Csak másodlagos a végeredmény

Vasárnap Lewis Hamilton nyerte a 24. Forma–1-es Magyar Nagydíjat, de a Hungaroring hét végi történéseiben mindez elsikkad a szombati időmérőn bekövetkezett szörnyű baleset mellett. A 260 km/órás sebességgel haladó Felipe Massát a sisakján eltalálta az előtte száguldó Rubens Barrichello autójáról leszakadt közel egykilós rúgó, és a Ferrari pilótája súlyos, életveszélyes koponyasérülést szenvedett. A Honvédkórházban sikeres műtétet hajtottak végre rajta, de egyelőre mesterséges kómában tartják.

2009. 08. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jellemzően a hétfői Forma–1-es tudósításokban már nem sok szót vesztegetnek a két nappal korábbi időmérőre, a Magyar Nagydíj sokkoló szombati történései azonban ezúttal átírták a megszokott forgatókönyvet. A kvalifikáció második szakaszában ugyanis azt láthattuk, hogy Felipe Massa a pálya célegyenes utáni leggyorsabb szakaszán nyílegyenesen csapódik bele a gumifalba, és utána nem mozdul meg az autójában. Az első hírek alapján azonban mégsem tűnt úgy, hogy nagy a baj. Időközben a Ferrari fedélzeti kamerájának sokadik visszajátszásából kiderült, hogy a 260 km/órás sebességgel száguldó brazil pilótát a sisakján eltalálta egy, az előtte haladó honfitársa, Rubens Barrichello (Brawn) autójáról leszakadó, nagyobb rugónak látszó alkatrész. Massát helikopterrel azonnal a Honvédkórházba szállították, ahol kiderült, hogy a helyzet sajnos sokkal rosszabb, mint gondoltuk. Massánál súlyos, életveszélyes koponyasérülést diagnosztizáltak, és azonnal megműtötték.
A baleset miatt az időmérő harmadik szakasza húsz percet csúszott, és a történtektől függetlenül ért kaotikus véget. Az utolsó percekre csődöt mondott az adatközlő rendszer, s jó ideig nem lehetett tudni, hogy ki milyen köridőt ért el. Azaz a pilóták a saját eredményeikkel tisztában voltak, így egymást kérdezgették. Fernando Alonso (Renault) minden szembejövőt meg is állított, s mivel senki sem akadt, aki az ő 1:21,5 perces idejénél jobbat mondott volna be, sejthette, hogy övé a pole-pozíció. Mögötte a Red Bull pilótái, Sebastian Vettel és Mark Webber szerezték meg a kettes és a hármas rajtkockát, miközben a vb-pontversenyben vezető Jenson Buttonnak csak a nyolcadik jutott. Ám ezek a hírek most másodlagosak voltak.
A nap végére bebizonyosodott, hogy a Massa sérülését okozó rugó Barrichello hátsókerék-felfüggesztésének harmadik lengéscsillapítójáról vált le, és nem apró darab, nyolcszáz grammos. A pilótát, akinek az állapota a sikeres műtét után stabilizálódott, az orvosok mesterséges kómában tartották, és vasárnap is csak rövid időre ébresztették fel, amikor újabb vizsgálatokat végeztek el rajta. S bár ezek biztató eredményekkel zárultak, a történtektől senki sem függetleníthette magát. Megindító volt, amikor a Ferrari szerelői öszszekapaszkodtak egy „Veled vagyunk, Felipe!” feliratú tábla mögött. Ám tovább kellett lépni.
Délben eldőlt, hogy a Magyar Nagydíj 2011-ig szóló szerződését további öt évvel meghosszabbították, így 2016-ig bizonyosan rendeznek Forma–1-es futamokat a Hungaroringen. A dokumentumot Bernie Ecclestone és Varga Zoltán sportért is felelős önkormányzati miniszter szignálta, s a Forma–1 jogtulajdonosától meglepő módon sikerült engedményeket kicsikarni. Az Ecclestone-nak fizetendő jogdíj eddig minden évben tíz százalékkal emelkedett, 2012-től viszont csak 7,5 százalékkal kell többet utalni az előző évinél. A F–1-et teljhatalommal irányító angol milliárdosnak persze emiatt nem kell zálogba adnia az otthoni ezüst étkészletét, jövőre is 22 millió dollár – hozzávetőleg 4,2 milliárd forint vándorol hozzá a magyar államkasszából. A bevételi oldalon a legnagyobb tétel a jegyértékesítésből adódik, az elmúlt években ez 2,5-2,7 milliárd forintra rúgott, idén viszont a gazdasági válság miatt a többi pályához hasonlóan a Hungaroringen is csökkent a nézőszám. Hivatalos adatok még nincsenek erre vonatkozóan, de olyan nagyon nem volt rossz a helyzet, mint a pénteki gyér érdeklődésből sejteni lehetett.
Lewis Hamilton szurkolói mindenesetre nem kérik vissza a belépőt, mert attól kezdve, hogy az idén végre magára talált világbajnok a negyedik helyről rajtolva a 14. körben az élre ugrott, már ki sem adta a vezetést a kezéből. „Nem gondoltuk, hogy sikerül nyernünk ezen a hétvégén, de az autó fantasztikus volt. Hihetetlen jó érzés újra itt lenni, és főleg ismét nyerni” – fogalmazott a két évvel ezelőtti Magyar Nagydíjat is megnyert Hamilton, aki nem feledkezett meg Massáról sem, mielőbbi felépülést kívánt neki, és az F–1 szomorú napjának nevezte a szombatot.
S néhány pillanatra bizony vasárnap is meghűlt az ereinkben a vér, amikor a 13. körben Alonsónak leszakadt a csere után rosszul rögzített jobb első kereke, és keresztben végigpattogott a pályán. (Egy hete a brit Forma–2-es viadalon kísértetiesen hasonló szituációban egy ugyancsak elszabaduló abroncs találta el a fején Henry Surteest, aki életét vesztette…) Az eset miatt a Renault-t kizárták a következő futamból. Hamilton mögött Kimi Räikkönen (Ferrari) végzett a második, Webber a harmadik helyen. Button a Brawnt csak a hetedik helyre kormányozta be, de a legnagyobb riválisáként számon tartott Vettel még rosszabbul járt, ő a 30. körben műszaki hiba miatt feladta a versenyt. Külön kell szólni a Toro Rossónál most bemutatkozott Jaime Alguersuariról, mert a 19 éves és 125 napos pilóta a Forma–1 történetének legfiatalabb résztvevője lett, s megállta a helyét, 15. lett. De most ez is csak másodlagos…

Eredmények: 1. Hamilton (brit, McLaren) 1:38:23,876; 2. Räikkönen (finn, Ferrari) 11,529 mp hátrány; 3. Webber (ausztrál, Red Bull) 16,886 mp h.; 4. Rosberg (német, Williams) 26,967 mp h.; 5. Kovalainen (finn, McLaren) 34,392 mp h.; 6. Glock (német, Toyota) 35,237 mp h.; 7. Button (brit, Brawn GP) 55,088 mp h.; 8. Trulli (olasz, Toyota) 1:08,172 p h.
A vb-pontverseny állása, pilóták: 1. Button 70 pont, 2. Webber 51,5, 3. Vettel (német, Red Bull) 47, 4. Barrichello (brazil, Brawn) 44, 5. Rosberg 25,5. 6. Trulli 22,5. Csapatok: 1. Brawn GP 114, 2. Red Bull 98,5, 3. Ferrari 40.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.