Bíróságon a Concorde-tragédia

Gondatlan emberöléssel vádolják a francia ügyészek a Continental Airlines és az egykori Concorde-program két-két munkatársát, valamint egy légi biztonsági tisztviselőt a 2000-ben lezuhant Air France-gép szerencsétlensége miatt. A vádlottak egymásra mutogatnak, valamint cáfolni próbálják azt a szakértői jelentést, amely a Continental felelősségére mutatott rá a 113 halálos áldozatot követelő ügyben.

Nagy Áron
2010. 02. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kit vagy kiket terhel a felelősség a csaknem tíz éve lezuhant Concorde balesete miatt, amelyben 113-an vesztették életüket? – erre a kérdésre keresik tegnap óta a választ egy Párizshoz közeli bíróságon. Cergy-Pontoise-ban a következő négy hónap a 2000. július 25-i katasztrófáról szól majd. A vádlottak: a Continental Airlines amerikai légitársaság egyik szerelője és tisztviselője, két nyugdíjazott Concorde-mérnök, valamint egy volt francia légibiztonsági tisztviselő. Előbbieknek az ügyészek azt rótták fel, hogy a Continental DC–10-es gépének javításakor a mérnök – az őt ellenőrző tisztviselő jóváhagyásával – tiltott titán alkatrészt használt fel, amelyet ráadásul rosszul is rögzített, így azt a magasba emelkedő repülő elhagyhatta. Percekkel később a Concorde erre futott rá, s a szakértői jelentés szerint ez végzetesnek bizonyult. A sugárhajtású gép egykori mérnökeit és a harmadik francia férfit ugyanakkor azzal vádolják, tisztában voltak a hangsebesség kétszeresével közlekedő repülő technikai hibáival, mégsem tettek semmit ezek kiküszöböléséért. Ügyvédjük szerint azonban a katasztrófát nem jósolhatták meg.
Másként látja ezt Olivier Metzner, a continetalosok védője, aki a három franciára mutogat, és cáfolni kívánja azt a hivatalos jelentést is, amely évekkel a szerencsétlenség után megállapította: a leszakadt és a pályán maradt, 43 centiméteres titándarab miatt valósággal szétrobbant az egyik gumiabroncs, amelynek egyik darabja a szárnyban található üzemanyagtartálynak csapódott. A tank a hirtelen megnövekedett nyomástól széthasadt, s a kiömlő kerozin felszállás közben lángba borította a gépet. Metzner állítja: nyolc másodperccel és több mint 700 méterrel az alkatrész elérése előtt már kigyulladt a gép, s ezt két tucat szemtanúval akarják igazolni. A perbe pótmagánvádlóként azoknak a francia áldozatoknak a hozzátartozói is bekapcsolódtak, akiknek a kártalanítása elmaradt. A néhai utasok között egyébként a német állampolgárságúak voltak többségben; az ő rokonaik még 2001-ben az átlagosnál jóval magasabb összegű kártérítést kaptak, ezért számukra nem maradt jogi lehetőség további elégtétel követelésére. A vádlottak, ha elítélik őket, akár öt év börtönre és tetemes pénzbüntetésre számíthatnak. Ítélet május 28-án várható.

Egy korszak vége. A párizsi Concorde-tragédia napja, 2000. július 25. egy korszak végét jelöli a polgári légi közlekedésben. Röviddel utána átvizsgálásra, áttervezésre vonták vissza az angol–francia közös fejlesztésű sugárhajtású utasszállítókat. Kiderült, hogy a szükséges változtatások csillagászati összegeket emésztenének fel, ráadásul a 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadás után a repülőjegy-kereslet is megcsappant, ezért az Air France és a British Airways úgy döntött, kivonja a forgalomból a Concorde-okat. A „levegő királynőjének” tartott gép utoljára 2003. november 26-án szállt fel. Különlegességét gyorsasága adta: a Párizs–, illetve London–New York-útvonalat alig 3-3,5 óra alatt tette meg, igaz, a jegyárak átlagosan 20 százalékkal voltak magasabbak, mint a „hétköznapi” járatok első osztályára. A gép tesztrepülését 1969 márciusában tartották.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.