Színházi előadások a Dunán és az m2-n

Varga Klára
2010. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon megjártam néhány hete, amikor elhamarkodottan megörvendtem annak, hogy az MTV archívumából előkerültek a régi pop-rock-dzsessz koncertfelvételek. Ferenczi is, régi Illés is, régi LGT, Beatrice, Omega és még sok nagyszerű előadó volt a kínálatban, és néhány egészen szép, igényes tévéfelvételt is láthattunk.
Azóta, hogy írtam erről, bármikor az m2-re kapcsolok, amikor a zenei salátaműsor kezdődik, mindig csak a régi Dáridókból adnak olyan rémségeket, amiken még nevetgélni sincs miért, esetleg csak feltenni a kérdést: valóban a Duplakávé és a hozzá hasonlók megörökítésére költötték hosszú éveken a közszolgálati tévében az adóforintjainkat?
Úgyhogy nagyon óvatosan szeretnék most nyilatkozni arról, hogy szintén az m2 és a Duna TV programján – évfordulókhoz kapcsolódva – régi, híres színházi előadások láthatók. Vagyis az archívum más zugaiból is előkerül végre néhány szalag. Utoljára az m2-n Az imposztor ment Spirótól a Katona József Színház előadásában, Zsámbéki Gábor rendezésében Major Tamás születésnapján, a Dunán meg a Csehov-napon a Három nővér 1973-as vígszínházi előadása Horvai István rendezésében. (Ha viszont ezek után az m2-n este fél kilenc felé akciós Sas József-kabarét adnak majd, vagy egy elfeledett monodrámát Kiszel Tünde szemöldökéről, akkor azért már nem szeretném rosszul érezni magam.)
Szóval igen tanulságosak ezek a megidézett, legendásnak számító színházi esték. Olyan történeteket látunk végre, amik rólunk szólnak, múltról, jövőről, amiket közülünk való, kelet-európai szerzők nekünk írtak, igaz, abban már nem vagyok száz százalékig biztos, hogy a társulatok maradéktalanul nekünk is játsszák őket. Mindkét előadásban viszonylag sok viszont a fölösleges színházi manír: semmit se mondó, maszatolós, fölöslegesen kaotikus jelenetek veszik körbe a lényeget. Vajon ezek divatosnak számítottak-e annak idején? Milyen különös az is, hogy a színészek épp a legtalmibb gesztusokra, apró játékokra a legbüszkébbek, az is furcsa, hogy egyáltalán látom, mit gondolnak civilben, miközben a színpadon ágállnak, és mondják a szövegüket. És minden emberi gyengeséggel együtt azért születik csoda a színpadon. A Spiró-darabban Major jutalomjátékán kívül az tetszik a legjobban, hogy a szerző végre mindent elmondat hőseivel a magyar színházról, ami a bögyében van. A saját fejükre vallanak a színháziak. Ez szép. Ez aktuális. De még szédítőbben aktuális a Három nővér egy újabb, vajúdó kor hajnalán nézve, amilyen a mi ezredfordulónk. Hiszen itt már nemcsak az elrontott rendszerváltásról van szó, amit elölről kellene kezdeni, hanem egy új világkorszakról, ami jön, ami benne van már minden elveszettségérzésünkben. Ha pedig egy-(két) színházi előadás évtizedekkel később is mond valamit, s új jelentésrétegekkel terhelhető, akkor az már nem kevés, még ha néha idegesítő is benne ez az.
(m2, Spiró György: Az imposztor. Duna TV, Csehov: Három
nővér.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.