Butítás

Seszták Ágnes
2009. 10. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mai vicc: bíróság előtt áll a gyorshajtó. A bíró türelmesen magyarázza, hol sértette meg a KRESZ-t, mit kellett volna tennie, és mit nem vett figyelembe. A fiatalember, kezében az Audi kulcsával, egykedvűen hallgatja, láthatóan kajakból nem érdekli, mit erőlködik a bírónak nevezett gádzsó. Egyszerre felugrik a hallgatóság soraiból egy asszonyság, és rákiált a bíróra: Mit vegzálja a fiamat, hát nem látja, hogy nem tud olvasni? Szellemes viccecske, csak egy a hibája, hogy Magyarországon bármikor, bármelyik bíróságon megtörténhet. Igaz, hogy írni, olvasni illene a jogsihoz, de ha már nyolc osztály sem kell hozzá, akkor nemsokára eltekinthetünk a többitől is. Tanulmányba kívánkozik, hogy kinek az érdekét szolgálja ez a hajmeresztő intézkedés egy olyan közlekedés-kultúrában, amelyben az autósok úgy viselkedek az utakon – tisztelet a kivételnek –, mint disznók a vályúnál ebédkor, s aki alá egy Audit raktak, az legalábbis a jóisten helyettesének hiszi magát. Mostantól, ha a műtőasztalon fekszenek, kérjék a sebész eredeti papírjait, hátha kormányunk az esélyegyenlőség nevében hatosztályos doktori diplomákat osztogat.
Hogy miként jutottunk idáig? Már az alapoknál recseg-ropog az egész rendszer. Mármint a tudásalapú társadalom szlogenje, amiről Magyar Bálinttól Hiller „egyetemi értelmiségi” naftalinját árasztó Istvánig addig beszéltek, amíg a minőségi oktatás lyukas szakajtóként elsüllyedt a mesterséges butítás mocsarában. Már az általános iskolában kezdődik a tudásról való lenevelés. Buktatni nem szabad, az első négy osztályban csak a szülő kifejezett kérésére (haha). Mára ott tart a süllyedés, hogy felvetődött az ötlet, nem is kellene hatodikig szaktárgyakat tanítani. Elég, ha a kölök tud írni, olvasni, meg ismeri a mobilszámát. Tarol a hazugság, hogy a diákok túlterheltek. Mitől? Mert nem kell verseket megtanulni, mert az érettségin használhatják a segédkönyveket, szótárakat? Érettségi tételként a modernizmus jegyében egyre többször idegesítő butaságokból lesznek magyar tételek. Írjon egy esszét… Miféle esszét? Az anglománia nyomán a dolgozat esszévé lép elő. Szegény Szerb Antal és Halász Gábor! A mi esszéistáink e neveket nem ismerik, de dolgozatot írni magyarul sem nagyon tudnak. A tesztlapok semmiféle felvilágosítást nem adnak arról, hogy a tanuló szókincse mekkora.
Rég volt, amikor az optikusokat évekig képezték, hogy mindent elmagyarázhassanak a páciensnek. Ma optikus lehet abból, aki háromhetes gyorstalpalón megtanulja, melyik gombot mikor kell megnyomni. Ez a jövő útja – minek kell a vevőnek, a betegnek vagy az ügyfélnek felesleges kérdésekkel zaklatnia a szolgáltatót? Erre ráerősít a hajmeresztő ígéret, mely szerint a bolti eladóknak sem kell nyolc osztályt végezni. Az eredmények már látszanak: soha ennyi flegma, buta, undok és közönyös személy nem lábatlankodott a kereskedelemben, ahol a büdös hústól a szeletek közé lopott színfagygyúig mindent kipróbálnak. A nem tudom, nem látom, nem tartunk ilyet, ja, arra gondol, én is ember vagyok… nyomán a legrosszabb általánosítás vetül a tisztességes kereskedőkre is, akik, ki tudja, miért, nem vetik ki maguk közül az alkalmatlanokat. Nem szólnak, elvégre egyetemet is az végez, akinek pénze van, és az úgynevezett integrált osztályok a jó képességű gyerekekből is lebutított fiatalokat gyártanak. Kérdés, hogy mit szeretne a hatalom? A tudást vagy valami mást? Egykor azon elménckedtünk, hogy a Műegyetem rektorának joga van felvenni akár egy analfabétát is. Közeleg az idő, amikor előírt kötelessége lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.