ignác utcák határolta épülettömbben egymás mellett kialakított törvényszéki, ügyészségi és börtönrészleg szolgált mintául a megyei és városi intézmények tervezéséhez és működtetéséhez, a főváros budai oldalán a Víziváros egy jókora telkét jelölték ki egy efféle létesítmény céljára. Még az első világháború előtt megindult a Fő utca 72–80. szám alatt a hatalmas törvényháza építkezése, átadására 1915-ben került sor.
Jellemző az objektum titokzatosságára, hogy még a magyarországi bírósági épületeket ismertető egyetlen friss könyv – Kállai István és Pusztai László munkája – sem tudja eldönteni, hogy a tervezője Aigner Sándor vagy Jablonszky Ferenc, csak annyi biztos, hogy mindkét építész mestere a „Markót” építő Hauszmann Alajos volt.
Nemigen lehet úgy elmenni a hírhedt építmény mellett, hogy ne gyakorolna ránk nyomasztó hatást, az 1950-es évektől itt működött katonai ügyészség és bíróság emléke pedig minden férfiembert megborzongtat, aki 1990 előtt töltötte le a szolgálati idejét. A Fő utcára tekintő komor, sötét tónusú téglahomlokzat pontosan azt sugalmazza, mint a Franz Kafka leírta törvény kapuja, ráadásul a tervező építész szintén úgy fogalmazta meg a maga nyelvén a hármas kapuzatot, hogy nem sok jó olvasható ki belőle. Kétoldalt egy-egy, vasráccsal szigorúan lezárt ajtó, a középső főbejárat pedig – kettős szárnya dacára – olyan szűkre van méretezve a gigászi tömbhöz mérten, mintha soha nem lehetne elhagyni az épületet rajta keresztül. Nem véletlen, hogy a viszkis rabló is inkább az emeleti ablakon át távozott, összecsomózott lepedőcsíkok segítségével, 1999 nyarán egy szép szombat délelőtt.
A brutális homlokzat monotóniáját csak a kapuzat két oldalán látható szoboralakok törik meg. Bal felől fiatal, szúrós tekintetű férfi őrködik a törvény fölött, markában középkori, egyenes pallossal, jobbról Justitia figurája vigyázza az igazságot. Nem a szokásos mérleget, hanem vesszőkkel közrefogott bárdot tart a kezében: a feminin Justitia itt az ókori Róma állami főhivatalnokát, a lictort formázza, a fegyvere nyelét bőrszíjjal körültekert vesszőnyaláb – fasces – meg a szövetséget, az erős összetartozást és összefogást jelképezi. Ugyanezt a lictorbárdot választotta mozgalma emblémájául az első világháború idején Benito Mussolini akkor még szocialista (!) elvtársaival. Harcias ideológiája és a nevében masírozó fekete inges alakulatok neve (Fasci di combattimento) nyomán terjedt el a XX. század legismertebb, legtöbbet használt politikai szitokszava: a fasiszta. Ezzel a veszedelmes jelzővel illették az 1945-ben hatalomra kerül kommunisták a korábbi tisztviselőket, papokat, katonákat, polgárokat, majd a saját korábbi elvtársaikat. A Fő utcai bíróság kőbe faragott fasiszta jelképe azonban túlélte az 1945-ös rendszerváltozás, az úgynevezett népbírósági jog korszakait – az épületben 1958-ban egy ilyen „bírói tanács” küldte akasztófára Nagy Imrét –, végigasszisztálta a szocialista világrendet védelmező néphadsereg ügyészeinek és ítélőmestereinek dicső korát. Jó masszív szerkezetet tervezett a Fő utcai törvényház számára az építésze, akárki is volt az illető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.