Üvegrétegek, tündöklő terek

Rétegek címmel rendeztek kiállítást Bohus Zoltán Munkácsy-díjas szobrászművész, érdemes művész alkotásaiból a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galéria Barabás-villa kiállítótermében. A tárlat megnyitóján mutatták be Nagy T. Katalin Bohus című, a Geopen Kiadónál megjelent kötetét, amely az alkotó 1966–2009 közötti fém- és üvegplasztikáit mutatja be.

P. Szabó Ernő
2010. 02. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Light makes life – a fény éltet. Egy külföldi galériásnak írt önvallomásában vetette a papírra e szavakat Bohus Zoltán, aki üvegplasztikáiba sűríti a fényt. A kifejezés minduntalan visszatér műveinek a címében is, egyik 1999-es, a Barabás-villa Galériában is szereplő alkotásának a Fénytér címet adta, s a fényt idézte meg négy évvel ezelőtt az Iparművészeti Múzeumban rendezett retrospektív kiállításán is: „Fényterek. Az első 40 évem.” Nos, a fényterek a nagyszabású kiállítás után újabb dimenziókkal, jelentéstartalmakkal gazdagodtak, a művészről megjelent monográfia és a legújabb kiállítás ismét bizonyíték rá, hogy az újabb negyven év nemcsak megkezdődött, de termékeny időszaknak is nevezhető.
Az régóta nyilvánvaló volt, hogy Bohus Zoltán a kortárs magyar üvegművészet nemzetközileg is elismert, kimagasló alkotója, akinek művei a hazai köztereken, közgyűjteményeken túl számos jelentős külföldi gyűjteményben is megtalálhatók. Pályája első felében ugyan inkább fémszobrászként volt ismert, ahogyan azt a villagalériában több nagyméretű fénykép és az 1969-es domborított krómacél Kompozíció jelzi, az üveg iránti érdeklődése azonban már főiskolás évei során felébredt. Felfedezte, hogy sokan járják az üveg formálásának számos rutinszerűen bejárt, kitaposott útján, de rengeteg a kihasználatlan lehetőség is, hogy sokan, sokféleképpen készítenek üvegtárgyakat, de valójában kevesen beszélnek az üveg nyelvén, amely őt a legjobban izgatta.
Hogy olyan értékeket képes felfedezni és megmutatni az üveggel kapcsolatban, mint senki más, az Egyesült államokbeli Corning Museum of Glass 1979-es kiállításán vált a nagyközönség előtt nyilvánvalóvá. A tárlatra beválogatták Térspirál II. című, ragasztott, réteges üvegplasztikáját is, egy amerikai szaklap pedig a kiállított 280 mű közül besorolta a tíz legfontosabb alkotás közé. Elsősorban ez motiválta a nagy váltást, amely után egyértelműen az üveg művészete kapcsolódott össze Bohus Zoltán nevével.
Ha korábbi építészethez kötődő műveivel mások tereihez igyekezett illeszkedni, az üveg felé fordulva elhatározta, inkább a saját tereit hozza létre, olyan tárgyakat alkot, amelyek akár nagy méretben is megvalósulhatnak. A prizma formája izgatta, de úgy vélte, Pei a párizsi Louvre üvegpiramisával olyan tökéleteset alkotott, hogy ennek a formának a kutatásáról le kell mondania. Akkor jöttek a spirális, íves formák, görbült terek, a kapus sorozatok, az egyiptomi masztabákból kiindulva pedig olyan formákat kezdett keresni, amelyek nem utánozzák a régi épületeket, de mai nyelven megszólalva idézik azokat.
Pontosabban az üveg nyelvén beszélve. Mert akármit csinálunk az üveggel, az optikai törvényszerűségek szerint látjuk benne a fényeket, vagy éppen nyeli el azokat a forma, véli Bohus Zoltán, s vallja, a művésznek az optikai törvényekkel összhangban kell dolgoznia. A kőszobroknál vagy a bronz- plasztikáknál a felületen jelentkező fény-árnyék játszik nagy szerepet az esztétikai élmény kialakulásában, itt viszont az üveg belsejében – ahogyan egyik munkájának a címe mondja, a Belső világban – figyelhetjük meg az izgalmas történéseket. A matematika, a ráció az alapvető rendező elv, amelyet követve a Térspirál formálódik, a vizuális mozgásoknak helyet adó Üres tér kialakul, de a képzelet szabadsága, a játékosság ugyanilyen fontos szervező erő. Egyszerre jelent megfejteni való titkot az anyag, ahogyan az Enigma cím sugallja és érzékelteti a természeti folyamatok logikáját (Déli szél, Erők) vagy éppen a teremtő képzelet formáló erejét. A különböző összetevők mentén rétegekre válik az anyag, hogy azután az egyes rétegekből újra kirajzolódjon a befoglaló forma, az átlátszó üvegtömb, amelynek belső történései akár azokat az erőket is modellezhetik, amelyektől vezetve az életet éljük – bizonyítva, hogy a fény valóban éltet, léte vagy hiánya meghatározza az emberi állapotot.
(Rétegek. Bohus Zoltán művei a Barabás-villa Galériában, március 3-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.