Látszólag egyszerű a képlet: csökkent a művészfilmek nézőszáma, válságban a mozipiac, ezért a Budapest Film Kft. szakmai befektetőt keresett. A magyarországi filmforgalmazás mintegy 10 százalékát lefedő cég – 51 százalékos – többségi tulajdonosa múlt év szeptemberében a berlini székhelyű A Company lett, amely továbbra is a magyar filmek egyik legfőbb forgalmazója kíván maradni. Igaz, a mozikban ezentúl több zsánerfilmet mutatna be, a cég tevékenységére a hangsúlyt a jövőben a televíziós filmek értékesítésére és az úgynevezett video on demand (VOD) rendszer felfuttatására helyezné. A Budapest Film Kft. 2007-ben alapította digitális VOD-platformját, a Filmkliket, ebben 2008 júniusa óta rendelkezett 25,1 százalékos részesedéssel az A Company, ma már többségi tulajdonos. A 2003-ban alapított A Company kizárólag a kelet- és közép-európai – posztszocialista – országokban terít filmeket, a felhasználási jogokkal kereskedő leányvállalata, az EEAP százszázalékos tulajdonosaként. A Budapest Film Kft. hat éve az EEAP filmjeinek kizárólagos forgalmazója Magyarországon.
A képletet bonyolítja a Budapest Film cégcsoport összetett tulajdonosi és pénzügyi viszonya. A magyar filmforgalmazásban és moziüzemeltetésben 1987 óta működő Budapest Film 1997-ben alakult holdinggá, privatizáció révén. Az 1,27 milliárd forint alaptőkéjű, zártkörű részvénytársaság – a főváros egyszemélyes gazdasági társasága – tevékenységét több kft.-be szervezték ki. Eddig minden cégben a többségi tulajdonos az anyavállalat, a Budapest Film Zrt. volt. Most ez a helyzet a Budapest Film Kft. esetében megváltozott.
A fővárosi artmozik üzemeltetése 1997-től továbbra is a zrt. feladata maradt, míg a Budapest Film Kft. a filmforgalmazást látta el. A Budapest Film Kft. alá további négy leányvállalat tartozik: a DVD-értékesítéssel foglalkozó ADS Service Kft., a magyar filmeket forgalmazó Hungarotop Kft., a vitatott körülmények között életre hívott filmgyártó vállalat, a Budapest Film Produkciós Kft., továbbá már az említett Filmklik Kft., amely Magyarországon elsőként vállalkozott digitálisfilm-forgalmazásra.
A Budapest Film Kft.-ben 2007-ben emeltek törzstőkét, akkor a kft.-ben már csak 40 százalékban maradt tulajdonos a Budapest Film Zrt., míg a cég nagyobbik hányada a dolgozók – vezető munkatársak – birtokába került. 2008-ban újabb törzstőkeemelés történt a kft.-ben, a Budapest Film Zrt. ekkor a kft. hatvan százalékát tulajdonolta. 2009-ben adták el a cég 51 százalékát, ám lehetőség volt a kft. 75 százalékos értékesítésére is.
Tegnap hiába érdeklődtünk Port Ferencnél, a Budapest Film Zrt. vezérigazgatójánál az adásvétel részleteiről, azok továbbra sem publikusak. Port Ferenc egyébként korábban nemcsak a Budapest Film Zrt. vezérigazgatója, hanem a Budapest Film Kft. ügyvezető igazgatója is volt, a kft.-ben betöltött tisztségét – az A Company Hungaria ügyvezetőjeként – múlt év ősze óta a TV2 korábbi programigazgatója, Poich Lóránd látja el. Port Ferenc a továbbiakban a cég tanácsadója lesz, és természetesen az ügylet nem érinti pozícióját a Budapest Film Zrt.-nél.
Egyértelmű, hogy kommerszebb filmekkel fogjuk bővíteni a Budapest Film kínálatát – ismerte el lapunknak az A Company alapító-vezérigazgatója, Alexander van Dülmen, aki arra is kitért, nem egyértelmű, mi tekinthető ma kereskedelmi filmnek. Példaként A felolvasót és Clint Eastwood munkáit említette. – Tartani fogjuk a Budapest Film művészfilmes profilját, ám lehet, évente 15 szerzői film helyett csak ötöt hozunk be a magyar mozikba. – Alexander van Dülmen a Budapest Film Kft. tevékenységét elsősorban a televíziós forgalmazás terén bővítené, a DVD-értékesítés és a VOD-platform kiszélesítése után említette csak a moziforgalmazást. A vezérigazgató által említett friss, új szellem pedig: évente 25-30 film, 5-7 művészfilm, 4-5 nemzetközi vagy európai független film a mozikban.
Poich Lóránd szerint az új üzletpolitika lényege, hogy a Budapest Film Kft. eddig kiegészítő tevékenységei kerülnek előtérbe, mivel az artfilmek nézőbázisa az utóbbi években csökkent. Az okok között említette az illegális letöltést is, amit egy, a Film.hu portálon közzétett tanulmány cáfolni látszik. A Nemzeti Filmiroda által készített statisztika szerint a múlt évben 810 ezer nézője volt az artfilmeknek, míg 2008-ban csak 231 ezer. Nem tudni viszont, hogy a filmeket milyen arányban látták a nézők multiplexekben, illetve artmozikban.

Vajna Tímea újra anya lesz, egy kislányt hord a szíve alatt