Jellemzően a hétfői Forma–1-es tudósításokban már nem sok szót vesztegetnek a két nappal korábbi időmérőre, a Magyar Nagydíj sokkoló szombati történései azonban ezúttal átírták a megszokott forgatókönyvet. A kvalifikáció második szakaszában ugyanis azt láthattuk, hogy Felipe Massa a pálya célegyenes utáni leggyorsabb szakaszán nyílegyenesen csapódik bele a gumifalba, és utána nem mozdul meg az autójában. Az első hírek alapján azonban mégsem tűnt úgy, hogy nagy a baj. Időközben a Ferrari fedélzeti kamerájának sokadik visszajátszásából kiderült, hogy a 260 km/órás sebességgel száguldó brazil pilótát a sisakján eltalálta egy, az előtte haladó honfitársa, Rubens Barrichello (Brawn) autójáról leszakadó, nagyobb rugónak látszó alkatrész. Massát helikopterrel azonnal a Honvédkórházba szállították, ahol kiderült, hogy a helyzet sajnos sokkal rosszabb, mint gondoltuk. Massánál súlyos, életveszélyes koponyasérülést diagnosztizáltak, és azonnal megműtötték.
A baleset miatt az időmérő harmadik szakasza húsz percet csúszott, és a történtektől függetlenül ért kaotikus véget. Az utolsó percekre csődöt mondott az adatközlő rendszer, s jó ideig nem lehetett tudni, hogy ki milyen köridőt ért el. Azaz a pilóták a saját eredményeikkel tisztában voltak, így egymást kérdezgették. Fernando Alonso (Renault) minden szembejövőt meg is állított, s mivel senki sem akadt, aki az ő 1:21,5 perces idejénél jobbat mondott volna be, sejthette, hogy övé a pole-pozíció. Mögötte a Red Bull pilótái, Sebastian Vettel és Mark Webber szerezték meg a kettes és a hármas rajtkockát, miközben a vb-pontversenyben vezető Jenson Buttonnak csak a nyolcadik jutott. Ám ezek a hírek most másodlagosak voltak.
A nap végére bebizonyosodott, hogy a Massa sérülését okozó rugó Barrichello hátsókerék-felfüggesztésének harmadik lengéscsillapítójáról vált le, és nem apró darab, nyolcszáz grammos. A pilótát, akinek az állapota a sikeres műtét után stabilizálódott, az orvosok mesterséges kómában tartották, és vasárnap is csak rövid időre ébresztették fel, amikor újabb vizsgálatokat végeztek el rajta. S bár ezek biztató eredményekkel zárultak, a történtektől senki sem függetleníthette magát. Megindító volt, amikor a Ferrari szerelői öszszekapaszkodtak egy „Veled vagyunk, Felipe!” feliratú tábla mögött. Ám tovább kellett lépni.
Délben eldőlt, hogy a Magyar Nagydíj 2011-ig szóló szerződését további öt évvel meghosszabbították, így 2016-ig bizonyosan rendeznek Forma–1-es futamokat a Hungaroringen. A dokumentumot Bernie Ecclestone és Varga Zoltán sportért is felelős önkormányzati miniszter szignálta, s a Forma–1 jogtulajdonosától meglepő módon sikerült engedményeket kicsikarni. Az Ecclestone-nak fizetendő jogdíj eddig minden évben tíz százalékkal emelkedett, 2012-től viszont csak 7,5 százalékkal kell többet utalni az előző évinél. A F–1-et teljhatalommal irányító angol milliárdosnak persze emiatt nem kell zálogba adnia az otthoni ezüst étkészletét, jövőre is 22 millió dollár – hozzávetőleg 4,2 milliárd forint vándorol hozzá a magyar államkasszából. A bevételi oldalon a legnagyobb tétel a jegyértékesítésből adódik, az elmúlt években ez 2,5-2,7 milliárd forintra rúgott, idén viszont a gazdasági válság miatt a többi pályához hasonlóan a Hungaroringen is csökkent a nézőszám. Hivatalos adatok még nincsenek erre vonatkozóan, de olyan nagyon nem volt rossz a helyzet, mint a pénteki gyér érdeklődésből sejteni lehetett.
Lewis Hamilton szurkolói mindenesetre nem kérik vissza a belépőt, mert attól kezdve, hogy az idén végre magára talált világbajnok a negyedik helyről rajtolva a 14. körben az élre ugrott, már ki sem adta a vezetést a kezéből. „Nem gondoltuk, hogy sikerül nyernünk ezen a hétvégén, de az autó fantasztikus volt. Hihetetlen jó érzés újra itt lenni, és főleg ismét nyerni” – fogalmazott a két évvel ezelőtti Magyar Nagydíjat is megnyert Hamilton, aki nem feledkezett meg Massáról sem, mielőbbi felépülést kívánt neki, és az F–1 szomorú napjának nevezte a szombatot.
S néhány pillanatra bizony vasárnap is meghűlt az ereinkben a vér, amikor a 13. körben Alonsónak leszakadt a csere után rosszul rögzített jobb első kereke, és keresztben végigpattogott a pályán. (Egy hete a brit Forma–2-es viadalon kísértetiesen hasonló szituációban egy ugyancsak elszabaduló abroncs találta el a fején Henry Surteest, aki életét vesztette…) Az eset miatt a Renault-t kizárták a következő futamból. Hamilton mögött Kimi Räikkönen (Ferrari) végzett a második, Webber a harmadik helyen. Button a Brawnt csak a hetedik helyre kormányozta be, de a legnagyobb riválisáként számon tartott Vettel még rosszabbul járt, ő a 30. körben műszaki hiba miatt feladta a versenyt. Külön kell szólni a Toro Rossónál most bemutatkozott Jaime Alguersuariról, mert a 19 éves és 125 napos pilóta a Forma–1 történetének legfiatalabb résztvevője lett, s megállta a helyét, 15. lett. De most ez is csak másodlagos…
Eredmények: 1. Hamilton (brit, McLaren) 1:38:23,876; 2. Räikkönen (finn, Ferrari) 11,529 mp hátrány; 3. Webber (ausztrál, Red Bull) 16,886 mp h.; 4. Rosberg (német, Williams) 26,967 mp h.; 5. Kovalainen (finn, McLaren) 34,392 mp h.; 6. Glock (német, Toyota) 35,237 mp h.; 7. Button (brit, Brawn GP) 55,088 mp h.; 8. Trulli (olasz, Toyota) 1:08,172 p h.
A vb-pontverseny állása, pilóták: 1. Button 70 pont, 2. Webber 51,5, 3. Vettel (német, Red Bull) 47, 4. Barrichello (brazil, Brawn) 44, 5. Rosberg 25,5. 6. Trulli 22,5. Csapatok: 1. Brawn GP 114, 2. Red Bull 98,5, 3. Ferrari 40.
Belső árulás
