Megvalósítani a lehetetlent

Új felállásának első hivatalos lemezbemutatóját a Költészet vásárán tartotta a Kosbor együttes. A zenekar nem kisebb vállalkozásba fogott, mint hogy a középkori dallamvilágba ágyazva teszik hangzóvá Pilinszky János költői művét, s így látják el új értelmezési horizontokkal – mesebeli hangszerek kíséretével.

Paár Tamás
2009. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint húsz éve, 1987-ben alakult az együttes. Két éve zenélnek hárman, azelőtt a változó felállású Kosbor volt még héttagú zenekar is. Saját zenéjüket „Wor*d Music”-nak titulálják, ami az ő szóhasználatukban versalapú etno-kamarazenét jelent. Eddig egy kazettával és három lemezzel büszkélkedhetnek. Kevés alkalommal lépnek fel, és nem sorolják magukat az ismert zenészek közé, hiszen tudják: az énekelt vers nem igazán tömegműfaj. Azelőtt sem voltak magukat jól menedzselő zenészek, s közben a világ is változott.
– A kis klubokban „föld alatti” zenélés kora, amelyben a Kosbor is született, véget ért azzal, hogy a nagy múltú helyek és a sok kis underground hely megszűnt (és csak kevés olyan született, mint például a Nyitott Műhely). A nyári fesztiválok idejét éljük, de ezeken a fesztiválokon – kevés kivételtől eltekintve – általában mindenki csak jól akarja érezni magát, így a versmegzenésítéseket előadó zenekaroknak kevés helyük van – mondja el Tamás Benedek, a trió énekese és dalszerzője.
A bevett versmegzenésítéstől mindig is próbálták távol tartani magukat. – Versek dallá alakításakor akaratlanul is azon kapja magát az ember, hogy a Kalákához hasonlóan énekel, vagy egy Sebő dallam ugrik be. Ez nem jó, mert tőlünk ez nem hiteles, ezért nagy elődök útja helyett a saját ösvényeinket keressük, és más módokon nyúlunk a költeményekhez – mondja.
A Kosbor tagjai tudták, hogy a lehetetlenre vállalkoznak, mikor zenészekként Pilinszky verseiből kívántak dalokat alkotni. – Egyrészről igen szikárak és jellegzetesek ezek a művek témájukban – így Tamás Benedek –, másrészt igen erősen él a verskedvelőkben Pilinszky saját felolvasásának atmoszférája. Ráadásul a költő személyiségéről is határozott képük van az embereknek.
– Ha már a lehetetlent kívánjuk megvalósítani, akkor miért ne nyúlnánk különleges, szinte „nem is létező” hangszerekhez? Miért ne próbáljunk ki kevésbé ismert hangzásokat? – mondja mosolyogva az énekes egyedi instrumentumaikra célozva. Először a hangszereket válogatták össze, mikor eldöntötték, hogy Pilinszky költeményeit adják elő. Így például a Gyulai Csaba megszólaltatta udut – amely egy afrikai hangszer, hasonló a cigányok kannájához. Tamás Benedek megépíttette lantgitárját, amelynek hathúros változata vándormadárlantként is ismeretes, és elsősorban Németországban volt népszerű a romantika idején; most új nyakat, dupla húrozást és egyéni hangolást kapott. Nemes János fuvolája se mindennapi: az egyszerre selymes és reszelős hangú kaval nevű bolgár hangszer hangjait utánozandó kavalfejet szereltek rá, s így megszületett a kavola. Játszanak még dafon, gadulkán és szaxofonon. A dallamvilág tulajdonképp részben kölcsönzött – vallják be a tagok. – A XII. századi Bölcs Alfonz kasztíliai király Cantigas de Sancta Maria című énekgyűjteményének gyönyörű darabjai segítségével keltünk életre sokszor egy-egy szöveget. Érezzük, hogy ezek nem múzeumi tárgyak, ezek működnek!
Így egyszerre tartják elevenen a középkori zenét és juttatják el a verseket a nyitott közönségnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.