Lélekmosdatás dzsesszel

Egymás után két este olyan programmal áll elő a főváros egyik dzsesszközpontjának számító Budapest Jazz Club, hogy gyakorlatilag kár is egyebet tervezni, már ha az ember egy kis míves dzsesszre vágyik így a vénnyári utózöngében. Ma és holnap este belpesti dzsessz Dreschtől László Attilán át Bábelig.

Klementisz Réka
2009. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vegyük csak a ma esti Dresch Quartet koncertjét. Aki eligazodást keres, merre is halad manapság a magyar dzsessz, elég, ha elcsípi Dresch „Dudás” Mihályt élőben. Szabados György szuverén zenei világnak és Dresch munkásságának olyasféle jelentőséget tulajdonít a külföldi kritika, amilyen a komolyzenében Bartókot illeti.
A nevükkel fémjelzett etnodzsessz irányzat bartóki mélységgel és érzékenységgel ötvözi a magyar népzenei hagyományt és a dzsesszt, miközben nyoma sincs benne a fúziós divatzenék kényszeredettségéből. Leginkább a magyar kultúrára egyébként is fogékony franciák keresik és kedvelik, de nincs olyan nívós európai fesztivál, ahová Dresch ne kapott volna már meghívást. És ami legalább ennyire fontos: Dresch aligha cserélné bármire a Káli-medencét, szeret itthon, s a szakma és a közönség viszontszereti. Örökké kereső, nyugtalan, a zenéjéből mégis végtelen béke árad. Drescht hallgatni minden körülmények között gyógyzene. Lemossa a rozsdát, a port, a koszt, amit az ember itt-ott járva szed magára, s hordoz aztán, vonszol napokon, hónapokon (egy életen) át, ha ugyan meg nem áll néha megmosdatni a lelkét. Szuverén zene, annak minden erejével és hitelességével. Talán nem túlzás azt állítani, hogy Lajkó Félix zsenije sem teljesedhetett volna ki a kezdeti néhány év nélkül, amikor még ismeretlen vajdasági hegedűsként Dresch Mihály Budapestre hozta, maga mellé vette, és bedobta a mélyvízbe. Lehet fejtegetni, elemezni a titkát, de alighanem felesleges. El kell menni, megtisztulni.
Szombaton a magyar dzsessz egyik legelismertebb gitárosa, László Attila lemezbemutatójával pedig akár lehet is folytatni. László Attila a kilencvenes ével elején alapított önálló együttest, azóta is következetesen képviseli a nemes egyszerűséggel kortárs dzsessznek nevezett irányzatot az egyre színesebb palettán, amelyen tökéletesen megfér a mainstream,és minden, ami csak a gyökereknél dzsessz, de leginkább valami más. A nemrég megjelent Babel című album címéhez híven többnek ígérkezik a szombati alkalom, mint egy őszi estéhez simuló koncert: László Attila mellett eljön néhány barátja is (Harcsa Veronika, Oláh Kálmán, Borlai Gergő, Lattmann Béla, Csányi Zoltán és Emilio), egy-egy önálló hang, más-más zenei irány, és együtt adják bizonyságát, hogy a sok különbözőség összhangzattá simítható – a dzsesszben mindenképp.
A belváros legfiatalabb állandó dzsesszműhelyében hétről hétre megrendezett ingyenes jam session most sem marad el; ma és holnap este tizenegytől Oláh Tzumó Árpád, Bolla Gábor és Balázs József vezetésével örömzene követi a koncerteket hajnalig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.