Újévi koncert, régi Prétre

Ókovács Szilveszter
2010. 02. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy ki nyeri az évindító keringő- és polkahajkurászást Bécsben, az valódi zenei presztízszsel is bír. Egy francia öregurat akkor ajándékoztak meg e nagy hírrel, mikor kortársait – jó esetben – a napos teraszon tolják össze pezsgőtablettát morzsolni a gyomorszondájukba. És őt még vissza is hívták két év múlva, jelen újévünkre: no, ez aztán a megbecsülés!
Jó régen azt találtam írni Georges Prétre-ről: „… nevére nem rohannak önmagukból kivetkőzött rajongók a lemezbolti dedikálásra. Tán nincs is ilyen, és miért lenne: akiért nem nyomják be a kirakatot, annak manapság már szervezni sem érdemes efféle médiaeseményt. És van művész – vagy, hogy korszerű, globalizált nyelvezettel foglaljuk össze a nyilvánosságban szereplőket: celebritás –, aki nem is igényli ezt.”
Ideje volna finomítani a szavakon. E merev hátú, a Normandiánál partot ért tábornokokat idéző möszjő nyolcvanhetedikjében is faksznikat mutat a világnak – és ha nem is karrierje, de lemezeladása biztos felszállóágba kerül. Hosszú, hosszú az út, amely, ha nem is a Tripperaryig, de Piaf trombitásától a Musikverein Aranyterméig vezet el. Callas oldalán lett ismert, mint amolyan házidirigense. Ami Sutherlandnek Bonynge, és ma Gruberovának Haider, az volt Mariának az akkor harmincas éveiben galoppozó George – s a többiekkel szemben nem volt muszáj feleségül vennie munkaadóját… Prétre a hón alá csapható zeneművész típusa – gondolhatta dívája –, ki képemre formálja a hangszereseket, még a kottát is. (Honi példa ugyanúgy akad: a nemrég elhunyt Mura Péter szinte állandó karmestere volt Fischer Annie idehaza adott zenekari estjeinek.)
Pályájának második felét saját jogon futotta, csak annyit írjunk e helyütt, hogy Wagner-sorozatokat is dirigált a Metropolitanben. Ma már jobbára pálca – és mindig partitúra! – nélkül legyez a feszes tartású, ám fulladékony öregúr, ütései illusztratívak, alig konkrétak. Annál több memória és munka érzik mögötte: hogy asszisztensé-e, vagy a maestróé, nem tudhatom. Azaz dehogynem. Ha a Bécsi Filharmonikusok három év alatt kétszer is őt kérik, igényük lehet e mosolygó matuzsálem finom ízlésére. És tán saját magukat is ünneplik benne: majdnem félszáz éve, hogy az ő pulpitusukon debütált!
A közvetítés türelmes snittekkel, „pomposo” fotografált, Karina Fibich tizenegy kamerája illedelmesen bujkál, mégis sokat mutat – Roger Moore-tól az ütősök fura körtemuzsikáiig mindent megtalál. Apróság, hogy a rendezőnő kénytelen egy gipsznimfa repedt líra-hárfája mentén lifteztetni Jimmy Jibnek csúfolt emelőkaros jószágát: nesze neked, teremimázs… A Bécs-reklám viszont szakadatlan, most is komponálnak egy valzerre: a Wiener bonbons alatt a császári udvarba valaha szállító Demel cukrászat séfje undormányos színezékzselét és gusztusfelpiszkáló főzöttcsokoládé-lapocskákat egyként igazgat márvány munkapultjain.
Az pedig kisebb botrány, hogy kétéves fotókat használnak a borítón csak azért, hogy pár napot még srófoljanak a gyártás-forgalmazás őrült agendáján. (Kiszúrtam, hogy Varga Tamás, az egyik kiváló magyar szólócsellista csak a képeken, ám e koncerten nem szerepel, a többi – például ruhabéli – eltérésre pályázatot írhatna ki a Füles.)
Remélem, legalább a beígért koncert hangját halljuk. Mármint az ideiét – de hogy is különböztessünk meg csillagos ötösöket?
(Újévi koncert/Prétre – Deutsche Grammophon DVD, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.