Nem csökkennek a hitelkamatok

A bankok a válság káros hatásaira hivatkozva csaknem egy éve folyamatosan emelik és magasan tartják a hitelek kamatait. Az utóbbi időben javulni kezdett a gazdaság helyzete, az adósok mégsem érzik ennek kedvező hatásait a törlesztőrészleteken. Szakértők szerint a pénzintézetek rossz döntéseinek árát a jól fizető ügyfeleknek kell fedezniük. Kérdés, a banki magatartási kódex javíthat-e a helyzeten, hiszen a pénzintézetek az etikai szabályzatukat sem tartották be.

Csécsi László
2009. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyértelmű, hogy a bankok az ügyfelekkel fizettetik meg a hibás döntéseik árát – nyilatkozta lapunknak Róna Péter közgazdász. A szakember annak kapcsán beszélt erről, hogy a pénzintézetek a válság elején a romló gazdasági környezetre hivatkozva nagyon serényen emelni kezdték a kölcsönök kamatait, ám az utóbbi hónapok javuló tendenciáit alig érvényesítik az áraikban. Ez annyit jelent, hogy Magyarországon nem létezik a kedvező és kedvezőtlen változásokat egyaránt érvényesítő szimmetria elve, mert a drágulást hozó változások mindig hamarabb és nagyobb mértékben jelentkeznek, mint a könnyítések.
Pedig a szakértők szerint a bankoknak minden okuk meglenne arra, hogy enyhítsenek az emberek terhein. Róna Péter úgy látja, hogy az összes olyan tényező, amely befolyásolhatja a kamatokat, az ügyfelek számára kedvező irányba mozdult el az elmúlt fél évben.
A szakember közölte: a válság kezdetén a drágítások indoklásában a bankok előszeretettel hivatkoztak arra, hogy romlott az ország kockázati besorolása, ezért a pénzhez jutás is megdrágult. Igen ám, de az ország rizikóját mutató, úgynevezett CDS-felár már március eleje óta meredeken tart lefelé, míg a hitelkamatok magasan maradtak. Ráadásul nem ez az egyetlen olyan javuló tényező, amely lehetővé tenné a kamatok csökkenését. – A bankközi kamatok, amelyek a pénzintézetek egymásnak nyújtott hiteleinek az árát mutatják, és amelyek szintén a drágítások egyik legfőbb indokai voltak, már az év eleje óta leszálló ágban vannak, ám a hitelkamatok ezeket sem követték – tette hozzá a közgazdász. A devizahitelekre a jegybanki alapkamatok alakulása is jelentős befolyással bír. Csakhogy ezek a krízis kitörése óta nagyot zuhantak. Az Európai Központi Bank kamatrátája már május óta rekordalacsony szinten, egy százalékon áll, pedig a válság kitörésekor még négy százalék körül járt. A svájci jegybank szintén heves kamatcsökkentésbe kezdett tavaly ősszel. Jelenleg a svájci alapkamat egy százalék alatt van, míg a válság kezdetén két százalék fölött volt.
A fentieken kívül a devizahitelek törlesztőrészletének alakulásába a forint árfolyama is jelentősen beleszól. Minden bizonnyal sokaknak okoztak kellemetlen perceket a háromszáz forint fölötti euróárfolyam idején kiszámlázott törlesztőrészletek. Csakhogy azóta változott a helyzet, és a forint nagyot erősödött az elmúlt hónapokban. Róna Péter szerint a kedvező változások hatására körülbelül 3,5 százalékkal kellett volna csökkenniük a hitelkamatoknak.
A kérdés az, hogy az ügyfelek miért nem érzik a javulás hatásait. A közgazdász úgy látja, hogy a magas kamatok egyik legfőbb oka az, hogy a bankok minősített hitelállománya (azok a kölcsönök, amelyeket csak késve vagy egyáltalán nem törlesztenek az ügyfelek) az év elején mért 4-5 százalékról 13 százalékra nőhetnek az év végéig. – Márpedig ezeket a veszteségeket a bankoknak le kell írniuk, és ők a legegyszerűbb megoldást választották: azoktól az ügyfelektől teremtik elő a hibás döntéseik költségeit, akik még tudnak fizetni – jelentette ki Róna Péter. Hozzátette: a pénzintézetek a kockázatokat szinte teljes egészében továbbítani tudják az ügyfeleknek. Szerinte ez a gyakorlat az új banki magatartási kódex hatására sem fog megváltozni, mert a pénzintézetek annak hatályba lépése után is akkora terhet raknak az ügyfelekre, amekkorát akarnak. Róna Péter úgy látja, hogy még mindig túl sok olyan indokot találhatnak a bankok, amelyekkel meg tudják magyarázni, hogy miért emelik meg a kamatokat, vagy jelen esetben miért nem csökkentik őket.
Müller János, a szövetség szóvivője azonban úgy látja, hogy a magatartási kódex meg fogja változtatni a bankok gyakorlatát, és megköveteli tőlük, hogy csak indokolt esetben emeljenek kamatot, sőt, ha kedvezően változnak a körülmények, akkor csökkentsék is azt. A szóvivő mondataiból cinizmus sugárzik, hiszen a Magyar Bankszövetségnek már tíz éve van etikai kódexe, amelyet a bankok egyáltalán nem tartanak be. Müller János szerint ez nem szabályozta a kérdést, mert elsősorban a bankok közötti kapcsolattal foglalkozik. Ez a kijelentés azonban egyáltalán nem igaz.
Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szóvivője lapunknak elmondta: „a szimmetria kérdését a magatartási kódex szabályozza.” Ő is figyelmen kívül hagyja azonban, hogy ha a 10 éve érvényben lévő etikai kódexet betartották volna a bankok, akkor ma kevesebbet kellene fizetniük az embereknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.