Változatok Haydn koponyájára

Pethő Tibor
2010. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Medve szimfónia dallamával indít a Haydn-év apropóján a Bárka Színház felkérésére Esterházy Péter által írt, Göttinger Pál által rendezett, a címében zenei műfajt hordozó dráma. Esterházy muzsikaként tekint saját szerzeményére, amely hasonlóan a művész többi színpadi művéhez, elsősorban „epikus természetű”, akár az Úristen a Hrabal könyvében. A műnemi-műfaji s a különböző művészeti ágak közötti szimbiózis megteremtése kétségtelenül grandiózus kísérlet, tartalmazza az organikus világteremtés eleve kudarcra ítélt gesztusát. Ennek a művészi alapállásnak legsikerültebb drámai változata Esterházy esetében talán a Rubens és a nemeuklideszi asszonyok című alkotása. A Rubenshez hasonlóan Angyal száll a földre a Haydn-koponyára írt variációkban is, hangsúlyosabb szerepet kapva jelen esetben. A minden bizonnyal a Teremtőtől nyert feladat és szövegkönyv alapján kell eljárnia, s gúnnyal vegyes szemérmes pátosszal ezt meg is teszi. Az Isten-művész párhuzam, mint annyi más helyen, ezzel megkezdi többrétegű működését az előadáson belül. Esterházy a színházi hajónaplóként osztogatott műsorfüzetben a vendégszöveg által nyitott új terekről, új asszociációs lehetőségekről beszél. A képzettársításban persze a néző magától értetődően a felhangzó muzsikát is figyelembe veszi, hasonló belső törvényszerűségeknek engedelmeskedve. „Vendégzenei” jelenség például, mikor Haydn Luigia Polzellivel kibontakozó furcsa szerelmének egyik emelkedőjén felhangzik a Tyúkszimfónia. Hasonló, ám jóval mélyebb asszociációs láncot indíthat el a Teremtővel való párhuzam jegyében az első felvonásban megszólaló, Krisztus hét szava a keresztfán című vonósnégyes. A gyermek Haydn az általa faragott „hangszeren” játszik, gyakorlatilag két száraz ággal hegedül, mint Assisi Szent Ferenc. Ennél erősebb gondolati alapozás nem is kellene.
A semmiből, illetve az önmagából való teremtés és a megváltás, egymástól elválaszthatatlan isteni tette alapmotívuma a drámának ugyan, ám a koherencia kellő hiánya elhalványítja ezt a vonást. Ezért lesz erőtlen az összefüggés akár a koponya és a test egyesítését az időbeli egyezés miatt az 1954-es világbajnokság döntőjével párhuzamba állító gondolattal, akár az isteni teremtésre vonatkozó, mély zárógondolatokkal, amely szerint az Úr a hiány alapján dolgozik, azaz jelen esetben a Haydn-alakú hiányt akarta betölteni a világegyetemben. Az előadásban meglévő szertelen drámaiság teszi talán kiforratlanná a különböző változatokban létező művet. A szereplők, elsősorban Lázár Kati és Ilyés Róbert kiválóan játszanak. A dráma továbbgondolása, a letisztulási idő kivárása viszont mindenképp szükséges lenne egy későbbi, valóban befejezett változathoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.