Reformerek kőbaltával

Szerető Szabolcs
2009. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bukott miniszterelnök jozefinista reformdühét szavakban felváltotta a szocialisták baloldali útkeresése és az átmeneti kormányfő értéksemleges válságkezelése, mindez azonban csak szemfényvesztő taktikázás. Bajnai Gordon nyájasabb stílusa csak a politika felhőrégiójában teremtett egy kicsit tisztább levegőt a mosdatlan szájú provokátor, Gyurcsány Ferenc után, a kormányzás lényege nem változott, ahogy Székely Tamás vagy Hiller István sem hozott szemléletváltást, az alapokat érintő fordulatot a rábízott területen a romboló elődök, Horváth Ágnes és Magyar Bálint lelépésével. A MÁV tervezett átalakítása, „reformja” körüli legfrissebb hírek pontosan megmutatják, hogyan vezet zsákutcába a mindent eszetlenül felforgató neoliberális igyekezet és a szocialista pártban tovább élő kádári érdekkijáró alkupolitika szövetsége.
Ma már senki sem vitatja, hogy a Kóka János nevéhez köthető első vonalbezárási hullám nem hozott érdemi megtakarítást, nem javított a vasúttársaság nyomorult helyzetén, tehát tökéletesen értelmetlenül gerjesztett feszültséget a társadalomban. (A sínfelszedés verítékes feladatát az állam kiadta társadalmi munkába, hogy a pusztítás visszafordíthatatlan legyen.) Most újabb járatritkításra készül a kormány a vasúti személyszállításban, ami ellen az érdekképviseletek végre biztató egységben léptek fel. A távirati iroda napokkal ezelőtt hírt adott róla, tegnap a kormány közeli Népszabadságban is megjelent, hogy a decemberben leálló vasútvonalakról az MSZP képviselőivel alkudozott a szaktárca, így, ha létezett egyáltalán, az átalakítás szakmai koncepcióját alaposan eltéríthette a politika. Mit ad Isten, az ellenzékiek által képviselt választókörzetekben élők kárára.
Ha ehhez hozzávesszük azt a hírt, hogy a halálra ítélt egyik szakasz felújítására nemrégiben jelentős összeget költöttek, rögtön összeáll a kép a haladó, balliberális reformpolitikáról. Nem egyszeri, véletlen kisiklás történt itt, láttunk már hasonlót korábban is, amikor a kórházi ágyszámok csökkentéséről végül az erős helyi szocialista lobbicsoportok mondták ki a végső szót Molnár Lajos idején, amikor milliárdokért felújított laktanyákat zárt be szinte a munka befejeztével a honvédelmi kormányzat. Ideje volna hát végleg kilépni abból az értelmezési keretből, miszerint Magyarországon a tökéletlen, hibát hibára halmozó, de mégiscsak a modernizáció ügyét képviselő, a fájdalmas, ám a józan belátás szerint szükséges, hosszú távon a közjót szolgáló reformokat szorgalmazó kormányoldal áll szemben maradi, a társadalmat minden értelmes változtatási szándék ellen hergelő ellenzékével.
Fájdalom, amit a szocialisták az úgynevezett SZDSZ hol koalíción belüli, hol külső támogatásával végigvittek, annak nemhogy a modernizációhoz – amely egyébként csak előfeltétele a társadalmi felemelkedésnek, a polgárosodásnak, de messze nem azonos azzal – nincs köze, épp ellenkezőleg: kis túlzással a reformkorig, Széchenyiig visszamenőleg veszi el, vonja vissza nemzedékek közös teljesítményét a vasúti közlekedéstől mondjuk a közművelődés és -oktatás intézményrendszeréig. Mindezt a racionalitás jegyében, de a legcsekélyebb rövid távú költségvetési haszon nélkül. A bukófélben lévő kurzus kulcsfigurái: anti-Podmaniczky a főváros, anti-Klebelsbergek az oktatásügy élén. És a háttérben Bokros Lajos, akit annak idején a nem éppen jobboldali szimpátiájáról ismert nagyszerű költő, Orbán Ottó nevezett kőbaltás miniszternek.
Szimbólumerejű hírt közölt tegnap a Magyar Hírlap is: rozsdásodás miatt igen rossz állapotban van a Lánchíd. Új reformkor? Ugyan már.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.