Arccal a televíziós forgalmazás felé

Tegnap ismertette üzleti filozófiáját a Budapest Film Kft. új menedzsmentje. Mint arról már korábban beszámoltunk, a filmforgalmazó cégben ötvenegy százalékos tulajdonrészt vásárolt a berlini székhelyű A Company.

Tölgyesi Gábor
2010. 02. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látszólag egyszerű a képlet: csökkent a művészfilmek nézőszáma, válságban a mozipiac, ezért a Budapest Film Kft. szakmai befektetőt keresett. A magyarországi filmforgalmazás mintegy 10 százalékát lefedő cég – 51 százalékos – többségi tulajdonosa múlt év szeptemberében a berlini székhelyű A Company lett, amely továbbra is a magyar filmek egyik legfőbb forgalmazója kíván maradni. Igaz, a mozikban ezentúl több zsánerfilmet mutatna be, a cég tevékenységére a hangsúlyt a jövőben a televíziós filmek értékesítésére és az úgynevezett video on demand (VOD) rendszer felfuttatására helyezné. A Budapest Film Kft. 2007-ben alapította digitális VOD-platformját, a Filmkliket, ebben 2008 júniusa óta rendelkezett 25,1 százalékos részesedéssel az A Company, ma már többségi tulajdonos. A 2003-ban alapított A Company kizárólag a kelet- és közép-európai – posztszocialista – országokban terít filmeket, a felhasználási jogokkal kereskedő leányvállalata, az EEAP százszázalékos tulajdonosaként. A Budapest Film Kft. hat éve az EEAP filmjeinek kizárólagos forgalmazója Magyarországon.
A képletet bonyolítja a Budapest Film cégcsoport összetett tulajdonosi és pénzügyi viszonya. A magyar filmforgalmazásban és moziüzemeltetésben 1987 óta működő Budapest Film 1997-ben alakult holdinggá, privatizáció révén. Az 1,27 milliárd forint alaptőkéjű, zártkörű részvénytársaság – a főváros egyszemélyes gazdasági társasága – tevékenységét több kft.-be szervezték ki. Eddig minden cégben a többségi tulajdonos az anyavállalat, a Budapest Film Zrt. volt. Most ez a helyzet a Budapest Film Kft. esetében megváltozott.
A fővárosi artmozik üzemeltetése 1997-től továbbra is a zrt. feladata maradt, míg a Budapest Film Kft. a filmforgalmazást látta el. A Budapest Film Kft. alá további négy leányvállalat tartozik: a DVD-értékesítéssel foglalkozó ADS Service Kft., a magyar filmeket forgalmazó Hungarotop Kft., a vitatott körülmények között életre hívott filmgyártó vállalat, a Budapest Film Produkciós Kft., továbbá már az említett Filmklik Kft., amely Magyarországon elsőként vállalkozott digitálisfilm-forgalmazásra.
A Budapest Film Kft.-ben 2007-ben emeltek törzstőkét, akkor a kft.-ben már csak 40 százalékban maradt tulajdonos a Budapest Film Zrt., míg a cég nagyobbik hányada a dolgozók – vezető munkatársak – birtokába került. 2008-ban újabb törzstőkeemelés történt a kft.-ben, a Budapest Film Zrt. ekkor a kft. hatvan százalékát tulajdonolta. 2009-ben adták el a cég 51 százalékát, ám lehetőség volt a kft. 75 százalékos értékesítésére is.
Tegnap hiába érdeklődtünk Port Ferencnél, a Budapest Film Zrt. vezérigazgatójánál az adásvétel részleteiről, azok továbbra sem publikusak. Port Ferenc egyébként korábban nemcsak a Budapest Film Zrt. vezérigazgatója, hanem a Budapest Film Kft. ügyvezető igazgatója is volt, a kft.-ben betöltött tisztségét – az A Company Hungaria ügyvezetőjeként – múlt év ősze óta a TV2 korábbi programigazgatója, Poich Lóránd látja el. Port Ferenc a továbbiakban a cég tanácsadója lesz, és természetesen az ügylet nem érinti pozícióját a Budapest Film Zrt.-nél.
Egyértelmű, hogy kommerszebb filmekkel fogjuk bővíteni a Budapest Film kínálatát – ismerte el lapunknak az A Company alapító-vezérigazgatója, Alexander van Dülmen, aki arra is kitért, nem egyértelmű, mi tekinthető ma kereskedelmi filmnek. Példaként A felolvasót és Clint Eastwood munkáit említette. – Tartani fogjuk a Budapest Film művészfilmes profilját, ám lehet, évente 15 szerzői film helyett csak ötöt hozunk be a magyar mozikba. – Alexander van Dülmen a Budapest Film Kft. tevékenységét elsősorban a televíziós forgalmazás terén bővítené, a DVD-értékesítés és a VOD-platform kiszélesítése után említette csak a moziforgalmazást. A vezérigazgató által említett friss, új szellem pedig: évente 25-30 film, 5-7 művészfilm, 4-5 nemzetközi vagy európai független film a mozikban.
Poich Lóránd szerint az új üzletpolitika lényege, hogy a Budapest Film Kft. eddig kiegészítő tevékenységei kerülnek előtérbe, mivel az artfilmek nézőbázisa az utóbbi években csökkent. Az okok között említette az illegális letöltést is, amit egy, a Film.hu portálon közzétett tanulmány cáfolni látszik. A Nemzeti Filmiroda által készített statisztika szerint a múlt évben 810 ezer nézője volt az artfilmeknek, míg 2008-ban csak 231 ezer. Nem tudni viszont, hogy a filmeket milyen arányban látták a nézők multiplexekben, illetve artmozikban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.