Linda és Nóra

Pethő Tibor
2010. 02. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sötétszőke, törékeny fiatal nő lassú mozdulattal hátrahajtja fejét. Szempilláit leereszti, elefántcsontszínben játszó nyakán a bőr kissé megfeszül, szájával dús szemű, érett szőlőfürtöt csókol. Az elmosódó kontúrok lassú átmenettel olvadnak a sötét tónusú háttérbe. A kép sejtelmes homályossága mögött azonban új, szabályszerű vonalakat és pontokat kiadó élességet figyelhet meg a szemlélő.
Tóth György fotóművész 1993-as képét a gyakran nyers szexuális tartalmat érzékenységgel átszőtt művészettel megjelenítő amerikai képzőművész, Andy Warhol Interview című folyóiratának állandó munkatársa, Robert Mapplethorpe emlékének ajánlja. Mapplethorpe alkotásai kétségtelenül mintát jelenthetnek, a meztelen női testet ugyanis nem műtárgyszépsége, hanem elsősorban erotikus kisugárzásában rejlő csodája felől közelíti meg az idén hatvanesztendős Tóth György fotóművész oeuvre-je is.
Életművét értő figyelemmel, pontos és finom alapossággal mutatja be P. Szabó Ernő művészettörténész, lapunk munkatársa közelmúltban napvilágot látott tanulmánykötetében. A szerző a pályát vázolva a fotográfiába csaknem beleszülető, az eszmélés határán az első szavakkal a fixír, a hívó fogalmát is megismerő Tóth sok akadállyal, kitérővel nehezített indulásáról elmondja: a Práter utcai fotósszakmunkás-képzőbe nem vették fel, így sokáig betanított fényképészként dolgozott, többek között a szendrőládi cigány telepen. A hetvenes években a sajtó fedezte fel, 1999-ig a Magyar Televízió fényképésze volt, azóta művészetéből él. Elismertségét, keresettségét jól mutatja, hogy kivételes műgonddal, két éven át készült vintázs zselatinos ezüst nagyítását, a Már több mint 40 éve, hogy szeretem a Rolling Stonest címűt a 2008. májusi III. fotóaukción 350 ezer forintos kikiáltási áron hirdették meg eladásra.
A kontúrok esetlegessé tétele s ezzel új körvonalak születése alapvonása Tóth György alkotásainak, akár a tény: képeinek középpontjában a nő áll, nevezzék akár Lindának, Nórának vagy Annamáriának. A könyvborítón szereplő 1995-ös Emese című fotó, amely a bulvársajtó címoldalára is felkerült, szakmai körökben máig példa és hivatkozási alap. A látvány szoborszerű, sajátos szexualitást hordoz. P. Szabó szerint a művész esetében különösen érvényes, hogy maga a technika leírása csak töredékesen képes visszaadni az alkotói folyamatot. Tóth harminc másodperc alatt, hét vakuvillantással hétszer exponál egy negatívra, „de hogy hogyan válik dominánssá az egyik fáziskép és halványabbá, elmosódottabbá a másik, ugyanúgy titok marad, mint az, hogy honnan indul, milyen irányban folytatódik és hol ér véget […] a mozgásfolyamat”. A titkot firtatni talán felesleges, érdemesebb Tóth György képi világában elmerülni, amelyből bőséges válogatást ad a kötet fotómelléklete.
(P. Szabó Ernő: Tóth György. Hungart Kiadó, Budapest, 2009. Ára: 1995 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.