Kockázatok az új büdzsében

Bizonytalan lábakon áll a jövő évi költségvetés – erre a következtetésre jutott az Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács tegnap egymástól függetlenül. A legfőbb veszélyt az a kormányzati stratégia jelenti, amely a hazai kilábalást a világgazdaság fellendülésétől reméli, márpedig ez a passzív várakozás mindkét testület szerint igen kockázatos. A Költségvetési Tanács ráadásul úgy látja: a gazdaság elveszett dinamikus növekedése még 2012-ben sem tér vissza.

Munkatársunktól
2009. 10. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több oldalról is jelentős kockázatok övezik a jövő évi költségvetés törvényjavaslatát – állapította meg értékelésében tegnap az Állami Számvevőszék (ÁSZ) és a Költségvetési Tanács, egymástól függetlenül. A remélt hazai kilábalás nemzetközi háttere mindkét testület szerint rendkívül bizonytalan, ez pedig azért jelent komoly problémát, mert a 2010-es büdzsé jobbára csak a világgazdasági fellendülésre alapoz, vagyis arra vár, hogy az exportpiacaink beindulása majd hazánkat is magával ragadja. Erre a passzív várakozásra márpedig igen kockázatos egy költségvetést építeni – derül ki a jelentésekből, amelyek szerint a nemzetközi környezet bizonytalansága jelentősen leszűkítheti a hazai büdzsé mozgásterét.
Az ÁSZ szakemberei szerint a világgazdaság jövőbeni alakulása mellett a hazai nagy ellátórendszerek is veszélybe sodorhatják a jövő évi költségvetést, mivel – a korábbi évekhez hasonlóan – a kabinet most sem készített hatáselemzéseket a többéves kihatású, fontos döntésekhez. Az állam emellett továbbra is rátelepszik a gazdaságra: az ÁSZ kimutatása szerint jövőre 52 fajta elvonáson keresztül kívánja biztosítani a büdzsé bevételeit, ráadásul úgy, hogy az adóterhek csökkenésének nyoma sincs. A különadó eltörléséből a vállalkozások gyakorlatilag semmit nem érzékelnek majd a társasági adó emelése miatt. Mint az ÁSZ rámutat: a jövő évi társaságiadó-bevétel lényegében megegyezik az idei évre várható társasági adó és különadó összegével.
*
A járulékcsökkentés kedvező hatását a számvevők szerint mérsékli a rehabilitációs járulék nagymértékű emelése, a vagyonadó bevezetése pedig 50 milliárd forintos többletterhet ró a lakosságra. A gazdaság visszaesése és a fogyasztás csökkenése miatt a számvevők úgy látják: a társasági adóra és az áfára vonatkozó terveket kockázat övezi, s ugyanez érvényes az adóhátralékokra, amelyek behajtása bizonytalan. Az állam által vállalt kezességek és garanciák szintén alááshatják a költségvetési terveket, ahogyan az államadósság kamatterhei is, amelyekre 1153,3 milliárd forintot, a társaságiadó-befizetések dupláját különítette el a 2010-es költségvetés. Az ÁSZ egyúttal arra hívja fel a figyelmet, hogy a feladatok és az azokhoz rendelt források nincsenek összhangban egymással, vagyis nincs elegendő pénz a büdzsében előírt valamennyi állami célkitűzés teljesítésére.
Az önkormányzatokra vonatkozó költségvetési tervek ugyancsak kritikát kaptak. A számvevők itt azt nehezményezték, hogy a 120 milliárd forintos elvonás háttere nem ismert, azaz egyelőre nem lehet eldönteni, megalapozottan kéri-e a kabinet a településektől a megtakarítást. A munkanélküli-segélyekhez kapcsolódó kiadásokkal szintén gond lehet. Az ÁSZ emlékeztet: a nyilvántartott álláskeresők száma már az idei első fél évben is 101 ezer fővel volt több, mint egy évvel korábban, ráadásul a foglalkoztatottság általában 2-3 negyedévnyi késéssel reagál a gazdasági teljesítmény változásaira, vagyis könnyen előfordulhat, hogy álláskeresési támogatásra a terveknél végül több pénzt kell kifizetni.
Hasonló aggályokat fogalmazott meg tegnap publikált jelentésében a Költségvetési Tanács. A testület több ponton gyakorlatilag megismételte az augusztusban már megfogalmazott kétségeit. Ezek szerint az állami vállalatok vesztesége megtorpedózhatja a büdzsében szereplő tervek teljesülését. A testület az önkormányzatok eladósodását is veszélyesnek találja, mivel az a tervezettnél jóval nagyobb hiányt okozhat az államháztartásban. Figyelemre méltó, hogy a gazdasági visszaesést illetően a tanács rövid távon némileg optimistább a kormánynál, ám úgy látja: a korábbi években elvesztett dinamikus növekedés – a kormányzati előrejelzéssel ellentétben – nem tér vissza 2011-ben, de még 2012-ben sem. A friss prognózis azzal számol, hogy a magyar gazdaság három év múlva is csak 3,3 százalékkal tud bővülni, a foglalkoztatás helyzete pedig nem javul érdemben. A reálkeresetek 2011-ben kezdhetnek el nőni, igen szerény, egy százalék alatti mértékben. A tanács tegnapi közleményében az áttekinthetőségére hivatkozva egyébként azt javasolta a kormánynak, hogy tegye közzé a költségvetés készítésének alapjául szolgáló adatokat, közöttük azokat is, amelyekre a kabinet makrogazdasági előrejelzése támaszkodik.

Dagad az államadósság. A bruttó államadósság 2009-ben a GDP 78,8 százalékát, jövőre a 79,2 százalékát teszi ki – tette közzé friss előrejelzését honlapján a Pénzügyminisztérium. A dokumentum éves átlagban a versenyszférában a foglalkoztatottak számának 3,5 százalékos csökkenésével számol az idén, 2010-ben a foglalkoztatottak száma további közel 2 százalékkal csökkenhet a szektorban, így öszszességében 2009-ben 10 százalékhoz közelítő, 2010-ben pedig 10-10,5 százalékos munkanélküliségi ráta jellemezheti a magyar gazdaságot. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.